• Cele 33 de motoare Raptor ale rachetei de rapel s-au combinat pentru a crea un diamant mach perfect format în timp ce stiva s-a ridicat de pe platformă.
  • Diamantele mach sunt mai des întâlnite atunci când avioanele cu reacție de înaltă performanță sunt în post-combustie.
  • Cazul Starship este unic deoarece acest fenomen a fost punctul culminant al celor 33 de motoare de rachetă pornite la unison.

Racheta masivă Starship de la SpaceX a decolat pentru al doilea zbor de testare în weekend. Printre imaginile și înregistrările video care au apărut de la lansare și care au atras atenția se numără imaginea rachetei sale super-ponderale care generează „diamante mach” sau „diamante de șoc”. Cele 33 de motoare Raptor ale rachetei de rapel s-au combinat pentru a crea un diamant mach perfect format în timp ce stiva s-a ridicat de pe platformă, informează The Drive.

Sistemul „Starship”, format dintr-o rachetă de propulsie foarte grea și o navă spațială, a decolat pe 18 noiembrie de la baza spațială Starbase a companiei SpaceX de lângă Boca Chica Beach, în sudul Texasului. Într-o evoluție semnificativă pentru SpaceX și în comparație cu prima lansare de testare a Starship din aprilie, racheta de propulsie a reușit să se separe cu succes de nava spațială.

Acest lucru s-a întâmplat înainte ca racheta de rapel să explodeze deasupra Golfului Mexic la o altitudine de 148 de kilometri. Mai mult, contactul cu nava spațială a fost pierdut după ce aceasta a ajuns în spațiu, compania fiind nevoită să declanșeze funcția de autodistrugere la scurt timp după aceea. În cele din urmă, Space X intenționează ca sistemul său Starship să transporte echipaje și încărcături pe orbita Pământului, pe Lună, pe Marte și dincolo.

Recomandări

MUSK MIZEAZĂ PE AFD
SOLSTIȚIUL DE IARNĂ
CÂT COSTĂ DISTRACȚIA?
CCR SUB LUPA SUA
SUA UCID LIDERUL ISLAMULUI

În timp ce diamantele mach sunt mai des întâlnite atunci când avioanele cu reacție de înaltă performanță sunt în post-combustie, cazul Starships este unic, deoarece acest fenomen a fost punctul culminant al celor 33 de motoare de rachetă pornite la unison.

Cele 33 de motoare ale propulsorului său super-pesat includ 13 motoare în centru și 20 în jurul perimetrului de la capătul de lucru al propulsorului. Arzând metan cu oxigen lichid, racheta de rapel este capabilă să creeze o forță de împingere uluitoare de 16,7 milioane de lire sterline, mai mult decât dublul puterii rachetei super-pesante Saturn V a NASA din epoca Apollo.

Dr. Chris Combs, profesor asistent de aerodinamică la Departamentul de Inginerie Mecanică al Universității Texas din San Antonio, a început prin a explica în detaliu cum se formează diamantele mach:

Natura dorește întotdeauna să readucă lucrurile la echilibru, într-un fel, pentru a readuce lucrurile la modul în care au fost la început”, a spus el. Există o mulțime de procese diferite în natură care funcționează în acest fel, iar diferențele de presiune este unul dintre acestea”.

Când ai ceva precum o rachetă sau un motor cu reacție, care creează aceste diferențe de presiune cu adevărat masive, în raport cu aerul atmosferic… fizica va dori să schimbe acest lucru și va dori să potrivească aceste valori într-un fel. Iar dacă diferențele de presiune sunt suficient de mari, singurul mod în care se poate întâmpla acest lucru este prin intermediul unei unde de șoc sau al unui ventilator de expansiune. Așadar, acestea sunt caracteristici ale curgerii compresibile și unde care apar atunci când, practic, există un dezechilibru foarte mare de presiune între două mase de aer.”

Combs a continuat să explice de ce cele 33 de motoare Raptor ale Starships au fost capabile să formeze diamante de un singur mach în timpul lansării.

Când vedeți de obicei un diamant de șoc sau un diamant mach, acesta poate proveni de la un test de motor cu reacție sau de la un test cu o singură duză de rachetă. Când te uiți la acestea de aproape… vezi același efect de diamant de șoc la scară mai mică.”

Dar ceea ce a fost interesant, în mod special în acest caz a doua lansare a Starship, este că ați avut 33 de motoare care au pornit împreună, ceea ce, intuitiv, ați crede că ar face un mediu destul de dezordonat. Cred că de aproape acest lucru este probabil adevărat, există o dinamică complicată care se întâmplă acolo.”

Când faci un zoom out suficient de mare și, într-adevăr, la ce se reduce totul este că cele 33 de motoare se comportă ca un singur motor. Astfel, ai o regiune de presiune scăzută cauzată de toate aceste motoare care lucrează împreună. Și care formează această structură mai mare de diamant mach, într-un fel de câmp îndepărtat, pe măsură ce măriți imaginea. Deci, aveți toate aceste mici mini-diamante de mach de la fiecare dintre aceste motoare care sunt generate… Acest lucru este deosebit de unic, deoarece nu există foarte multe rachete… care au încercat să funcționeze cu atât de multe duze de rachetă atât de apropiate… cea mai apropiată comparație fiind racheta sovietică N1.”

Citește și