- Ann Pizzorusso spune că a urmărit peisajul de fundal al celui mai faimos tablou din lume.
- Ea a remarcat că rocile din Lecco sunt din calcar și că Leonardo și-a descris rocile într-o culoare gri-alb.
- Ann Pizzorusso și-a combinat cele două domenii de expertiză pentru a sugera că Leonardo a pictat mai multe caracteristici ale zonei Lecco.
Peisajul din spatele Mona Lisei lui Leonardo da Vinci a stârnit dezbateri nesfârșite, unii istorici de artă sugerând că priveliștea era imaginară și idealizată, iar alții susținând diferite legături cu anumite locații italienești, scrie The Guardian.
Acum, un geolog și istoric de artă renascentist crede că în sfârșit a rezolvat misterul într-una dintre cele mai faimoase picturi din lume. Ann Pizzorusso și-a combinat cele două domenii de expertiză pentru a sugera că Leonardo a pictat mai multe caracteristici ale zonei Lecco, pe malul lacului Como, în regiunea Lombardia din nordul Italiei.
Pizzorusso a combinat podul lui Leonardo, lanțul muntos și lacul din Mona Lisa cu podul Azzone Visconti din secolul al XIV-lea din Lecco, Alpii de sud-vest cu vedere la zonă și lacul Garlate, pe care se știe că Leonardo l-a vizitat acum 500 de ani. Asemănările sunt de netăgăduit, a spus ea. „Sunt atât de încântat de asta”
Teoriile anterioare au inclus o afirmație din 2011 că un pod și un drum din Mona Lisa aparțin lui Bobbio , un mic oraș din nordul Italiei, și o constatare din 2023 conform căreia Leonardo a pictat un pod în provincia Arezzo. Dar concentrarea asupra podului, a spus ea, nu a fost suficient. „Podul arcuit a fost omniprezent în Italia și în Europa și multe arătau foarte asemănătoare. Este imposibil să identifici o locație exactă doar dintr-un pod. Toți vorbesc despre pod și nimeni nu vorbește despre geologie.
„Geologii nu se uită la picturi, iar istoricii de artă nu se uită la geologie”, a spus Pizzorusso. „Istoricii de artă au spus că Leonardo și-a folosit întotdeauna imaginația, dar poți oferi această imagine oricărui geolog din lume și ei vor spune că acesta este Lecco. Chiar și un non-geolog poate vedea acum asemănările.”
Ea a remarcat că rocile din Lecco sunt din calcar și că Leonardo și-a descris rocile într-o culoare gri-alb – „ceea ce este perfect, pentru că acesta este tipul de stâncă care există”. Ea a adăugat că, spre deosebire de Lecco, nici Bobbio, nici Arezzo nu au un lac: „Deci avem dovezi perfecte la Lecco”. Cercetările ei anterioare au implicat studierea ambelor versiuni ale Fecioarei Stâncilor – cea din Luvru din Paris și replica din Galeria Națională din Londra. Până în 2010, Galeria Națională a crezut că era în principal opera asistenților, dar, după restaurare, a declarat că este posibil ca Leonardo să fi pictat el însuși tot tabloul.
Analiza lui Pizzorusso asupra vegetației și geologiei peisajului din jurul figurilor centrale a reînviat dezbaterea. Ea a concluzionat: „Botanica în versiunea Luvru este perfectă, arătând plante care ar fi prosperat într-o grotă umedă și întunecată. Dar plantele din versiunea londoneză sunt inexacte. Unele nu există în natură.” Ea a remarcat că Leonardo le-a spus întotdeauna studenților săi importanța descrierii cu acuratețe a naturii.
Citește și