• Premierul Marcel Ciolacu a publicat un mesaj pe Facebook în care afirmă că Austria și-a „flexibilizat poziția în ceea ce privește aderarea României la spațiul Schengen”
  • Ciolacu: „Românii nu vor mai sta la cozi interminabile atunci când zboară în interiorul Uniunii Europene”.
  • Potrivit „Kurier”, ministrul de Interne austriac Gerhard Karner se va deplasa la începutul săptămânii în Slovenia pentru a discuta, în cadrul unei întâlniri cu reprezentanții acestor țări, condițiile care ar trebui îndeplinite pentru ca Austria să accepte „Air Schengen”.
  • Potrivit presei austriece, ministrul de interne Gerhard Karner este dispus să relaxeze dreptul de veto al Austriei asupra României și Bulgariei în cadrul spațiului Schengen. O condiție pentru aceasta ar fi controale mai stricte la frontieră, potrivit rapoartelor. Cel puțin în privința traficului aerian, controalele la frontieră ar putea fi ridicate, potrivit „Kurier” și „Kleine Zeitung”, citând cercurile guvernamentale.
  • Granițele terestre și-ar păstra statutul actual, Bulgaria și România nu ar fi oficial membre Schengen. O condiție pentru aceasta ar fi controale mai stricte la frontieră, continuă rapoartele.

Premierul Marcel Ciolacu a publicat, în urmă cu câteva minute, un mesaj pe Facebook, în care anunță că Austria și-a „flexibilizat poziția în ceea ce privește aderarea României la spațiul Schengen”.

„Am spart gheața! Austria și-a flexibilizat poziția în ceea ce privește spațiul Schengen și este de acord cu ridicarea granițelor aeriene pentru România.

Asta înseamnă că românii nu vor mai sta la cozi interminabile atunci când zboară în interiorul Uniunii Europene.

Recomandări

NAVALNÎI, OPOZANT PÂNĂ LA MOARTE ȘI DINCOLO DE EA
CÂT ÎȚI AJUTĂ MEDITAȚIILE COPILUL?
GIORGIA MELONI SUFERĂ PRIMA ÎNFRÂNGERE
BYD LANSEAZĂ U9
SCADE NUMĂRUL DE CAZURI COVID DIN ROMÂNIA
BIDEN VREA AJUTOR PENTRU UCRAINA ȘI ISRAEL

Am făcut eforturi mari în ultimele luni să ajungem în acest punct și le sunt recunoscător tuturor celor care au luptat pentru România. Ministrul Predoiu are mandat să se vadă cu ministrul de interne austriac și să ducă negocierile la bun sfârșit.

După ani de zile de așteptări, vom realiza împreună și acest vis! România merită în Schengen!” scrie Marcel Ciolacu pe Facebook.

Potrivit presei austriece, ministrul de interne Gerhard Karner este dispus să relaxeze dreptul de veto al Austriei asupra României și Bulgariei în cadrul spațiului Schengen. „Kurier” (ediția de duminică) și „Kleine Zeitung” (ediția online) au relatat astăzi, citând cercuri guvernamentale, că s-ar putea renunța la controalele la frontieră, cel puțin pentru traficul aerian. Astfel, frontierele terestre și-ar păstra statutul actual, Bulgaria și România nu ar fi oficial membre Schengen.

Urmează consultări săptămâna viitoare


O condiție pentru aceasta ar fi controale mai stricte la frontiere, continuă rapoartele. Potrivit „Kurier”, Karner se va deplasa la începutul săptămânii în Slovenia pentru a discuta, în cadrul unei întâlniri cu reprezentanții acestor țări, condițiile care ar trebui îndeplinite pentru ca Austria să accepte „Air Schengen”.

„Kurier” citează următoarele condiții avute în vedere de Austria: creșterea de trei ori a misiunii Frontex în Bulgaria, banii pentru infrastructura de protecție a frontierelor trebuie să fie asigurați de Comisia Europeană, creșterea controalelor la frontierele dintre Bulgaria și România și dintre Ungaria și România și acceptarea de către România și Bulgaria a solicitanților de azil, în special afgani și sirieni.

Guvernul austriac a provocat nemulțumiri la Bruxelles timp de mai bine de un an. Vetoul roș-alb-roșu asupra aderării planificate a României și Bulgariei la UE la Schengen nu numai că a lăsat țările afectate furioase, ci și celelalte state membre au subliniat cu furie faptul că ambii candidați au îndeplinit deja cerințele relevante ale UE. Dar cancelarul Karl Nehammer și ministrul de Interne Gerhard Karner (ambele ÖVP) și-au menținut refuzul, spunând că, datorită numeroaselor controale la frontierele interne, sistemul Schengen este acum departe de libertatea de călătorie prevăzută inițial și este „întrerupt”, iar sistemul are nevoie să fie „reparat în loc de extins”. Unsprezece țări efectuează în prezent astfel de controale.

Citește și