• Parlamentul Europeană critică derularea infinită, redarea automată implicită, notificările constante de confirmare.
  • Raportul despre efectele produselor digitale a fost adoptat cu 545 voturi pentru de PE.
  • Parlamentul European poate să-şi folosească dreptul la inițiativă legislativă dacă producătorii nu renunță la aceste practici.

Parlamentul European declară război dependenței online. Eurodeputații cer protecție pentru sănătatea mintală a minorilor, dorind „să crească protecţia consumatorilor prin alternative mai sigure, chiar dacă acestea nu sunt la fel de profitabile pentru platformele de socializare”.

Raportul despre efectele produselor digitale a fost adoptat cu 545 voturi pentru de Parlamentul European.

Parlamentul solicită dezvoltarea de produse digitale etice care să nu se bazeze pe modele întunecate și modele care creează dependență.

Recomandări

ULTIMATUM PENTRU HAMAS
MACRON A IEȘIT LA ATAC
FERRARI LANSEAZĂ UN NOU BOLID
MAD MAX REVINE
SCHOLZ RĂMÂNE FĂRĂ NEMȚI
CE SEMNIFICĂ VINEREA MARE

Europarlamentarii avertizează asupra naturii captivante a jocurilor online, a rețelelor sociale, a serviciilor de streaming și a piețelor online, care exploatează vulnerabilitățile utilizatorilor pentru a le capta atenția și a-și monetiza datele. Europarlamentarii își doresc să sporească protecția consumatorilor prin alternative mai sigure, chiar dacă acestea nu sunt la fel de profitabile pentru platformele de social media.

Parlamentul îndeamnă Comisia să abordeze lacunele legale existente și să introducă o nouă legislație împotriva designului care creează dependență. Dacă nu este abordată, spun deputații, Parlamentul ar trebui să-și folosească dreptul de inițiativă legislativă. Raportul lor solicită o evaluare și interzicerea tehnicilor dăunătoare care creează dependență, care nu sunt acoperite de directiva privind practicile comerciale neloiale, cum ar fi derularea infinită, redarea automată implicită, notificările de confirmare de împingere și citire constantă.

Evidențiind lipsa de transparență a experienței consumatorilor și agenților de aplicare cu privire la serviciile online, deputații consideră că toate companiile ar trebui să fie obligate să dezvolte produse și servicii digitale etice și corecte „prin proiectare”, fără modele întunecate, design înșelător sau care creează dependență.

Pentru a atenua natura „addictive” a platformelor și pentru a da putere consumatorilor, Comisia este îndemnată să încurajeze „dreptul de a nu fi deranjat” digital. Deputații europeni cer Comisiei să creeze o listă de bune practici de design, cum ar fi „gândește-te înainte de a partaja”, dezactivând notificările în mod prestabilit, fluxuri cronologice, modul în tonuri de gri, blocări automate și rezumate ale duratei totale de utilizare. Ei propun, de asemenea, campanii de conștientizare pentru a cultiva obiceiuri online mai sigure și mai sănătoase.

Citește și