• La finalul anului 2020, Damen Galaţi a tăiat prima bucată de oţel pentru nava de sprijin de luptă (Combat Support Ship) „Den Helder” a Marinei Regale Olandeze.
  • Nava va putea opera în întreaga lume, într-un mediu ostil, protejată de nave de luptă, precum fregatele.
  • Den Helder va fi livrat în iunie 2024 şi va fi pe deplin operaţional un an mai târziu.

O mare navă militară construită în România prinde contur: astăzi au fost lansate modulele 2 si 3 (Sala Maşinilor), în cadrul unei ceremonii la care a participat şi Roland Briene, director comercial Damen Schelde Naval Shipbuilding. Nava de sprijin de luptă CSS Den Helder se construieşte la Galaţi pentru Marina Regală Olandeză.

La finalul anului 2020, Damen Galaţi a tăiat prima bucată de oţel pentru nava de sprijin de luptă (Combat Support Ship) „Den Helder” a Marinei Regale Olandeze. Aceasta este prima din şaisprezece loturi, totalizând 7.500 de tone de oţel în 180 de secţiuni, arată compania într-un comunicat de presă.

Nava va putea opera în întreaga lume, într-un mediu ostil, protejată de nave de luptă, precum fregatele. În plus, ea poate fi folosită în lupta împotriva traficului de droguri, controlarea fluxurilor de refugiaţi şi ajutor de urgenţă, mai arată firma din Galaţi.

Recomandări

LASCONI INTRĂ ÎN TURUL 2
PARISUL LUMINAT
LE-O DĂM ÎN VOT!
CUVÂNTUL ZILEI
CINE ESTE CĂLIN GEORGESCU
CE SCRIE PRESA INTERNAȚIONALĂ

Contractul a fost semnat pe 19 februarie 2020, de directorul Organizaţiei pentru Materiale de Apărare din Olanda (DMO), viceamiralul Arie Jan de Waard şi noul director executiv al grupului Damen Shipyards Group, Arnout Damen. Acesta include inginerie şi producţie. Evenimentul a avut loc pe puntea HNLMS Karel Doorman, aşa-numita Joint Support Ship, cealaltă navă de aprovizionare care a servit ca bază pentru noul design.

Den Helder va fi livrat în iunie 2024 şi va fi pe deplin operaţional un an mai târziu. Nava va avea o lungime de peste 178,3 metri, o grindă de 26,4 metri, şi un pescaj proiectat de 8,3 metri. Deplasamentul este de 22.595 tone. Această navă tip Joint Support Ship (JSS) are capacităţi de încărcare mai mari şi mai multe facilităţi. Echipajul permanent al navei de sprijin de luptă (CSS) este format din 75 de persoane. În plus, sunt disponibile facilităţi pentru încă 85 de persoane pentru efectuarea unor sarcini suplimentare legate de misiune.

Nava va fi echipată cu două staţii de realimentare pe mare (RAS) pe ambele părţi, construite în conformitate cu standardul NATO (STANAG), pentru a furniza navelor NATO combustibil pe mare, în timp ce ambele nave pot naviga şi efectua manevre. Nava poate furniza 7.600 m3 de motorină (F 76) şi 1.000 m3 de combustibil pentru aviaţie (F44), precum şi 226 m3 de apă potabilă şi 290 m3 de uree destinat unui catalizator tip reducere catalitică selectivă (SCR). Nava este, de asemenea, capabilă să furnizeze pe mare: muniţie (capacitate de depozitare 434 tone) şi alte bunuri, cum ar fi provizii şi piese de schimb. Nava poate transporta, de asemenea, 24 de containere pe punte şi una sub punte. Nava va fi echipată şi cu două macarale de 40 de tone.

Două ambarcaţiuni de debarcare (Landing Craft Vehicle Personnel, 24 de tone) vor fi plasate în nişe; una la tribord şi una înspre babord. Acelaşi lucru se aplică celor două ambarcaţiuni rapide de interceptări pentru forţele speciale (FRISC, de 10 tone). Nava va avea două bărci de salvare. Nava oferă, de asemenea, facilităţi pentru operaţiuni cu elicopterul. Hangarul este conceput pentru operaţiuni cu două elicoptere NH 90 sau un Merlin sau NH90 în combinaţie cu două vehicule aeriene fără pilot (UAV). Nava este echipată cu un spital (Rol-2 basic plutitor).

„Această navă se construieşte cam în patru ani. Prima tablă a fost tăiată în decembrie 2020 şi iată că nava arată aşa cum o vedeţi acum. Primele două module sunt gata – care găzduiesc motoarele – urmează să intre în doc şi să se alinieze toate celelalte module şi să  continue construcţia. Durează patru ani în general (n.r. construcţia) şi lucrează cam 200 de oameni la ea. Când va fi nava asamblată, vor intra electricienii, cei care asigură ventilaţia, amenajamentele interioare. Uneori, poate să aibă şi până la 400 de oameni”, a declarat Gheorghe Savu, despre nava „Den Helder”.

Cât despre contractul pentru  corvetele pentru Armata României, Gheorghe Savu a declarat: „Damen este unul dintre competitorii care şi-au anunţat extinderea valabilităţii ofertei. Noi aşteptăm cu mare speranţă decizia MApN. S-a anunţat că se va lua o decizie la sfârşitul acestei luni. Trebuie făcute în Romania pentru că România are capacitatea de a produce astfel de nave. Este important – mai ales în contextul a ceea ce se întâmplă în zona extinsă a Mării Negre – ca România să  aibă capacitatea de producţie, să aibă capacitatea de întreţinere, de reparare, de modernizare a navelor  pe teritoriul său naţional. Aici se adaugă, evident, securitatea locurilor de muncă şi dezvoltarea industriei navale militare româneşti”. 

„Noi putem să facem o navă în trei ani în mod normal. Avem experienţă şi expertiză în construcţia navelor de acest tip. Noi am construit multe nave de acest tip aici la Galaţi. Avantajul este că în Galaţi  avem şi institutul nostru de proiectare, deci nava se va proiecta aici, dacă o va construi Damen, şi va fi construită cel mai probabil la Mangalia”, a declarat Gheorghe Savu, director Damen România, pentru MAS, despre corvetele pentru România.

„Ceea ce am văzut astăzi reprezintă o etapă foarte importantă a procesului de construcţie a navei Combat Support Ship (CSS).  Este vorba despre lansarea modulelor 2 şi 3 care, după lansare, intră în docul nostru. Nava va fi gata în 2024, după care o vom livra armatei olandeze. În Olanda, vor fi puse echipamentele militare şi, apoi, în 2025 va fi funcţională”, a declarat directorul comercial al Damen, Roland Briene.

„Aceasta este sora navei Joint Support Ship, care a fost construită tot aici în Galaţi, acum câţiva ani”, a continuat Roland Briene.

De asemenea,  întrebat dacă Damen are contracte cu Rusia şi dacă le va suspenda pe fondul războiului din Ucraina, Briene a declarat că Damen se va alinia legislaţiei din Europa, iar acest lucru înseamnă că va suspenda contractele cu ruşii pentru moment. 

Cât despre contractul cu România pentru construcţia de corvete, Briene a declarat: „Aşteptăm cu nerăbdare decizia la finalul lunii aprilie. Ce este important este ca România să construiască nave aici pentru a-şi menţine poziţia strategică”. Totodată, acesta a declarat că preţul pentru corvetele româneşti rămâne acelaşi din punctul de vedere al Damen.