• Costurile transportului rutier în Europa au atins un nivel record.
  • Niciodată până acum nu a fost atât de costisitor să transportăm mărfuri pe drumurile europene.
  • Acest sector, o parte esențială a economiei europene (mai mult de jumătate din totalul mărfurilor sunt transportate pe șosea).

Niciodată până acum nu a fost atât de costisitor să transportăm mărfuri pe drumurile europene.
Conform studiului „The European road freight rate development benchmark„, publicat recent de IRU (Organizația Mondială a Transporturilor) împreună cu firmele de consultanță Upply și Ti, indicele costurilor de transport este la un nivel record, informează La Vanguardia.

Acesta este cu 7,5% mai mare decât în urmă cu un an și a crescut timp de patru trimestre consecutive.
Acest sector, o parte esențială a economiei europene (mai mult de jumătate din totalul mărfurilor sunt transportate pe șosea), se confruntă cu o situație nefavorabilă, influențată de mai mulți factori. Cererea de produse în faza post-COVID a crescut vertiginos. Explozia comerțului electronic și economiile acumulate au creat dezechilibre.

Primul element care apasă asupra bugetului este creșterea prețurilor la carburanți. Motorina, după ce s-a prăbușit în perioada de lockdown, în al doilea trimestru al anului 2020, a fost acum cu 52% mai scumpă în primul trimestru decât era atunci și este în continuare cu aproape 20% mai scumpă decât înainte de COVID.

Recomandări

NE-A SALVAT VACCINUL?
ACȚIUNILE META SE SCUFUNDĂ
RUSIA SPUNE NU REZOLUȚIEI
FII BOGAT ÎN ROMÂNIA
MATTY HEALY, DESPRE ALBUMUL LUI SWIFT
DE LA GOYA LA... YOGA

Ca și cum acest lucru nu ar fi fost suficient, mai trebuie luat în considerare un alt factor: costul camioanelor pentru transportul mărfurilor. Din cauza lipsei de componente pentru vehicule (de exemplu, semiconductori), acum este mai dificil și mai scump să obții un camion nou (prețul mediu pentru un tractor este cuprins între 90.000 și 100.000 de euro).

„Sunt mărci care și-au majorat prețurile de vânzare cu până la 18.000 de euro”, a comentat Enric Antonio, de la distribuitorii BMC, în cadrul Salonului Internațional de Logistică (SIL) de la Barcelona. Potrivit unor surse din industrie, timpii de așteptare pentru un vehicul nou pot fi de până la un an.

Camioanele noi s-au scumpit, iar prețurile celor la mâna a doua au crescut vertiginos.

Una dintre consecințele acestui blocaj este creșterea prețului camioanelor second-hand. Extrema este în SUA, unde, potrivit datelor Refinitiv, acestea au crescut cu 40% față de prețurile din 2020, în timp ce în vestul Europei am fi în jurul unei creșteri de 20%. De fapt, din cauza lipsei de disponibilitate, autocamioanele vechi de unul sau doi ani sunt aproape la fel de scumpe ca și cele noi.

Sectorul are, de asemenea, o problemă structurală care a fost agravată de războiul din Ucraina, și anume lipsa șoferilor. La sfârșitul anului 2021, înainte de conflict, în Europa erau vacante între 380.000 și 425.000 de locuri de muncă în domeniul transportului rutier, dintre care 80.000 în Polonia și 10.000 în Lituania.

20% din mărfurile din Europa ajung cu întârziere, iar războiul a agravat lipsa forței de muncă

Un nou regulament european care a intrat în vigoare în acest an (Pachetul mobilitate) adaugă și mai multe tensiuni în acest sector. Acesta prevede o întoarcere în țara de înmatriculare a mașinii la fiecare opt săptămâni. Măsura este menită să limiteze relocarea administrativă fictivă a companiilor de transport în Europa de Est pentru a reduce costurile.

Potrivit Scan Global Logistic, acest lucru va scoate de pe piață între 7,5% și 12,5% din capacitate, deoarece camionul nu va fi disponibil în timpul returului, iar acest lucru va adăuga costuri suplimentare pentru efectuarea călătoriilor cu camioanele în mare parte goale: mai multe emisii și mai multe penurii de vehicule.