• O nouă cercetare arată că părinții ar trebui să fie atenți la cuvintele pe care le folosesc când își încurajează copiii să învețe matematica.
  • În schimb, răspunsurile care evidențiază strategia sau efortul pot fi mai benefice pentru motivarea copiilor și performanța lor la matematică.
  • Este important ca părinții să reflecteze asupra propriilor convingeri și obiective legate de matematică și să evite folosirea răspunsurilor referitoare la trăsăturile personale ale copiilor.

O nouă cercetare arată că părinții ar trebui să fie atenți la cuvintele pe care le folosesc când își încurajează copiii să învețe matematica. Încurajarea cu răspunsuri legate de abilitățile lor înnăscute poate duce la scăderea motivației și a rezultatelor. Astfel, poate fi dăunător să spui Ești atât de deștept!” în loc să îi lauzi eforturile lor concrete. Este important să subliniem că efortul și munca depusă sunt cele care duc la succes.

Studiul realizat de Universitatea din Georgia a arătat că părinții ar trebui să evite lauda centrată pe persoană când vine vorba de performanțele matematice ale copiilor lor. În schimb, este mai bine să se folosească lauda centrată pe proces, care se concentrează pe acțiunile copilului, cum ar fi efortul sau strategia utilizată. Potrivit autorilor, lauda centrată pe persoană poate submina motivația copiilor în fața provocărilor, iar multe persoane percep matematica ca pe o abilitate înnăscută, ceea ce poate duce la sentimente de nesiguranță și de respingere a acestei materii.

Testarea răspunsurilor la procese

Cercetarea a implicat peste 500 de părinți, care au fost întrebați despre modul în care răspund la performanțele copiilor lor în matematică. Motivația și realizările elevilor în matematică au fost apoi evaluate de două ori pe parcursul unui an. Cercetătorii au constatat că părinții care cred că abilitățile matematice sunt schimbătoare sunt mai predispuși să ofere feedback bazat pe efort și strategie, în timp ce părinții care cred că abilitatea personală în matematică este mai mult neschimbabilă și că eșecurile nu sunt constructive, sunt mai predispuși să ofere feedback bazat pe caracteristici personale. De asemenea, părinții cu așteptări mari pentru copiii lor au dat o combinație a ambelor tipuri de feedback.

Recomandări

ISRAELUL A ATACAT IRANUL
OFICIAL, AVEM O NOUĂ STAȚIUNE
AI ACEEAȘI RUTINĂ LA JOB?
ZELENSKI RĂSUFLĂ UȘURAT
CÎRSTOIU: MANDATUL MEU E PE MASA COALIȚIEI
CE SCOP ARE ISRAELUL

Cercetătorii au descoperit că feedback-ul bazat pe efort și strategie nu este neapărat legat de rezultatele ulterioare ale elevilor la matematică. În schimb, copiii care primesc mai mult feedback bazat pe trăsăturile lor personale, în special în legătură cu eșecul, sunt mai predispuși să evite problemele dificile de matematică, prezintă niveluri mai ridicate de anxietate matematică și obțin în general rezultate mai slabe la testele de realizare în matematică, scrie Studyfinds.

Un motiv plauzibil pentru această situație ar putea fi faptul că astfel de mesaje sunt atât de răspândite și întâlnite în mod frecvent astăzi încât devin obișnuite și pierd astfel din impactul lor semnificativ. De asemenea, ar putea fi posibil ca unele dintre aceste mesaje să nu fie autentice și să nu ajungă la elevi în mod corect.

Nu există niciun beneficiu în a eticheta elevii ca fiind sau nu buni la matematică

În concluzie, autorii studiului recomandă părinților și profesorilor să evite folosirea răspunsurilor referitoare la persoane în legătură cu matematica. Cercetătorii explică că răspunsurile de proces care evidențiază efortul și strategia sunt mai utile pentru a încuraja elevii să se implice activ în problemele de matematică dificile și să depășească anxietatea matematică. În plus, autorii subliniază că nu există niciun beneficiu în a eticheta elevii ca fiind sau nu fiind buni la matematică, deoarece acest lucru poate afecta în mod negativ percepția lor despre propriile lor abilități matematice și poate duce la evitarea problemelor dificile. Dacă ești un elev care începe să aibă dificultăți, vei începe să te gândești că poate nu ești o persoană de matematică”, a adăugat profesorul Barger.

Cercetătorii sugerează părinților să își ia timp și să reflecteze asupra propriilor lor convingeri și obiective pentru copiii lor și să examineze modul în care aceste convingeri pot influența interacțiunile lor cu copiii. Pur și simplu a le spune părinților să nu mai vorbească despre abilitățile matematice ale copiilor lor nu va fi suficient în multe cazuri. Cu toate acestea, convingerea părinților că performanțele la matematică pot fi îmbunătățite poate face o mare diferență.

Este natural pentru orice părinte să vrea să sărbătorească abilitățile copilului lor, dar autorii studiului spun că accentuarea strategiei matematice sau a plăcerii de a face matematică este probabil o modalitate mult mai eficientă de a spori motivația. Mai exact, aceasta înseamnă folosirea unor răspunsuri precum De ce crezi că s-a întâmplat asta?” sau Te-ai distrat?”, în loc de răspunsuri precum Ești atât de deștept”.

Ar trebui să ne întrebăm, de asemenea, dacă părinții cred că abilitatea la matematică poate fi îmbunătățită și dacă văd eșecul ca o oportunitate de învățare, deoarece acest lucru pare să fie legat de mai puține răspunsuri referitoare la persoană”, concluzionează profesorul Barger.

Studiul a fost publicat în Child Development.

Citește și