• UE discută soluții pentru industria auto, afectată de costuri mari și reglementări stricte.
  • Producătorii cer flexibilitate pentru amenzile privind emisiile de CO2.
  • Tranziția la vehicule electrice este lentă, iar China domină piața.

Industria auto din UE trece printr-o criză profundă, scrie France 24. Costurile ridicate de producție, cerințele stricte privind emisiile și avansul rapid al producătorilor chinezi pun presiune pe giganții europeni.

UE recunoaște existența unor probleme

Comisia Europeană, sub conducerea Ursulei von der Leyen, a organizat o reuniune strategică cu producătorii auto și alte părți interesate. Astfel, se dorește găsirea unor soluții pentru a menține competitivitatea industriei auto.

Comisia recunoaște urgența și gravitatea situației”, se arată într-un document oficial al UE.

Recomandări

SUA PRESEAZĂ UCRAINA
TIM FACE UPDATE LA VISION PRO
ANONYMOUS ÎL ATACĂ PE MUSK
UNDE MERGI AZI?
CIOLACU TE ȚINE LÂNGĂ „JUNK”
TRUMP ANUNȚĂ NOI NEGOCIERI

Reglementările privind emisiile pun presiune pe producători

În 2025, producătorii auto din UE riscă amenzi severe dacă nu reduc emisiile de CO2 cu 15% față de nivelul din 2021. Regulile fac parte din strategia pentru combaterea schimbărilor climatice și eliminarea treptată a mașinilor pe combustibili fosili până în 2035.

Volkswagen și alți producători europeni se confruntă cu dificultăți în tranziția la vehicule electrice. Costurile ridicate și lipsa unei piețe solide pentru mașinile second-hand electrice descurajează consumatorii.

„Vrem să menținem obiectivul, dar putem face tranziția mai facilă”, a declarat von der Leyen.

China câștigă teren

Piața vehiculelor electrice din Europa a scăzut cu 1,3% în 2024, ajungând la 13,6% din totalul vânzărilor auto. În schimb, producătorii chinezi și-au mărit cota de piață la 14% în doar patru ani.

UE a introdus tarife suplimentare de până la 35,3% pentru vehiculele electrice importate din China, considerând că acestea beneficiază de subvenții de stat neloiale. Decizia a fost contestată de BMW, Tesla și alți producători care au fabrici în China, argumentând că aceste măsuri afectează competiția globală.

Care sunt soluțiile

Măsurile analizate de Bruxelles sunt multiple. În primul rând, se dorește acordarea de stimulente pentru achizițiile de vehicule electrice de către companii, acestea reprezentând peste jumătate din vânzările de mașini noi în UE. Mai mult, se vrea și extinderea infrastructurii de încărcare și modernizarea rețelelor electrice.

Nu în ultimul rând, simplificarea reglementărilor, dar și reducerea dependenței de China ar putea permite Uniunii Europene să revitalizeze sectorul industriei auto.

Citește și