• Persoanele de peste 65 de ani sunt cei mai responsabili șoferi de pe șosea, respectând limitele de viteză.
  • Adulții mai în vârstă sunt mai predispuși să dezvolte apnee în somn.
  • De asemenea, este mai probabil ca aceștia să fie grav răniți sau uciși într-un accident de mașină.

Persoanele care suferă de apnee în somn se trezesc obosite dimineața, indiferent de câte ore au dormit. Afecțiunea îi face să oprească și să reia respirația pentru scurt timp, de zeci sau chiar sute de ori pe noapte. Chiar dacă astfel de întreruperi ale respirației adesea nu îi trezesc pe cei cu apnee, ele îi împiedică să se scufunde într-un somn profund și odihnitor. Șoferii pot fi grav răniți sau uciși în accidente dacă suferă de tulburări ale somnului.

Un nou studiu arată că oboseala cronică este o problemă gravă, cel puțin în ceea ce privește șofatul. Pentru fiecare opt întreruperi suplimentare ale respirației pe oră, șansele de a face o mișcare periculoasă la volan, cum ar fi depășirea vitezei, frânarea bruscă sau accelerarea bruscă, cresc cu 27%, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la Washington University School of Medicine din St. Louis.

Adulții mai în vârstă sunt mai predispuși să dezvolte apnee în somn. De asemenea, ei sunt mai predispuși să fie grav răniți sau uciși într-un accident de mașină. Constatările sugerează că depistarea adulților în vârstă pentru apnee în somn și pentru tratament, dacă este necesar, ar putea ajuta persoanele în vârstă să continue să conducă în siguranță mai mult timp.

Recomandări

CE FACEM CU POLUAREA?
ECONOMIA AMERICANĂ ÎNCETINEȘTE
CIOLACU ÎNCHEIE DISCUȚIILE CU PIEDONE
VENEȚIENII IES ÎN STRADĂ
CHINA AVERTIZEAZĂ SUA
RĂMÂNE TRUMP FĂRĂ IMUNITATE?

„Procentul adulților în vârstă cu apnee ușoară în somn este de 30% până la 50%, dar dacă acești adulți nu au somnolență diurnă sau alte dovezi de afectare, este posibil să nu ajungă la asistență medicală”, a declarat co-autorul principal Brendan Lucey, MD, profesor asociat de neurologie și director al Centrului de medicină a somnului de la Universitatea Washington.

„Cu toate acestea, aceste constatări sugerează că am putea dori un prag mai mic pentru a evalua adulții mai în vârstă pentru apnee în somn și pentru a urmări întreruperile lor de respirație. Dacă starea lor se înrăutățește cu doar opt întreruperi pe oră, acest lucru ar putea avea efecte negative semnificative asupra șofatului lor și asupra riscului de a suferi leziuni grave”.

Șoferii de 65 de ani și peste sunt cei mai responsabili pe șosea

Persoanele de 65 de ani și peste sunt cei mai responsabili șoferi de pe șosea. Ei respectă limitele de viteză. Ei conduc în mod defensiv. Ei evită să conducă pe timp de noapte, pe vreme rea și în locuri necunoscute. Dar schimbările care vin adesea odată cu înaintarea în vârstă – cum ar fi deteriorarea vederii, reflexe mai lente și, da, dificultăți de somn – pot submina chiar și cele mai sigure obiceiuri.

Lucey a făcut echipă cu Ganesh M. Babulal, PhD, OTD, cercetător în domeniul conducerii auto, profesor asistent de neurologie și co-autor principal al lucrării, pentru a investiga relația dintre apneea de somn și comportamentele riscante la volan. Participanții au fost recrutați din studiile în curs de desfășurare la Centrul de cercetare a bolii Alzheimer Charles F. și Joanne Knight (Knight ADRC) de la Universitatea Washington.

Babulal și Lucey au monitorizat obiceiurile de conducere și de somn a 96 de adulți în vârstă în condiții reale. Aceștia au folosit un test disponibil în comerț pentru a identifica persoanele cu apnee în somn și pentru a măsura severitatea acesteia. Mai puțin de cinci întreruperi ale respirației pe oră sunt considerate normale, între cinci și 15 reprezintă apnee ușoară a somnului, între 15 și 30 este moderată, iar mai mult de 30 este severă.

Cipurile care îți monitorizează conducerea

Pentru a evalua obiceiurile de conducere, cercetătorii au instalat un cip dezvoltat de Babulal și colegii săi în vehiculele personale ale participanților și au monitorizat conducerea acestora timp de un an, concentrându-se pe episoadele de frânare bruscă, accelerare bruscă și viteză. În total, au colectat date despre peste 100.000 de călătorii. Șoferii au fost, de asemenea, evaluați de cercetătorii de la Knight ADRC pentru deficiențe cognitive și semne moleculare ale bolii Alzheimer timpurii.

Chiar dacă toți șoferii erau normali din punct de vedere cognitiv, aproximativ o treime dintre ei prezentau modificări cerebrale care indicau semnele bolii Alzheimer timpurii. Cercetătorii au descoperit că frecvența cu care șoferii făceau mișcări periculoase la volan creștea în paralel cu frecvența cu care somnul lor era întrerupt noaptea, indiferent dacă creierul lor purta semnele bolii Alzheimer timpurii.

„Nu am avut camere de luat vederi în vehicule, așa că nu știm exact ce s-a întâmplat care a determinat pe șoferii implicați, să zicem, să frâneze brusc”, a spus Babulal. „Dar ar putea fi ceva de genul unui semafor pe care nu și-au dat seama că era roșu până când s-au apropiat și au fost nevoiți să calce pe frâne. Cu cât sunteți mai obosiți, cu atât mai puțină atenție trebuie să vă desfășurați la sarcina pe care o aveți de îndeplinit, mai ales dacă aceasta este nouă și în continuă schimbare.”

Studiul ajută la descâlcirea modurilor în care factorii de risc asociați cu îmbătrânirea, cum ar fi somnul insuficient și boala Alzheimer, îi pun pe șoferii în vârstă în pericol în timp ce conduc, și ar putea ajuta eforturile de a găsi modalități de a maximiza anii de conducere în siguranță, au declarat cercetătorii.

„Conducerea autovehiculelor implică întotdeauna riscul de a se accidenta, iar adulții în vârstă riscă să fie mai grav răniți decât adulții mai tineri dacă au un accident”, a spus Babulal.

„Dar nu putem să le spunem pur și simplu să renunțe la chei. Atunci când persoanele în vârstă nu mai conduc, își pierd o mare parte din independență și mobilitate, ceea ce este adesea asociat cu rezultate negative din punct de vedere social și al sănătății. Ceea ce vrem să înțelegem este ce îi expune la un risc mai mare, astfel încât să putem interveni și să-i ajutăm să rămână la volan, în siguranță, cât mai mult timp posibil”.