• Portugalia a fost dată în judecată de Comisia Europeană pentru că nu a luat măsuri în ceea ce privește calitatea slabă a aerului.
  • Țara are unele dintre cele mai ridicate niveluri de dioxid de azot (NOX) în atmosferă, ca urmare a traficului rutier și, în special, a vehiculelor diesel.
  • Mai multe vehicule nepoluante și electrice în Portugalia ar reduce semnificativ emisiile de dioxid de carbon, de oxid de azot și de dioxid de sulf.

Țara are unele dintre cele mai ridicate niveluri de dioxid de azot (NOX) în atmosferă, ca urmare a traficului rutier și, în special, a vehiculelor diesel. Prin urmare, UE a decis să arate cu degetul în mod public, trimițând Portugalia în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene ,scrie euronews.com.

Potrivit acesteia, respectarea codului UE privind calitatea aerului înconjurător este esențială pentru protejarea cetățenilor și a mediului. Atunci când un stat membru depășește limita de poluare a aerului, există consecințe.

Portugalia a depășit „în mod continuu și persistent” limita anuală de dioxid de azot în trei zone de calitate a aerului din Lisabona, Porto și Minho. Și, în ciuda a două avertismente, unul în 2019 și unul în 2020, nu a reușit să adopte noi măsuri pe marginea drumurilor pentru a reduce poluarea cu dioxid de azot.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

În timpul pandemiei, poluarea aerului a scăzut drastic în Portugalia, ceea ce indică faptul că traficul auto a fost cea mai mare sursă de emisii de NOX și CO2. Din nefericire, creșterea transportului public nu a ajutat la rezolvarea problemei, întrucât rețeaua de transport public din Lisabona „se prăbușea deja sub greutatea propriului său succes”, cererea crescând vertiginos, potrivit Transport Environment.

Care sunt pericolele pe care le prezintă dioxidul de azot?

Dioxidul de azot, un gaz emis de mașini, centrale electrice și fabrici, este responsabil pentru unele afecțiuni respiratorii și cardiace.

Potrivit Agenției Europene de Mediu (AEM), acesta provoacă 50 000 de decese premature în UE în fiecare an și poate declanșa boli grave precum astmul și reducerea funcției pulmonare.

Așadar, cum poate Portugalia să îmbunătățească calitatea aerului?

Mai multe vehicule nepoluante și electrice în Portugalia ar reduce semnificativ emisiile de dioxid de carbon, de oxid de azot și de dioxid de sulf.

De asemenea, UE încurajează această țară să reducă poluarea cu NO2 prin restricționarea accesului mașinilor cu grad ridicat de poluare în centrele orașelor.

„Zonele puternice cu emisii scăzute de noxe care elimină treptat toate mașinile cu grad ridicat de poluare în favoarea deplasărilor active, a transportului public sau a vehiculelor electrice partajate sunt esențiale pentru a aborda criza de poluare a aerului care afectează orașele noastre”, spune Francisco Ferreira, președintele ZERO și partener al Campaniei pentru orașe curate din Portugalia.

„Lisabona și Porto trebuie să implementeze zone cu emisii zero cât mai curând posibil pentru a proteja sănătatea cetățenilor lor”, conchide Franciso Ferreira.

Autoritățile municipale din Lisabona investesc, de asemenea, în utilizarea bicicletelor, inclusiv prin acordarea de ajutoare pentru cei care cumpără biciclete, piste pentru bicicliști și sisteme de partajare a bicicletelor. În plus, guvernul portughez oferă o subvenție de 10% din preț, până la 100 de euro, pentru persoanele care cumpără biciclete, iar municipalitatea locală va sprijini 50%, până la 350 de euro.