STUDIU. Consumul zilnic al unei porții de verdețuri cu frunze închise la culoare poate încetini declinul memoriei

memorie Foto: Hepta
  • Persoanele care mănâncă și beau mai multe alimente cu flavonoli – ar putea avea un declin mai lent al memoriei la vârste înaintate, sugerează un studiu.
  • Consumul de fructe și legume și de ceai, este o modalitate ușoară pentru ca oamenii să joace un rol activ în menținerea sănătății creierului lor.
  • Studiul a implicat 961 de participanți, cu vârsta medie de 81 de ani, care nu sufereau de Alzheimer.

Persoanele care mănâncă și beau mai multe alimente cu flavonoli – care se găsesc în anumite fructe și legume, inclusiv în varză kale, roșii, mere și portocale, precum și în ceai și vin – ar putea avea un declin mai lent al memoriei la vârste înaintate, sugerează un studiu publicat marți.

Descoperirile au apărut în Neurology, revista Academiei Americane de Neurologie. Potrivit Dr. Thomas M. Holland, autorul principal al studiului, luarea unor măsuri simple, cum ar fi consumul de fructe și legume și de ceai, este o modalitate ușoară pentru ca oamenii să joace un rol activ în menținerea sănătății creierului lor.

„În populația studiată de noi, cei care au consumat cel mai ridicat nivel de flavonoli, în medie șapte porții de legume cu frunze verzi închise la culoare pe săptămână sau o porție de legume cu frunze închise la culoare pe zi, față de cel mai scăzut nivel, au înregistrat o scădere cu 32% a ratei de declin cognitiv”, a declarat el pentru UPI într-un e-mail.

Începerea modificărilor dietetice și a intervențiilor privind stilul de viață mai devreme în viață ar da cel mai probabil cele mai bune rezultate, a spus Holland. Acest lucru se datorează faptului că schimbările din creier, cum ar fi acumularea de plăci amiloide și de proteină tau hiperfosforilată sau de încurcături neurofibrilare în cazul bolii Alzheimer, încep poate cu 10 până la 20 de ani înainte de apariția semnelor clinice ușor de detectat.

„Concluzia … este că nu este niciodată prea devreme sau prea târziu pentru a începe să faci schimbări sănătoase în stilul de viață, mai ales când vine vorba de alimentație”, a spus Holland. „Cercetările prezentate aici se adaugă la numărul tot mai mare de dovezi că ceea ce mâncăm contează. O alimentație diversificată în fructe și legume este esențială atât pentru funcționarea cognitivă, cât și pentru cea fizică.”

Flavonolii sunt o subclasă specifică de flavonoide, care sunt molecule găsite în multe fructe și legume, alături de ceai și vin, care au proprietăți antioxidante și antiinflamatorii și sunt cunoscute pentru că previn sau diminuează daunele celulare în tot corpul, inclusiv în creier, a declarat Holland, profesor asistent la Rush Institute for Health Aging, Rush College of Medicine & Rush College of Health Sciences din Chicago.

Flavonolii se găsesc în principal în varză, fasole, ceai, spanac, broccoli, roșii, mere, vin, portocale, pere și ulei de măsline. Acestea fiind spuse, aceasta nu este o listă completă”, a declarat Holland. Este doar locul în care se găsesc cele mai mari concentrații de flavonoli”.

Cel mai ridicat nivel de flavonoli este conținut, în general, în frunza sau în coaja legumei sau a fructului, iar în concentrații mai mici în extract sau suc, a spus Holland. Așadar, deși ceaiul negru, alb sau verde și vinul – cel roșu mai mult decât cel alb – conțin flavonoli, nu este o concentrație mare. O persoană ar trebui să bea zilnic între trei și patru cești de ceai pentru a atinge cel mai ridicat nivel de flavonoli, a spus el.

El a adăugat: Dar, pentru a reitera, este foarte important să consumăm diverse fructe și legume. Acest lucru va oferi cele mai bune rezultate în ceea ce privește cantitatea și calitatea substanțelor nutritive și bioactive”.

Studiul a implicat 961 de participanți, cu vârsta medie de 81 de ani, care nu sufereau de Alzheimer. Aceștia au fost urmăriți în medie timp de șapte ani. Anual, participanții au completat un chestionar cu privire la frecvența cu care consumau anumite alimente și au fost plasați într-unul dintre cele cinci grupuri, în funcție de cantitatea de flavonoli pe care o aveau în alimentație.

De asemenea, aceștia au susținut în fiecare an teste cognitive și de memorie care includeau reamintirea unor liste de cuvinte, precum și memorarea numerelor și punerea lor în ordinea corectă. Ei au fost întrebați despre factori precum nivelul lor de educație, cât de mult timp au petrecut făcând activități fizice și cât timp au petrecut făcând activități care îi antrenau mental, cum ar fi cititul și jocurile.

Potrivit cercetătorilor, aportul mediu zilnic de flavonoli în rândul adulților din SUA este de aproximativ 16-20 de miligrame. Participanții vârstnici ai studiului au consumat mai puțin, având o medie de aproximativ 10 miligrame de flavonoli pe zi, grupul cel mai mic a avut o medie de aproximativ 5 mg. pe zi, iar grupul cel mai mare, 15 mg. După ajustarea altor factori care ar putea afecta rata de declin al memoriei, cercetătorii au constatat că scorurile cognitive ale persoanelor care au consumat cea mai mare cantitate de flavonoli au scăzut mai lent decât cele ale persoanelor care au avut cel mai mic aport.

Holland a spus că acest lucru se datorează probabil proprietăților antioxidante și antiinflamatorii inerente ale flavonolilor, dar sunt necesare cercetări suplimentare. Studiul s-a concentrat pe patru tipuri de flavonoli: kaempferol, care se găsește în varză, fasole, ceai, spanac și broccoli, quercetină, care se găsește în roșii, varză, mere și ceai, miricetină, care se găsește în ceai, vin, varză, portocale și roșii și izorhamnetină, care se găsește în pere, ulei de măsline, vin și sos de roșii.

Aportul alimentar de kaempferol și quercetină a fost asociat cu un declin cognitiv global mai lent, dar mirtricetina și izorhamnetina nu au fost asociate, au constatat cercetătorii. Oamenii de știință au remarcat faptul că chestionarul de frecvență alimentară utilizat în cadrul studiului a fost auto-raportat, iar oamenii ar putea să nu-și amintească cu exactitate ce au mâncat. Cercetarea a fost susținută de National Institutes of Health, National Institute on Aging și de Serviciul de cercetare agricolă al Departamentului de Agricultură.