• DMA marchează un efort concertat al UE de a oferi marilor companii de tehnologie o înțelegere corectă a reformelor de bază în ceea ce privește problemele antitrust.
  • Legea se va aplica pentru încălcarea unor obiective impuse de UE companilor de tehnologie.

Este posibil ca UE să fi oferit Statelor Unite și Americii de Nord cel mai recent proiect de reglementare a tehnologiilor mari prin noua sa legislație privind piețele digitale (Digital Markets Act – DMA). DMA marchează un efort al UE de a oferi atât marilor companii de tehnologie, cât și țărilor în care își desfășoară activitatea, în afara SUA, o înțelegere corectă a reformelor de bază în ceea ce privește preocupările antitrust.

Confom UE – Parlamentul European -, „legea privind piețele digitale (DMA) va include pe o listă neagră anumite practici utilizate de marile platforme care acționează ca gatekeepers și va permite Comisiei să efectueze investigații de piață și să sancționeze comportamentele neconforme.

În timp ce limbajul trebuie finalizat pentru a fi adoptat oficial, DMA definește „gatekeepers” ca fiind întreprinderi sau firme cu o capitalizare de piață de cel puțin 75 de miliarde de euro, egală cu 82 de miliarde de dolari și sau 7,5 miliarde de euro anual, precum și 45 de milioane de utilizatori lunari care utilizează o aplicație sau o platformă. Prin includerea cuvântului „sau”, UE extinde discuția antitrust pentru a include atât jucători cu nume mari, precum Facebook, cât și pe cei necunoscuți, cum ar fi Booking.com, potrivit The Verge.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

În ceea ce privește detaliile terțiare, DMA în UE va fi învestită cu puterea de a amenda „gatekeepers” cu până la 10% din cifra de afaceri totală la nivel mondial din anul fiscal precedent și cu 20% pentru infracțiuni repetate care nu îndeplinesc următoarele obiective antitrust în UE:

  • Interoperabilitatea. „Gatekeepers” ar trebui să permită platformelor lor să funcționeze cu servicii similare ale unor terțe părți mai mici. Încă nu este clar cum anume va fi interpretat acest lucru, dar ar putea însemna să permită utilizatorilor de pe platformele mari de mesagerie, precum WhatsApp, să contacteze utilizatorii de pe alte platforme.
  • Dreptul de dezinstalare. Consumatorii vor avea mai multe opțiuni în ceea ce privește software-ul și serviciile, în special în ceea ce privește sistemele de operare mobile precum iOS și Android. Aceștia ar trebui să poată dezinstala orice software preinstalat și ar trebui să aibă posibilitatea de a alege, atunci când instalează un nou dispozitiv, ce serviciu doresc să utilizeze pentru aplicații precum e-mailul și navigarea pe internet.
  • Accesul la date. Întreprinderile ar trebui să aibă posibilitatea de a accesa datele pe care le generează pentru platformele mai mari. Acest lucru ar însemna, de exemplu, să permită companiilor care vând bunuri pe platforme precum Amazon să aibă acces la analizele Amazon cu privire la performanța acestora.
  • Transparența publicității. Dacă o companie cumpără reclame pe Facebook, de exemplu, ar trebui să i se ofere instrumentele necesare pentru a verifica în mod independent gradul de acoperire al reclamelor sale. Companiilor li se va interzice, de asemenea, combinarea datelor cu caracter personal pentru publicitatea direcționată fără un consimțământ explicit.
  • Sfârșitul auto-referințelor. Companiile nu se pot folosi de platformele lor pentru a-și pune produsele pe primul loc. Acest lucru înseamnă că Google, de exemplu, nu își poate plasa serviciul său de cumpărături în fruntea rezultatelor de căutare decât dacă există un fel de licitație competitivă pentru acel loc.
  • Cerințe privind magazinele de aplicații. Comisia afirmă că proprietarii de platforme nu mai pot cere dezvoltatorilor de aplicații să „utilizeze anumite servicii (de exemplu, sisteme de plată sau furnizori de identitate) pentru a fi listate în magazinele de aplicații”.

„Rămânem îngrijorați de faptul că unele prevederi ale DMA vor crea vulnerabilități inutile în materie de confidențialitate și securitate pentru utilizatorii noștri, în timp ce altele ne vor interzice să percepem taxe pentru proprietatea intelectuală în care investim foarte mult”, au anunțat reprezentanții Apple.

Deși susținem multe dintre ambițiile DMA în ceea ce privește alegerea consumatorilor și interoperabilitatea, suntem îngrijorați de faptul că unele dintre aceste norme ar putea reduce inovarea și posibilitățile de alegere disponibile pentru europeni”, au anunțat reprezentanții Google.

Atât Apple, cât și Google fac de ceva vreme lobby împotriva adoptării DMA. În ciuda faptului că DMA se află în lucru de ceva timp și că multe dintre obiectivele sale principale provin din luptele legislative din lumea reală din UE, este încă devreme pentru companiile de tehnologie să asimileze implicațiile generale.

Comisarul UE pentru concurență, Margrethe Vestager, pare optimistă cu privire la adoptarea oficială și punerea în aplicare a acesteia încă din octombrie 2022, ceea ce ar putea oferi unor „gatekeepers” doar trei luni după aceea pentru a face modificările necesare în materie de interoperabilitate sugerate de DMA.