• Memoria și funcția cognitivă tind să scadă pe măsură ce oamenii îmbătrânesc.
  • Potrivit unei lucrări recente, alegerile privind stilul de viață pot contribui la încetinirea acestui declin.
  • O dietă sănătoasă, exerciții fizice regulate și o viață socială activă îți pot menține memoria mai puternică.

O dietă sănătoasă, exerciții fizice regulate și o viață socială activă te pot ajuta să îți păstrezi memoria pe măsură ce îmbătrânești. Acest lucru reiese dintr-un studiu publicat în The BMJ, care a urmărit aproape 30.000 de persoane din China timp de 10 ani. Cei care aveau mai mulți „factori de stil de viață sănătos” au avut un declin mai lent al memoriei decât cei care nu aveau. Toți participanții aveau 60 de ani sau mai mult la începutul studiului.

Cercetătorii au analizat șase factori: o dietă sănătoasă, exerciții fizice regulate, contacte sociale regulate, activități cognitive și abținerea de la fumat și alcool.

Iată cum au definit cercetătorii fiecare factor:

Recomandări

POLITICO: IOHANNIS „VÂNEAZĂ” JOB DE TOP
BĂLAN POATE ASIGURA VOT ELECTRONIC
A.I. ÎȚI ADUCE AMINTIRILE DIN COPILĂRIE
ALTMAN ÎNCEPE TRAINING CU URMĂTORUL MODEL A.I.
PROTESTE DE AMPLOARE ÎN GEORGIA
DEFICITUL BUGETAR S-A DUBLAT

O dietă sănătoasă: o dietă zilnică variată care include cel puțin 7 din 12 categorii de alimente, cum ar fi fructe, legume, pește, carne, produse lactate, sare, ulei, ouă, cereale, leguminoase, nuci și ceai.

Exerciții fizice regulate: cel puțin 150 de minute de activitate moderată sau 75 de minute de activitate viguroasă în fiecare săptămână.

Contact social regulat: vizitarea prietenilor sau rudelor, participarea la întâlniri sau discuții online de cel puțin două ori pe săptămână.

Activități cognitive: a juca jocuri (cum ar fi cărți), a citi și a scrie cel puțin de două ori pe săptămână.

Abținerea de la fumat: nu a fuma niciodată sau să încetați să fumați cu cel puțin trei ani mai devreme.

Abținerea de la alcool: a nu bea niciodată alcool sau doar ocazional.

Persoanele care au urmat între patru și șase dintre aceste obiceiuri au fost clasificate în grupul favorabil”, în timp ce cele care au urmat între două și trei obiceiuri au fost plasate în „grupul mediu”. Participanții care au avut zero sau un singur factor au fost clasificați în „grupul nefavorabil”.

După zece ani, cercetătorii au descoperit că persoanele care au urmat obiceiuri mai sănătoase au avut un declin mai lent al memoriei decât cele care nu le-au urmat. Aceștia au folosit un test standard care le cere pacienților să asculte și apoi să își amintească o listă de cuvinte pentru a urmări schimbările de memorie de-a lungul timpului.

Studiul a arătat, de asemenea, că de obiceiurile de viață sănătoase au beneficiat participanții care aveau un factor de risc bine cunoscut pentru boala Alzheimer și alte demențe. Acest lucru sugerează că, în ciuda faptului că au un risc mai mare de pierdere a memoriei, un stil de viață sănătos poate avea un efect pozitiv asupra încetinirii declinului memoriei, au declarat autorii raportului.

Dintre cei șase factori analizați în cadrul studiului, cercetătorii au ajuns la concluzia că o dietă sănătoasă are cel mai puternic efect asupra memoriei, urmată de activitatea cognitivă și apoi de exercițiile fizice. Într-un editorial, autorii studiului au declarat că cercetarea lor ar putea oferi informații importante care ar putea ajuta la protejarea adulților în vârstă împotriva declinului memoriei. Aceștia au adăugat că este nevoie de cercetări suplimentare privind legătura dintre obiceiurile sănătoase și încetinirea pierderii memoriei.

Prevenirea este importantă, având în vedere absența unor tratamente eficiente pentru boala Alzheimer și pentru demențele asociate”, au spus ei.