- Apple a lansat o categorie de cărţi audio unde naraţiunea este realizată de o inteligenţă artificială, care foloseşte vocea unui om.
- Popularitatea pieței de cărți audio a explodat în ultimii ani, iar companiile de tehnologie se străduiesc să se impună.
- Dezvoltarea de către Apple a inteligenței artificiale pentru nararea cărților ar putea reprezenta o schimbare semnificativă în modul în care marile companii de tehnologie văd viitorul cărților audio.
Apple a lansat o categorie de cărţi audio unde naraţiunea este realizată de o inteligenţă artificială, care foloseşte vocea unui om. Fără să anunţe printr-o comunicare oficială, Apple a lansat în liniște o nouă categorie de cărţi audio, disponibile în aplicaţia Apple Books, care sunt citite de o voce AI, potrivit The Guardian.
Popularitatea pieței de cărți audio a explodat în ultimii ani, iar companiile de tehnologie se străduiesc să se impună. Anul trecut, vânzările au înregistrat un salt de 25%, aducând peste 1,5 miliarde de dolari. Specialiștii din industrie consideră că piața globală ar putea valora peste 35 de miliarde de dolari până în 2030.
Apple trebuia să lanseze proiectul la jumătatea lunii noiembrie, dar l-a amânat, deoarece concedierile de la Meta și haosul din jurul preluării Twitter de către Elon Musk au aruncat un nor negru asupra sectorului tehnologic.
În aplicația Books a companiei, căutarea „AI narration” (narațiune cu inteligență artificială) dezvăluie catalogul operelor incluse în program, care sunt descrise ca fiind „narate de o voce digitală bazată pe un narator uman” .
În ultimele luni, Apple a abordat editori independenți ca potențiali parteneri, inclusiv unii de pe piața canadiană, dar nu toți au fost de acord să participe.
Autorilor li s-a spus că Apple – care, la momentul respectiv, nu a fost desemnată ca fiind compania din spatele tehnologiei – va suporta costurile de producție, iar scriitorii vor primi redevențe din vânzări.
Editorilor implicați în proiect li s-a cerut să semneze acorduri de confidențialitate – lucru obișnuit în domeniul tehnologiei, dar care reflectă și faptul că Apple urmărește în mod notoriu să păstreze secretul.
Dezvoltarea de către Apple a inteligenței artificiale pentru nararea cărților ar putea reprezenta o schimbare semnificativă în modul în care marile companii de tehnologie văd viitorul cărților audio.
Editorii, autorii și agenții literari care au vorbit pentru The Guardian au declarat că strategia, dacă va avea succes, ar putea avea implicații semnificative pentru piață.
Alții, însă, au fost sceptici
„Naratorul aduce o gamă complet nouă de artă în crearea de cărți audio, iar noi credem că acesta este un lucru puternic. Ei creează ceva diferit de cartea tipărită, dar care adaugă valoare ca formă de artă” , a declarat David Caron, coproducător la cel mai mare editor de cărți audio din Canada.
„Când ai o scriere foarte bună și o narațiune foarte talentată, ajungi la ceva special. Merită să investești în asta” .
Înainte de lansare, un agent literar canadian a declarat pentru The Guardian că nu vedea valoarea atât din punct de vedere literar, cât și din perspectiva clienților.
„Companiile văd piața audiobook-urilor și că se pot face bani. Ele vor să facă conținut. Dar asta e tot ce este. Nu este ceea ce clienții vor să asculte. Există atât de multă valoare în narațiune și în povestire” , a declarat Carly Watters.
În timp ce există un potențial de reacție din partea actorilor vocali profesioniști, autorii înșiși sunt din ce în ce mai mult solicitați să își povestească propriile cărți. Există un stimulent financiar pentru scriitori, atât prin plățile inițiale, cât și prin disponibilitatea extinsă a operei lor.
AI promite să reducă semnificativ din costurile de producție
Dar producerea unei cărți audio cu o voce umană poate dura săptămâni și poate costa editorii mii de dolari. Atracția inteligenței artificiale promite să reducă semnificativ costurile.
Cu toate acestea, vocile generate pe calculator au avut mult timp dificultăți în a menține atenția ascultătorilor pentru perioade lungi de timp și în a depăși efectul „uncanny valley” al vorbirii umane sintetice. Intonația și inflexiunile umane sunt, în mod notoriu, dificil de prezis și de reprodus.
Timp de ani de zile, Apple a vândut cărți și cărți audio prin intermediul aplicației sale Books, iar compania a fost zvonită că ar fi interesată să dezvolte propriul serviciu de cărți audio și să treacă de la stadiul de revânzător la cel de producător.
Dar această mișcare reprezintă o lovitură directă la adresa rivalului Amazon, Apple enumerând ceea ce a spus că sunt avantajele propriului sistem în comparație cu Direct Publishing de la Kindle.
Apple și Amazon – care deține Audible, liderul pieței de cărți audio – au indicat anterior că explorează tehnologia de narațiune cu inteligență artificială, însă Google a fost cea mai publică în ceea ce privește eforturile și descoperirile sale.
Chiar înainte de intrarea Apple, lupta pentru controlul pieței de cărți audio a reînnoit dușmăniile existente între marii jucători. În ultimele luni, Spotify, care a anunțat că intenționează să pună la dispoziția clienților 300.000 de titluri de cărți audio, s-a confruntat aprig cu Apple în legătură cu politicile magazinului de aplicații, după ce propria sa aplicație a fost respinsă de trei ori.
Într-un site recent lansat, Time to Play Fair, menit să își apere poziția, Spotify a declarat că procesul „greoi” al Apple pentru achiziționarea de cărți audio „vă face mai greu să găsiți următorul autor sau următoarea carte preferată” .
„Editorii sunt pedepsiți”
Site-ul susține că politicile Apple au făcut ca „pe lângă faptul că sunt afectați consumatorii, autorii și editorii sunt, de asemenea, pedepsiți” .
Apple a justificat respingerea susținând că modul în care Spotify oferă cărți audio încalcă regulile privind achizițiile online și modul în care comunică cu clienții.
În timp ce Apple vinde deja cărți audio, cea mai recentă mișcare este posibil să ridice și mai multe întrebări cu privire la comportamentul său anticoncurențial. Legiuitorii din Europa și din Statele Unite au pus în aplicare un control tot mai strict asupra companiei în urma acuzațiilor potrivit cărora Apple limitează concurența.
Apple percepe un comision de 30% din toate serviciile și vânzările de produse prin intermediul magazinului său de aplicații, iar un proces antitrust recent în care a fost implicat Epic Games a evidențiat reglementările stricte din jurul magazinului de aplicații, precum și profitabilitatea imensă a acestuia.
Apple a încasat recent 78,13 miliarde de dolari din afacerea sa de servicii cu marjă mare de profit, care include vânzările din aplicații, precum și din serviciile sale de muzică, jocuri și streaming.