• Siri, Alexa, Cortana, Asistent Google. Ce au în comun acești asistenți vocali? Ei bine, toate sunt femei.
  • Aproape 3 miliarde de oameni folosesc în prezent software automatizat de voce.
  • Motivele pentru care asistenții vocali sunt femei.

De la consolidarea rolurilor de gen înrădăcinate până la potențial chiar alimentarea misoginiei, alegerea vocii potrivite pentru o anumită sarcină poate fi un câmp minat.

Prejudecățile de gen sunt răspândite și în sistemele de inteligență artificială, potrivit unui raport din 2019 al Unesco. Cum au ajuns în aceste sisteme prejudecățile legate de gen și cum scăpăm de ele.

Istoria ,,vocilor digitale. Nu este o problemă doar dacă oamenii au acceptat sau nu voci feminine în anumite roluri, ci și modul în care dezvoltatorii au conceput vocile artificiale în trecut pentru a interpreta acele roluri, spun cercetătorii.

Recomandări

OFICIAL ÎN SCHENGEN
CE CÂȘTIGI LA GALA ZF?
PUTIN TESTEAZĂ ORȘENIK
BIDEN RESPINGE ICC
MANDAT PENTRU BIBI
VREMEA REA ÎNCHIDE A1

În ciuda acestui fapt, s-ar putea să găsiți că vocile sintetizate feminine sunt mai comune decât cele masculine. Dar de ce?

Se datorează parțial faptului că marile companii au petrecut zeci de ani achiziționând mult mai multe înregistrări ale vocilor femeilor decât ale bărbaților. Această masă de date a influențat tehnologiile ulterioare.

În loc să promoveze egalitatea de gen, vocile artficiale au făcut exact invers

Femeile și-au împrumutat vocile la o mulțime de sisteme de mesaje pre-digitale, foarte mulți dintre noi am ajuns să ne obișnuim cu asta.

Cercetările indică faptul că acest lucru se potrivește cu așteptările noastre cu privire la sarcinile care sunt „potrivite” pentru femei față de bărbați. Și totuși, alte lucrări sugerează că există de fapt puține motive pentru a acorda prioritate vocilor feminine față de cele masculine pentru anumite aplicații.

În 2020, cercetătorii de la Brookings Institution au re-testat interacțiunile și au descoperit că s-au îmbunătățit oarecum. Asistenții vocali aveau mai multe șanse să respingă abuzul decât înainte, dacă nu întotdeauna foarte clar.

Marile companii de tehnologie au diversificat, de asemenea, vocile pe care utilizatorii le pot selecta pentru asistenții lor virtuali.

Dar cercetătorii care studiază problema susțin că pur și simplu oferirea de voci masculine ca alternativă și modificarea răspunsurilor asistenților la limbajul neadecvat, încă ne lasă departe de a rezolva problema.

Doar pentru că genul unei voci digitale nu este evident, nu înseamnă că nu poate fi și sexist

În timp ce o mai mare diversitate de voci în sistemele informatice ar putea ajuta la îndepărtarea tehnologiilor de la performanțele feminine stereotipe, doar pentru că genul unei voci digitale nu este evident, nu înseamnă că nu poate fi și sexist, notează experții. Depinde mult de ceea ce spune vocea și de funcțiile pe care le îndeplinește.

Designerii vocilor sintetice ar putea oferi opțiuni și mai ciudate. Voci care sună ca personaje din desene animate sau animale non-umane. Mark West, autorul principal al raportului Unesco, a sugerat această abordare anul trecut.

O cale de ieșire din această enigmă este proiectarea asistenților vocali și a altor aplicații”, a spus el, menționând că vocile care sună „non-umane” pot fi concepute pentru a fi plăcute.

În mod clar, o parte a problemei este că prejudecățile de gen există în societate și în voci sintetice. Deși este încă un exercițiu care merită, nu poți scăpa de prejudecățile de gen doar reproiectând vocea lui Siri.

Acest lucru nu va inversa atitudinile misogine ale oamenilor peste noapte și nu va egala brusc numărul de femei și bărbați care lucrează în industria tehnologiei.

Istoria vocilor artificile și atitudinile noastre față de acestea ar putea să fi perpetuat și chiar să fi adâncit prejudecățile de gen. Și totuși, gradul de conștientizare a unor astfel de probleme a crescut în ultimii ani, cu investigații asupra rezultatelor tehnologiilor.