• Italia se retrage oficial din Inițiativa din motive de rentabilitate.
  • Prim-ministrul Giorgia Meloni nu era de acord cu tratatul semnat de Roma în 2019.
  • China se laudă cu 3000 de proiecte finanțate cu 1 trilion de dolari prin Belt and Road.

Urmașii lui Marco Polo nu mai sunt interesați de Drumul Mătăsii. Italia a transmis oficial guvernului de la Beijing că iese din programul Belt and Road. Noul Drum al Mătăsii nu aduce suficiente beneficii pentru guvernul italian, motiv pentru care țara iese din controversatul acord economic, după 4 ani de colaborare, scrie BBC.

Italia trebuia să iasă până la finalul anului din acordul privind Belt and Road Initiative, pentru că altfel, acest acord s-ar fi reînnoit pentru alți 4 ani. Prim-ministrul Giorgia Meloni și-a exprimat nemulțumirea față de BRI, declarând că beneficiile economice așteptate nu s-au materializat.

De altfel, în 2019, când Italia a devenit prima și până acum singura națiune occidentală care s-a alăturat programului de comerț și investiții al Chinei, au existat anumite avertismente din partea Statelor Unite care erau îngrijorate de deschiderea față de China care ar putea să preia controlul asupra tehnologiilor sensibile și infrastructurii strategice. Acum se încheie acest acord, care oricum nu era în linia de politică externă a actualului guvern de la Roma.

Recomandări

ROMÂNII, CONSUMATORI DE PRODUSE BIO
IOHANNIS MERGE LUNI LA PARIS
UN AVIATOR ȘI-A DAT FOC ÎN SEMN DE PROTEST
LUKAȘENKO VREA UN NOU MANDAT
DU-MĂ, TRENULE!
PISICA ÎȚI POATE ADUCE SCHIZOFRENIE

Ce rezultate a avut Italia prin asocierea la programul BRI?

În ciuda speranțelor ridicate privind creșterea exporturilor, datele italiene arată că exporturile către China au crescut doar marginal, în timp ce exporturile chineze către Italia au crescut semnificativ. Măsura este considerată un efort de reevaluare a strategiilor economice. Sursele guvernamentale italiene subliniază intenția de a menține relații pozitive cu China, chiar dacă ies din BRI. Legăturile strategice vor fi urmărite prin vizite diplomatice, inclusiv vizitele planificate ale ministrului de externe Antonio Tajani și a președintelui Sergio Mattarella în China. Teama principală a guvernului italian este desigur posibila campania de pedepsire a companiilor italiene.

Obiectivele atinse de China cu acest program

Inițiativa Belt and Road tocmai a implinit 10 ani in care China a investit 1 trilion de dolari în 3000 de proiecte în diverse state mai sărace. Pentru China, BRI a atras afaceri bănoase în străinătate pentru marile sale întreprinderi de stat și a consolidat legăturile diplomatice cu țările din așa-numitul sud global. Aceste legături au crescut, la rândul lor, influența Chinei în cadrul altor organizații internaționale precum ONU și i-au permis să promoveze viziunea politică a lui Xi pentru lume.

Țările beneficiare, cum ar fi Pakistanul, sunt capabile să finanțeze proiecte la care nu le-ar fi putut visa niciodată în cadrul unor programe de ajutor străine bilaterale sau multilaterale de stil vechi, de la centrale electrice la rețele de date de mare viteză. Dar criticii spun că proiectele pot deveni o capcană a datoriilor și pot crește dependența economică a multor state de Beijing.

De altfel, Financial Times scria recent că problemele financiare din țările ajutate de China au obligat Beijingul să plătească sume uriașe pentru salvari. Acest lucru a ridicat întrebarea dacă Beijingul, în ciuda tuturor retoricii sale care lăuda BRI, regândește de fapt în culise întreaga schemă A noului Drum al mătăsii.

Citește și