Studiu. Comentariile literare descurajează cititul. Elevii nu mai vor să afle „ce a vrut să zică autorul”

Întrebarea „ce-a vrut să spună autorul?” e moartea pasiunii. Pasiunii de a citi. Un studiu din Canada arată că prea multe analize de text la școală strică.

Iar şcoala românească fix asta face: alungă cititorul. Îi chinuie pe elevi să scrie şi să înveţe pe de rost comentarii literare. La cercetarea din Canada au participat 200 de studenți. Au fost întrebați despre interesul lor pentru lectură. 35% dintre ei au spus că nu le mai place să citească, pentru că „li se cerea să analizeze cărți în liceu.”

Mariana Gheorghe, elevă: „La mine (n.r în școală) se face multă, foarte multă analiză pe text, deși eu sunt într-un liceu economic. Dacă nu s-ar pune foarte mult accent pe text la ore, într-adevăr elevii vor fi interesați de citit pentru că vor citi ce le place lor.”

Cristina Tunegaru, profesoară: „Analiza pe text începe în gimnaziu și de multe ori textele alese și propuse de manualele școlare pentru analiza pe text sunt foarte dificile. În liceu noi intenționăm să creăm nu niște copii care să iubească lectura, ci mici critici literari și asta își propune școala românească să facă și din păcate e nerealist. Ceea ce obținem până la urmă este refuzul tinerilor de-a citi, copiii nici măcar nu citesc romanele pe care le propun profesorii la clasă. Dacă impunem copiilor cărți pe care nu vor să le citească, nu citesc de plăcere dacă lectura nu devine o bucurie.”

Elena Lotrean, expert în educație: „Este normal să intervină un anumit lehamite, să-I spunem așa față de lectură. Să ne uităm la profesorii care sunt modele pentru elevi și felul în care vorbesc ei despre lectură. Să vorbim cu pasiune despre acest obicei, să le oferim tinerilor acele contexte în care să folosească lectura pentru pasiunile lor, pentru ce-i motivează mai mult. Fiica mea, de exemplu, citește cărți despre Minecraft.”

Exit mobile version