• Barca care transporta migranți din Libia în Italia s-a scufundat în largul coastelor Greciei pe 14 iunie.
  • Cercetările privind pierderea a sute de morți contrazic relatările oficiale.
  • Ultimele mișcări ale navei contrazic paza de coastă și dezvăluie inconsecvențe în relatarea oficială a evenimentelor.

Încercările gărzii de coastă elene de a tracta o barcă de pescuit care transporta sute de migranți ar fi putut duce la scufundarea navei, potrivit unei noi investigații care au venit cu întrebări suplimentare cu privire la incident, scrie The Guardian.

Cercetările privind pierderea a sute de morți contrazic relatările oficiale. S-a constatat un eșec în mobilizarea ajutorului și dovezilor că declarațiile supraviețuitorilor au fost modificate.

Paza de coastă neagă remorcarea bărcii

Barca care transporta migranți din Libia în Italia s-a scufundat în largul coastelor Greciei pe 14 iunie. Au fost 104 supraviețuitori. Reporterii și cercetătorii au efectuat peste 20 de interviuri cu supraviețuitori și s-au bazat pe documente judecătorești și surse de pază de coastă pentru a construi o imagine a oportunităților de salvare ratate și a ofertelor de asistență care au fost ignorate.

Recomandări

MESAJUL LUI IOHANNIS DE PAȘTE
SFÂNTA LUMINĂ S-A COBORÂT LA IERUSALIM
POLIȚIȘTII CHINEZI, ÎN ILEGALITATE ÎN FRANȚA
SÂMBĂTA MARE E DEDICATĂ RUGĂCIUNII
FIREA ÎL PRINDE PE NICUȘOR DIN URMĂ
BLOOMBERG LANSEAZĂ GHID PENTRU ROMÂNIA

Mai mulți supraviețuitori au spus că încercările pazei de coastă grecești de a remorca nava au provocat în cele din urmă scufundarea. Paza de coastă a negat ferm că a încercat să remorcheze barca.

Sursă: The Guardian

Noaptea în care barca s-a răsturnat, la 75 km în largul Pylos, în sud-vestul Greciei, a fost reconstruită folosind un model 3D interactiv al bărcii creat de Forensis, o agenție de cercetare cu sediul în Berlin, fondată de Forensic Architecture, care investighează încălcările drepturilor omului.

Ultimele mișcări ale bărcii

Forensis a cartografiat ultimele ore înainte de scufundare, folosind date din jurnalul pazei de coastă și mărturia căpitanului, precum și trasee de zbor, date de trafic maritim, imagini prin satelit și informații din videoclipuri luate de nave comerciale din apropiere și alte surse. Ultimele mișcări ale navei contrazic paza de coastă și dezvăluie inconsecvențe în relatarea oficială a evenimentelor, inclusiv direcția și viteza avute.

În mod esențial, ancheta a arătat că barca a început să se deplaseze spre vest, întâlnind singura navă grecească de pază de coastă trimisă la fața locului. Potrivit mai multor mărturii ale supraviețuitorilor, paza de coastă le-a spus migranților că îi va conduce în Italia, în conflict cu versiunea oficială conform căreia barca a început să se deplaseze spre vest de la sine. Ancheta a mai arătat că barca s-a întors spre sud și a staționat timp de cel puțin o oră până când, au spus supraviețuitorii, a avut loc o a doua și fatală încercare de remorcare.

Sursă: The Guardian

Doi supraviețuitori au folosit modelul 3D pentru a descrie remorcarea în sine, în timp ce alți trei, care stăteau în interiorul sau pe puntea inferioară a navei, au descris că au fost propulsați „ca o rachetă”, dar cu motorul oprit.

Sursă: The Guardian

Un alt supraviețuitor a spus separat că a auzit oameni strigând despre o frânghie atașată de „armata greacă” și a descris că a fost remorcat timp de 10 minute, cu puțin timp înainte de scufundarea bărcii. „Simt că au încercat să ne împingă din apa grecească, astfel încât responsabilitatea lor să înceteze”, a spus un supraviețuitor după ce a analizat harta evenimentelor și a reflectat asupra amintirilor sale din noapte.

Circumstanțele exacte ale scufundării nu pot fi demonstrate fără dovezile vizuale

Mai mulți supraviețuitori au mărturisit că le-au fost confiscate telefoanele de către autorități, iar unii au menționat că au filmat videoclipuri cu câteva clipe înainte de scufundare. Rămân întrebări cu privire la motivul pentru care nava de pază de coastă grecească nou achiziționată la fața locului nu a înregistrat operațiunea cu camerele sale termice.

Nava, numită 920, a fost finanțată în proporție de 90% de UE pentru a consolida capacitățile Frontex în Grecia și face parte din operațiunile comune ale agenției de frontieră a UE în țară. În declarațiile oficiale, paza de coastă grecească a spus că operațiunea nu a fost înregistrată deoarece echipajul se concentra pe operațiunea de salvare.

Citește și