• Gările Keleti și Nyugati din Budapesta vor fi date în concesiune privată pe 99 de ani.
  • Gările ar fi date în concesiune gratis, fără obligații de investiție sau garanții pentru contractanți.
  • Parlamentul ungar va vota săptămâna aceasta despre darea în concesiune a gărilor din capitală.

Guvernul ungar va da în concesiune pe 99 de ani toate gările din Budapesta, precum și terenurile și imobilele din zonele gărilor. Premierul Viktor Orbán a argumentat în Parlament că statul nu are bani pentru renovarea gărilor și a căilor ferate din zonă.

Cum a ajuns statul ungar să nu aibă bani de gări?

Au fost probleme și până acum. Vara aceasta s-au semnalat mai multe defecțiuni, chiar și deraieri de trenuri, de exemplu în zona gării Keleti, acolo unde vin trenurile din România. Autoritățile ungare au dat vina pe infrastructura defectuoasă și nereparată la timp.

Bineînțeles, acest lucru necesită bani și se pare că ministrul însărcinat cu acest lucru, János Lázár, nu prea se ocupă de investițiile și de reparațiile în infrastructura feroviară. În octombrie, János Lázár spunea că se va apela la un parteneriat public-privat pentru renovarea tuturor gărilor. 

Recomandări

NOUL PROGRAM DE GUVERNARE
DEZVĂLUIRILE PAPEI
COMISIA CONTRA TIKTOK
DIN TEXAS, SPRE MARTE
VINE BRADUL LA TINE
STARMER SPRIJINĂ UCRAINA

Este vorba de trei gări mari în Budapesta, Keleti, apoi Nyugati, în traducere gara de vest și Déli, gara de sud. Aici vin și pleacă foarte, foarte multe trenuri, este nevoie de reparații continue care, evident, necesită bani. Deci, în octombrie, János Lázár a spus că vor fi proiecte de parteneriat public-privat în care statul și sectorul privat va participa, practic, cu sute de milioane de euro. 

Apoi, săptămâna trecută, planurile se pare că s-au schimbat și guvernul a început să vorbească despre darea în concesiune pe 99 de ani a acestor mari gări din Budapesta, inclusiv zonele din jurul acestor gări și imobilele.

Aceste gări și imobilele ar fi date în concesiune gratis firmelor care vor aplica la acest lucru. Nu vor trebui să ofere deloc garanții, nici obligații de investiție sau de reparare a acestor gări. Deci, practic, pot să facă cu ele ce îi doare.

Statul ungar a cumpărat de curând aeroportul din Budapesta. Are o problemă cu căile ferate?

La nivelul retoricii, nu are o problemă cu căile ferate. De exemplu, și cu România s-a vorbit de foarte mulți ani, chiar și în august anul acesta, Viktor Orbán a vorbit la Tușna despre un proiect comun cu România privind un tren de mare viteză, o cale ferată de mare viteză între Budapesta și București.

Dar se pare că vistieria și bugetul statului s-au golit într-o asemenea măsură încât statul nu își poate permite nici măcar repararea, renovarea gărilor și căilor ferate care intră și ies din aceste gări. 

În plus, nu se poate aștepta nici la fonduri europene pentru că Guvernul Ungar refuză să se conformeze condițiilor impuse de Uniunea Europeană și de Comisia Europeană privind respectarea normelor statului de drept.

Se vorbește de mai mulți ani despre un tren de mare viteză Budapesta-București. Deci nu se va mai face?

Depinde de foarte multe lucruri. În septembrie, statul român a emis un proiect privind un post eventual al unei asemenea căi ferate. Reminder că este vorba despre o cale ferată care ar trebui să suporte viteze de 250 de km pe oră, sau chiar mai mult, pentru a se compara cu trenul din Franța, pentru că la asta visează Viktor Orbán. 

Asta ar costa foarte mult. Statul român a estimat că este vorba despre o investiție de 17 miliarde de euro. Deci foarte, foarte mulți bani. Probabil că nici statul român nici statul ungar nu are acești bani. Statul român mai poate primi de la fondurile europene de la Uniunea Europeană anumiți bani de infrastructură feroviară. Ungaria nu are această posibilitate. Deci probabil că acest tren de mare viteză va fi, mult timp de acum încolo, doar o propagandă politică. 

Citește și