• Utilizatorii europeni au acum un drept legal de reparare” a unor produse electronice, conform deciziei Uniunii Europene din martie 2021.
  • Conform acestui drept, companiile trebuie să se asigure că produsele lor pot fi reparate timp de până la 10 ani, pentru a contribui la reducerea deșeurilor electrice.
  • Producătorii trebuie să ofere piese disponibile pentru cel puțin un deceniu și să furnizeze manuale de reparații, iar aparatele trebuie fabricate astfel încât să poată fi demontate cu unelte convenționale pentru a îmbunătăți reciclarea.

Dorința de a avea dreptul la reparații este una din cele mai mari cereri din partea utilizatorilor în ultimii ani. Știi ce înseamnă obsolescența programată? Părinții și bunicii noștri tânjesc după vremurile în care produsele electronice erau făcute să dureze. Dispozitivele noastre se strică din ce în ce mai repede și, cel mai rău, producătorii nu le fac ușor de reparat.

În ultimii doi ani, utilizatorii europeni au avut un drept legal de reparare” a unora dintre produsele electrice. Așa cum a decis Uniunea Europeană în martie 2021, companiile care vând frigidere, mașini de spălat, uscătoare de păr sau televizoare în UE vor trebui să se asigure că aceste aparate pot fi reparate timp de până la 10 ani, pentru a contribui la reducerea muntelui uriaș de deșeuri electrice care se acumulează în fiecare an pe continent”.

Inițiativa respectivă a făcut parte dintr-un „efort mai amplu de reducere a amprentei ecologice a produselor fabricate, făcându-le mai durabile și mai eficiente din punct de vedere energetic”. În mod specific, producătorii trebuiau să se asigure că piesele sunt disponibile pentru cel puțin un deceniu – deși unele piese sunt furnizate doar companiilor de reparații profesionale pentru a se asigura că sunt instalate corect, scrie 20Minutos.

Recomandări

CIOLACU: „RO ESTE INSTABILĂ”
INTERSTELLAR ARE SUCCES
BITCOIN INTRĂ ÎN LUX
DAC-AȘ FI PREȘEDINTE...
CE URMĂREȘTE RUSIA?
NOI AUDIERI LA TIKTOK

De asemenea, de atunci, aparatele noi trebuie să fie însoțite de manuale de reparații și să fie fabricate astfel încât să poată fi demontate cu unelte convenționale, pentru a îmbunătăți reciclarea. Acum, Comisia Europeană a prezentat o propunere de consolidare a drepturilor consumatorilor în cazul în care aparatele, cum ar fi televizoarele sau mașinile de spălat, de exemplu, se defectează, cerând producătorilor să repare un aparat stricat în loc să îl înlocuiască, până la zece ani de la cumpărare.

Bruxelles-ul susține că reparațiile ar trebui să fie prioritare ori de câte ori este posibil, nu numai pentru că va reduce costurile, ci și pentru că este în concordanță cu provocarea Pactului Verde, deoarece va reduce deșeurile și, de asemenea, utilizarea materialelor pentru o nouă producție.

Comisia propune modificări ale normelor europene

În acest scop, Comisia propune modificări ale normelor europene, atât în cazul dispozitivelor care se află încă sub garanția legală de doi ani stabilită de legislația UE, cât și atunci când defecțiunea apare după expirarea acestei perioade de protecție.

Vom cere vânzătorilor să repare (dispozitivele) atunci când reparația este mai ieftină sau costă la fel ca înlocuirea”, a declarat comisarul pentru justiție, Didier Reynders, în cadrul unei conferințe de presă la Bruxelles, pentru a prezenta detaliile propunerii. În cazul în care defecțiunea nu este acoperită de garanția legală de achiziție, pentru că se datorează unui accident sau pentru că protecția a expirat, Bruxelles-ul propune modificări pentru a oferi soluții mai simple” și pentru a stabili o regulă clară: Producătorul nu poate refuza să repare o mașină de spălat decât dacă este imposibil să facă acest lucru”, a declarat Reynders.

Această obligație se va aplica aparatelor concepute pentru a putea fi reparate în UE, inclusiv aparate de uz casnic, cum ar fi mașinile de spălat și televizoarele, dar executivul UE menționează că dispozitivele inteligente, cum ar fi telefoanele mobile și tabletele, vor fi în curând” incluse în această listă.

Alte inițiative de promovare a reparabilității

Printre alte idei prin care serviciile UE doresc să încurajeze repararea, mai degrabă decât înlocuirea aparatelor încă utile, se numără cerința ca producătorii să informeze consumatorii cu privire la produsele pe care sunt obligați să le repare singuri. De asemenea, acestea doresc să creeze o platformă de reparații online pentru a pune consumatorii în contact cu atelierele de reparații și cu vânzătorii de produse recondiționate din zona lor. Platforma va permite căutări în funcție de locație și de standardele de calitate, ceea ce îi va ajuta pe consumatori să găsească oferte atractive și va crește vizibilitatea atelierelor de reparații.

De asemenea, solicită un formular european de informare privind reparațiile, pe care consumatorii îl pot cere de la orice atelier de reparații, cu scopul de a oferi transparență în ceea ce privește condițiile și prețurile reparațiilor, facilitând astfel compararea ofertelor de reparații.
Potrivit datelor furnizate de Comisia Europeană, în Uniunea Europeană sunt generate anual 35 de milioane de tone de deșeuri, 30 de milioane de tone de resurse și 261 de milioane de tone de emisii de gaze cu efect de seră, în ciuda faptului că o mare parte din produsele care ajung la gunoi sunt aparate viabile”, care ar putea fi reparate cu ușurință și care ar putea să-și prelungească durata de viață utilă.

Citește și