• Compania de transport aerian Blue Air, cea mai mare companie aeriană cu capital privat românesc, a avut pierderi uriașe pe perioada pandemiei
  • CEO-ul companiei spune că încasările au fost cu 80 de milioane de euro mai mici față de aștepări
  • Blue Air a anunţat că va relua zborurile regulate la începutul lunii iulie 2020, în mod etapizat, după un program corelat cu reglementările implementate la nivel european.

Transportatorul aerian Blue Air, cea mai mare companie aeriană cu capital privat românesc, controlată de antreprenorul Cristian Rada, a înregistrat vânzări mai mici cu peste 80 de milioane de euro în perioada martie-mai din 2020, faţă de nivelul planificat.

„În urma suspendării zborurilor regulate, compania a înregistrat în lunile martie-mai 2020 încasări cu peste 80 de milioane de euro mai mici, faţă de aşteptările noastre”, a spus pentru ZF Oana Petrescu, CEO al Blue Air.

În prezent, având în vedere situaţia generată de pandemia de COVID-19, Blue Air operează zboruri la cerere spre şi dinspre Irlanda (Dublin) şi zboruri în regim charter spre orice destinaţie, în măsura în care sunt obţinute de către clienţi toate aprobările de călătorie. „Pentru a asigura atât minimizarea pierderilor, cât şi continuitatea activităţii după reluarea zborurilor regulate, în această perioadă, Blue Air a operaţionalizat un program sistematic de renegociere a costurilor curente şi de reeşalonare a plăţilor tuturor datoriilor către furnizori şi creditori – inclusiv către salariaţi, ANAF şi autorităţile din statele în care operăm”, a mai spus Oana Petrescu.

Recomandări

BANII PENTRU UCRAINA RĂMÂN ÎN SUA
EMMA STONE ÎȘI DEZVĂLUIE NUMELE REAL
CE FACEM CU POLUAREA?
SORANA MERGE ÎN TURUL 3 LA MADRID OPEN
ECONOMIA AMERICANĂ ÎNCETINEȘTE
CIOLACU ÎNCHEIE DISCUȚIILE CU PIEDONE

Tot pentru susţinerea activităţii, în urmă cu două luni, compania a solicitat guvernului un credit de salvare în valoare de 45 de milioane de euro. “Suntem în faza de finalizare a discuţiilor cu Ministerul Transporturilor şi Ministerul Finanţelor Publice referitoare la condiţiile ajutorului de stat. Potrivit înţelegerii noastre, ajutorul va fi acordat sub formă de garanţie de stat pentru un împrumut bancar de 60 mil. euro, în conformitate cu prevederile Cadrului Temporar definit de Comisia Europeană. Împrumutul bancar va fi utilizat în totalitate pentru acoperirea pierderilor rezultate ca urmare a impactului pandemiei de COVID-19 şi rambursat din încasările aferente zborurilor regulate, în maximum şase ani.”

În decembrie 2019, compania aeriană a împrumutat 9 milioane de euro (43 mil. lei) de la SIF Banat-Crişana (SIF1) într-un plasament privat cu scadenţa iunie 2020 şi realizat integral cu societatea condusă de Bogdan Drăgoi, fost ministru de finanţe. Având în vedere faptul că finanţarea este pe termen scurt, cel mai probabil destinaţia acesteia este susţinerea cheltuielilor curente ale companiei de transport aerian. Potrivit unui calcul realizat de ZF, şi confirmat de Blue Air, dobânda anualizată (cuponul) pentru acest plasament este de 13,2% pe an.

Operatorul aerian a încheiat anul 2019 o cifră de afaceri de 2,1 mld. lei în 2019, în scădere cu 6%, dar a raportat profit de 72 mil. lei după pierderile din 2018.

La finalul lunii mai, Blue Air a anunţat că va relua zborurile regulate la începutul lunii iulie 2020, în mod etapizat, după un program corelat cu reglementările implementate la nivel european. Astfel, compania va reîncepe activitatea cu un număr limitat de rute şi frecvenţe, urmând să reconstruiască, în timp, reţeaua operaţională. Însă, până la începutul lunii iulie, operatorul aerian va continua să opereze zboruri la cerere şi charter, în funcţie de reglementările de călătorie specifice fiecărei destinaţii şi de cererea înregistrată pentru fiecare dintre acestea.