• UE a afirmat că vehiculele electrice chinezești sunt subvenționate pe nedrept de guvernul său, în timp ce China a acuzat UE de protecționism și de încălcarea normelor comerciale. 
  • Cele două părți au convenit să continue discuțiile în următoarele săptămâni, însă UE a reiterat opoziția sa față de modul în care este finanțată industria chineză a vehiculelor electrice.
  • Germania și-a exprimat, de asemenea, criticile față de aceste tarife propuse de UE.

Riscul creșterii prețurilor automobilelor electrice chinezești în UE ar putea fi diminuat după ce ambele părți au convenit să negocieze o serie planificată de taxe de import, scrie BBC.

Oficiali de rang înalt din ambele regiuni au vorbit despre tarife în cadrul unei convorbiri telefonice sâmbătă și au convenit să discute în continuare despre acestea, deși fricțiunile persistă. Această convorbire marchează prima dată când cele două părți au convenit să negocieze de când UE a amenințat China cu tarife de până la 38% pentru vehiculele electrice (VE).

UE a afirmat că vehiculele electrice chineze sunt subvenționate pe nedrept de guvernul său. În replică, China a acuzat UE de protecționism și de încălcarea normelor comerciale. Un purtător de cuvânt al UE a declarat pentru BBC că convorbirea dintre comisarul pentru comerț Valdis Dombrovskis și omologul său chinez Wang Wentao a fost „sinceră și constructivă”.

Recomandări

SUSPECTUL E ARESTAT
LARA NU VREA LA SENAT
SUA NU ÎNCHIDE GUVERNUL
ÎNCEP CONSULTĂRILE
UNDE MERGI LA BRUNCH
REVOLUȚIA AJUNGE ÎN CAPITALĂ

Acesta a declarat că cele două părți vor „continua să se angajeze la toate nivelurile în următoarele săptămâni”. Cu toate acestea, purtătorul de cuvânt a reiterat, de asemenea, opoziția UE față de modul în care este finanțată industria chineză a vehiculelor electrice. Acesta a declarat că „orice rezultat negociat” al tarifelor propuse trebuie să abordeze „subvenționarea prejudiciabilă” a vehiculelor electrice chineze.

China a publicat sâmbătă o declarație similară și a precizat că nu este în continuare de acord cu UE.

Pe lângă convorbirea cu UE, Wentao s-a întâlnit sâmbătă cu Robert Habeck, vicecancelar german și Ministru Federal pentru Afaceri Economice și acțiuni climatice.

Într-o postare pe Facebook privind întâlnirea, Ministerul Comerțului din China a afirmat că i-a comunicat lui Habeck „opoziția sa fermă” față de tarife. Acesta și-a reiterat amenințarea de a depune o plângere la Organizația Mondială a Comerțului (OMC) „pentru a-și apăra ferm drepturile și interesele legitime”.

Germania și-a exprimat, de asemenea, criticile față de aceste tarife.

Când UE le-a propus pentru prima dată, săptămâna trecută, în urma investigației sale privind vehiculele electrice chinezești în blocul comercial, Ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, a declarat că această măsură risca un „război comercial” cu Beijingul.

Industria auto europeană a fost și ea critică.

Stellantis – care deține Citroën, Peugeot, Vauxhall, Fiat și alte câteva mărci – a declarat că nu sprijină măsurile care „contribuie la fragmentarea mondială [a comerțului]”.

Taxele propuse variază de la 17,4% la 38,1%, în funcție de marcă și de cât de mult a negociat aceasta cu ancheta UE. Acestea ar urma să se adauge la rata actuală de 10% percepută pentru toate mașinile electrice produse în China.

Intervenția UE vine după ce, luna trecută, SUA au luat o măsură mult mai îndrăzneață, majorând de la 25% la 100 % tarifele pentru mașinile electrice chinezești.

Citește și