- Ceea ce s-a întâmplat la Capitoliu este produsul a patru ani de propagandă sistematică pe social media din partea președintelui Trump, spun analiștii.
- Facebook, Snapchat și Twitch l-au suspendat pe Donald Trump pe termen nedefinit, iar Twitter i-a blocat temporar contul.
- Atacul de la Capitol era previzibil. „A fost exact situația la care ne-am așteptat”, spune un expert.
Pe parcursul a 24 de ore de când Capitoliul a fost asediat de protestatarii dezlănțuiți, companiile americane de social media i-au interzis președintelui Trump posibilitatea de a-și incita susținători.
Facebook, Snapchat și Twitch l-au suspendat pe Donald Trump pe termen nedefinit. Twitter i-a blocat temporar contul, iar mai multe platforme i-au eliminat mesajele, scrie The Guardian.
Aceste măsuri, care au fost luate cu doar câteva zile înainte de încheierea mandatului lui Trump, sunt prea mici și au venit prea târziu, sunt de părere experții în dezinformare și specialiștii în drepturi civile, care au avertizat de mult timp cu privire la creșterea dezinformării și a retoricii violente, de dreapta, pe site-urile de socializare și cu privire la rolul lui Trump în alimentarea acesteia.
„A fost exact situația la care ne așteptam”
În ultimul deceniu, platformele de tehnologie au fost reticente în a modera postările lui Trump, chiar dacă acesta a încălcat în mod repetat reglementările companiilor privind discursurile de incitare la ură. Înainte de a câștiga președinția, Trump a folosit Twitter pentru a-și amplifica campania rasistă, afirmând, în mod fals, că Barack Obama nu s-a născut în SUA. În iunie 2020 el a redistribuit la zecile de milioane de adepți ai săi un video al unuia dintre susținătorii săi, care striga: „putere albă!”.
Informațiile false și retorica lui Trump au găsit o audiență bogată în mediul online, care nu va dispărea atunci când administrația sa se va încheia. Experții avertizează că platformele vor continua să fie folosite pentru organizarea și perpetuarea actelor de violență. Ei atrag, de exemplu, atenția asupra faptului că Facebook și YouTube nu au reușit să stopeze proliferarea unor mișcări periculoase ale teoriei conspirației, precum QAnon, o credință nefondată, potrivit căreia o cabală secretă controlează guvernul și face trafic cu copii, iar Trump este cel care îi pune capăt în mod eroic.
O parte dintre cei care au participat miercuri la asaltul de la Capitoliul, pentru a interzice validarea înfrângerii electorale a lui Trump, au donat produse legate de QAnon, inclusiv pălării și tricouri, iar acțiunea a fost discutată cu câteva săptămâni înainte pe multe grupuri și forumuri legate de QAnon.
„A fost exact situația la care ne așteptam”, a declarat Brian Friedberg, un cercetător de la Centrul Shorenstein de Tehnologie și Schimbări sociale de la Harvard, care studiază creșterea mișcărilor precum QAnon.
Pe Facebook s-au înmulțit teoriile și comunitățile QAnon. Până în momentul în care compania a interzis grupurile, paginile și conturile cu tematică QAnon în octombrie, sute de pagini și grupuri asociate au atras mai mult de 3 milioane de urmăritori și de membri.
YouTube a eliminat „zeci de mii de videoclipuri QAnon și a închis sute de canale”. De asemenea, și-a actualizat politica pentru a viza mai multe videoclipuri legate de teoria conspirației, care promovează violența, dar nu a interzis definitiv postările QAnon. Un purtător de cuvânt de la YouTube a menționat că compania a luat o serie de alte măsuri pentru a aborda conținutul QAnon, inclusiv adăugarea de panouri informative, care împărtășesc informații despre QAnon pe videoclipuri, încă din 2018.
Propaganda lui Trump pe rețelele de socializare s-a răspândi în mare parte în mod necontrolat, pe fondul unui gol legislativ privind reglementarea discursului guvernului pe rețelele de socializare, a declarat Jennifer Grygiel, profesor asistent de comunicare la Universitatea Syracuse și expert în social media.
„Ceea ce s-a întâmplat în această săptămână este produsul a patru ani de propagandă sistematică din partea președinției”, a declarat Grygiel.
Platformele de social media au partea lor de responsabilitate pentru evenimentele de la Capitoliu
În lipsa unei reglementări relevante, companiile de tehnologie au avut puține stimulente pentru a-și reglementa platformele extrem de profitabile.
În 2020, republicanii și democrații au amplificat apelurile la controlarea companiilor mari de tehnologie. Evenimentele din această săptămână subliniază faptul că trebuie late măsuri care să vizeze riscul prezentat de liderii mincinoși și promovarea violenței pe platformele lor, susțin unii experți.
„Violența la care am asistat astăzi în capitala națiunii noastre este un răspuns direct la dezinformare, la teoriile conspiraționiste și la discursul care incită la ură, care au fost lăsate să se răspândească pe platforme sociale media, cum sunt Facebook, YouTube, Twitter, etc.”, a declarat Jim Steyer, care conduce organizația non-profit de susținere a copiilor Common Sense Media.
„Platformele de social media trebuie să fie trase la răspundere pentru complicitatea lor la distrugerea democrației noastre”, a adăugat el.
Iar Grygiel a spus: „Avem nevoie de o legislație care să garanteze că niciun viitor președinte nu va mai putea face vreodată o astfel de propagandă în rândul poporului american”.