- Americanii stimulează cererea, compensând astfel absența rușilor, care au dispărut aproape complet de pe piață.
- Cererea uriaşă a făcut din 2021 un an record pentru vânzările globale de superiahturi.
- Absenţa ruşilor, tensiunile geopolitice şi creşterea preţurilor la energie nu par să afecteze creşterea vânzărilor şi a închirierilor de superiahturi.
Miliardarii ruşi poate că au dispărut, iar eforturile destinate contracarării unei inflaţii galopante ar putea da naştere la temeri privind o recesiune mondială, însă acest lucru nu este valabil în industria mondială a superiahturilor care traversează o perioadă înfloritoare, potrivit Bloomberg.
Vizitatorii Monaco Yacht Show, eveniment care s-a terminat în week-end-ul trecut, au putut admira un număr record de 117 de nave, o lume complet diferită de războiul din Ucraina şi criza energetică din Europa.
Directorii din industrie au vorbit de cererea nesfârşită care s-a intensificat în perioada pandemiei, când cei bogaţi au decis că deţinerea propriului iaht este o modalitate ideală de a scăpa de carantine şi infecţie, scrie Bloomberg.
Un nou an record
Chiar şi după ce pandemia s-a mai domolit, cererea de superiahturi a rămas solidă. În primele nouă luni ale acestui an, veniturile realizate de firma Burgess, unul din cei mai mari brokeri de superiahturi, sunt cu 20% mai mari decât în perioada similară a anului trecut, ceea ce creează condiţiile pentru un nou an record.
,,Clienţii noştri sunt toţi foarte bogaţi şi s-au simţit întotdeauna impenetrabili şi puternici. Cred că una dintre consecinţele pandemiei a fost aceea că i-a făcut să se simtă vulnerabili pentru prima dată în viaţa lor. Au început să se gândească la faptul că viaţa este fragilă, că nu sunt nemuritori şi că dacă tot îşi permit să se răsfeţe, de ce să nu o facă?” , potrivit directorului general de la Burgess, Jonathan Beckett.
O piață fără pierderi
Cererea uriaşă a făcut din 2021 un an record pentru vânzările globale de superiahturi. Chiar dacă este puţin probabil ca situaţia să se repete în acest an, vânzările sunt totuşi cu 68% peste media din ultimii 13 ani.
Anul trecut, 1.001 de superiahturi cu o lungime de cel puţin 24 de metri, inclusiv vase noi, au fost vândute pentru 9,4 miliarde de euro, potrivit lui Kevin Bodington, fondator şi director al unei firme de iahturi.
Potrivit acestuia, în acest an vânzările au ajuns la 567 de nave în valoare de 4,2 miliarde de euro.
,,Piaţa a încetinit însă asta nu din cauza lipsei de cerere ci mai degrabă din cauza lipsei de oferte. Carnetele de comenzi ale şantierelor navale sunt aproape pline şi nu pot să îşi extindă operaţiunile peste noapte” , a spus Kevin Bodington.
Americanii stimulează cererea
Americanii sunt cei care stimulează cererea, şi graţie lor absenţa ruşilor nu se resimte. Potrivit publicaţiei Superyacht Times, la data de 31 august 2022, proprietarii americani erau reponsabili pentru cea mai mare parte a flotei existente cât şi a noilor superiahturi.
Proprietarii americani controlau 23% din flota globală de superiahturi cu o lungime de peste 40 de metri, urmaţi de ruşi cu aproape 9%. Alţi cumpărători importanţi vin din Grecia, Marea Britanie, Turcia şi Italia.
Absenţa ruşilor, tensiunile geopolitice şi creşterea preţurilor la energie nu par să afecteze creşterea vânzărilor şi a închirierilor de superiahturi.
Directorul general de la Burgess, Jonathan Beckett, spune că firma sa a vândut 10 superiahturi cu o lungime de peste 70 de metri în acest an. ,,E ca şi cum ai face surf pe un val şi valul nu se mai opreşte” a spus Beckett.
O mare parte a industriei de superiahturi o reprezintă închirierile. Chiar dacă o parte importantă a flotei mondiale de superiahturi este acum disponibilă pentru închiriere, asta nu a fost suficient pentru a face faţă cererii în lunile iulie şi august ale acestui an.
Separat, şantierele navale care construiesc superiahturi, majoritatea amplasate în Ţările de Jos şi Germania spun că sunt mai aglomerate ca niciodată.