Ce s-a schimbat în sistemul sanitar după tragedia de la Spitalul Piatra Neamț

  • În județul Iași sunt 67 de clădiri de spital
  • 22 dintre aceste clădiri au autorizație de securitate la incendiu
  • 35 de clădiri nu au nevoie de astfel de autorizație

Două luni şi jumătate au trecut între incendiul de la Piatra Neamţ şi cel de la Matei Balş. Te întrebi ce am învăţat în această perioadă sau ce s-a schimbat în sistem? S-au luat sau nu măsuri?

Îţi dau un exemplu, la cel mai mare spital din zona Moldovei, Spitalul Sfântul Spiridon a fost înfiinţat un serviciu de pompieri. Unitatea medicală a făcut un contract cu o firmă specializată în prevenirea, intervenţia şi evacuarea în situaţii de urgenţă.

Diana Cimpoeşu, purtător de cuvânt al Spitalului Sfântul Spiridon Iaşi, îţi spune ce înseamnă asta: „Are trei pompieri angajaţi ai acestui serviciu privat care asigură permanenţa 24 de ore din 24 şi care execută activităţi specifice permanent, iar dacă este vorba despre un incendiu, dacă el ar apărea, ei ar interveni în primul rând, împreună cu personalul medical.“

În ATI, au mai fost făcute simulări de evacuare, dar şi în clinica în care sunt internaţi pacienţi COVID. Au fost verificate prizele, stingătoarele și circuitele electrice de altfel au fost cumpărate încă 150 de stingătoare.

Diana Cimpoeşu, purtător de cuvânt al Spitalului Sfântul Spiridon Iaşi: „A fost un plan de măsuri care a constat în revizuirea instalațiilor electrice, a instalaţiilor de fluide. Aceasta este o preocupare permanentă, există contracte de service pe contractele de fluide şi reparaţiile şi înlocuirea zonelor, a instalaţiilor care trebuie să fie înlocuite se face permanent, s-a făcut şi în decembrie, s-a făcut şi în ianuarie.“

Toate secţiile de ATI din spitalele ieşene au fost verificate în noiembrie. Controalele vor începe din nou acum. Verificările după incendiul de la Neamţ îți arată că în unităţile medicale din Iaşi au fost făcute modificări în secţii, din cauza măsurilor COVID. Așa că multe instalații electrice sunt supraîncărcate sau improvizate.

Ovidiu Mocăniţa, şeful Inspecţiei de prevenire Isu Iaşi îţi spune şi că au găsit zone şi căi de evacuare blocate: „Consider că cele mai grave ar fi lipsa de pregătire a personalului la locul de muncă, în ceea ce priveşte cunoaşterea procedurilor şi a modului de invervenţie şi evacuare a pacienţilor. Şi apoi neasigurarea funcționării instalaţiilor de detecţie, semnalizare şi stingere precum şi a mijloacelor de stingere cum sunt stingătoarele de către tot personalul de la locul de muncă“.