- Primele imagini generate cu aceste instrumente erau pline de defecte care le indicau ca fiind făcute de mașini.
- Oricine este înclinat să respingă ideea că AI ar putea prelua locurile de muncă creative ca fiind alarmistă ar trebui să știe: acest lucru se întâmplă deja.
- Între timp, rămâne neclar dacă drepturile de autor tradiționale se aplică chiar și în acest caz, deoarece este dificil de a proteja prin drepturi de autor un stil vizual.
În această lună, internetul a fost inundat de portrete de artă digitală uimitor de eterice, datorită activității celei mai recente aplicații asistate de inteligență artificială care a devenit virală: Lensa. Utilizatorii și-au încărcat fotografiile în aplicație și apoi – pentru o taxă mică – aceasta a folosit inteligența artificială pentru a transforma pozele lor de profil în, să zicem, o versiune magică de prințesă războinică elfină a lor, în cel mai scurt timp.
Anul acesta a fost marcat de un progres pentru generatoarele de imagini bazate pe inteligență artificială, care sunt acum mai bune ca niciodată în ceea ce privește calitatea, viteza și prețul. Modelele de inteligență artificială sunt „antrenate” pe milioane de date de imagini și texte extrase din conținutul online disponibil public și, ca în cazul DALL-E, care beneficiază de sprijinul Microsoft, pot transforma scurte mesaje de text, cum ar fi „Ronald McDonald efectuează o operație pe cord deschis”, în imagini unice.
Oricine poate produce acum imagini cu aspect profesional, adaptate la dorințele sale, fără a avea o pregătire în domeniul artei sau al designului. Dacă vi se pare grozav, s-ar putea să nu vă numărați printre milioanele de oameni al căror mod de viață depinde de posibilitatea de a schimba aceste abilități pe bani.
Cei care lucrează în industriile creative mai cognitive au simțit mult timp că nu au de ce să se teamă de automatizare.
Primele imagini generate cu aceste instrumente erau pline de defecte care le indicau ca fiind făcute de mașini. Dar, pe măsură ce rezultatele au devenit mai convingătoare, artiștii au devenit mai îngrijorați. În prima linie a acestei dezbateri se află lucrătorii care lucrează în regim gigant, cum ar fi graficienii și ilustratorii comerciali, care acceptă comenzi de artă pe baza specificațiilor clientului.
Oricine este înclinat să respingă ideea că AI ar putea prelua locurile de muncă creative ca fiind alarmistă ar trebui să știe: acest lucru se întâmplă deja. În această iarnă, San Francisco Ballet a folosit laboratorul de cercetare independent Midjourney pentru a crea campania vizuală pentru producția sa din Spărgătorul de nuci (deși un reprezentant al baletului a declarat că, în ciuda utilizării AI, aproape 30 de designeri, producători și creativi umani au fost, de asemenea, angajați în realizarea campaniei).
La începutul acestui an, Greg Rutkowski, ilustrator de artă fantastică, a aflat că numele său a fost unul dintre cele mai populare sugestii de pe platforma de inteligență artificială Stable Diffusion – mai popular decât Picasso sau Leonardo. „Singurul lucru care ar putea cel puțin să nu mai alimenteze algoritmul este să nu-ți mai postezi lucrările pe internet, ceea ce este imposibil în industria noastră”, spune Rutkowski.
Recursul legal pentru artiștii care consideră că aceste instrumente le încalcă drepturile de autor este anevoios și neclar. În UE, avocații contestă legalitatea utilizării imaginilor aflate sub incidența drepturilor de autor pentru antrenarea modelelor de inteligență artificială, însă, în timp ce Marea Britanie încearcă să devină lider în domeniu, a propus deja un proiect de lege care să permită antrenarea cu carte albă a inteligenței artificiale în scopuri comerciale. Între timp, rămâne neclar dacă drepturile de autor tradiționale se aplică chiar și în acest caz, deoarece este dificil de a proteja prin drepturi de autor un stil vizual.