• Furtunile solare pot anula echilibrul curenților electrici și pot interfera cu semnalele feroviare, avertizează experții.
  • Semnalele de tren detectează dacă un tren stă pe o anumită secțiune a liniei.
  • Dar furtunile solare mai puternice provoacă mai multe defecțiuni ale semnalelor, ceea ce, la rândul lor, poate crește timpul de întârziere a trenurilor.

O nouă cercetare, prezentată la Întâlnirea Națională de Astronomie, a relevat efectele pe care furtunile solare puternice le au asupra sistemelor de semnalizare, relatează The Independent.

Pentru a putea urmări trenurile, liniile de cale ferată din Marea Britanie sunt segmentate în blocuri de aproximativ de un până la doi kilometri. Când un tren se află pe un anumit segment, nu există curent și există un releu care detectează lipsa curentului menționat, blocul se face roșu. Dacă există curent, atunci blocul rămâne verde.

Furtunile solare pot induce curent. O furtună moderată ar putea avea o intensitate a câmpului electric de doi volți pe kilometru, iar furtunile puternice ar putea avea efectul dublul.

Recomandări

OFICIAL ÎN SCHENGEN
CE CÂȘTIGI LA GALA ZF?
PUTIN TESTEAZĂ ORȘENIK
BIDEN RESPINGE ICC
MANDAT PENTRU BIBI
VREMEA REA ÎNCHIDE A1

În Suedia s-au înregistrat valori mult mai mari, cu furtuni de peste 7 volți pe kilometru, detectate de-a lungul căilor ferate. Există estimări care prevăd că furtunile extreme ar putea atinge puteri de până la 20 de volți pe kilometru.

Furtunile solare ar putea fi periculoase

Echipa de cercetători a analizat două părți ale rețelei feroviare din Regatul Unit. O linie dintre orașele Preston și Lancaster și o linie din Scoția, între Glasgow și Edinburgh. Ei au descoperit că acest câmp electric, pe care îl poate genera o furtună moderată, este suficient pentru a păcăli sistemul să creadă că un tren este acolo atunci când, de fapt, nu este.

Cei mai mulți dintre noi au auzit, la un moment dat, cuvintele: trenul tău întârzie din cauza unei defecțiuni de semnalizare și, deși, de obicei, legăm aceste defecte de ploaie, zăpadă și frunzele de pe linie, este posibil să nu fi considerat că Soarele poate provoca, de asemenea, funcționarea defectuoasă a semnalelor feroviare”, a spus autorul studiului, Cameron Patterson, cercetător la Universitatea Lancaster, într-un comunicat.

Acum lucrăm la analizarea cazului în care trenurile sunt prezente pe linie și cât de puternică trebuie să fie o furtună pentru a transforma un semnal roșu înapoi în verde, un scenariu mult mai periculos care poate duce la accidente!”, a mai spus acesta.

Furtunile solare afectează electronicele în multe feluri, iar acesta era un fapt știut deja. În ciuda acestui lucru, se pare că nimeni nu se gândise, înaintea acestor cercetători, că și trenurile ar putea fi afectate.