STUDIU. Expunerea la lumina zilei ajută la un somn mai ușor pe timp de noapte

  • O expunere insuficientă la lumina zilei poate întârzia debutul somnului pe timp de noapte, sugerează o cercetare.
  • Fiecare oră de lumină de seară, cum ar fi cea provenită din surse de interior, cum ar fi lămpile, a întârziat fazele ceasului biologic cu o medie de 15 minute, spun oamenii de știință.
  • Cercetătorii fac apel la acești orășeni să iasă afară, „chiar și pentru puțin timp și mai ales dimineața”, pentru a se expune la lumina naturală.

Expunerea insuficientă la lumina soarelui în timpul zilei poate duce la probleme de somn pe timp de noapte, potrivit unui nou studiu care recomandă ca oamenii să iasă la soarele de dimineață, chiar dacă este pentru „puțin timp”.

Cercetarea, publicată săptămâna trecută în Journal of Pineal Research, a folosit monitoare de încheietură pentru a urmări modelele de somn și de expunere la lumină a peste 500 de studenți de la Universitatea Washington (UW) din SUA, din 2015 până în 2018.

Oamenii de știință au descoperit că studenții adormeau mai târziu seara și se trezeau mai târziu dimineața, mai ales în timpul iernii, când orele de expunere la lumina zilei în campus sunt limitate.

„Corpurile noastre au un ceas circadian natural care ne spune când să mergem la culcare noaptea. Dacă nu vă expuneți suficient la lumină în timpul zilei, când soarele este afară, acest lucru „întârzie” ceasul și împinge înapoi începutul somnului noaptea”, a declarat într-un comunicat Horacio de la Iglesia, autor principal al studiului și profesor de biologie la UW.

Oamenii de știință au descoperit că, deși studenții dormeau aproximativ aceeași cantitate de somn în fiecare noapte, indiferent de anotimp, iarna se culcau, în medie, cu 35 de minute mai târziu și se trezeau cu 27 de minute mai târziu decât vara.

„Ne așteptam ca în timpul verii studenții să se trezească mai târziu din cauza întregii lumini disponibile în acest anotimp”, a declarat Dr. de la Iglesia. Cercetătorii suspectează că ceva ar putea „împinge înapoi” ciclurile circadiene ale studenților în timpul iernii.

Aceștia spun că ceasul intern al organismului, care guvernează momentele în care oamenii sunt treji și adormiți, are o durată de aproximativ 24 de ore și 20 de minute și este „calibrat” zilnic prin aportul mediului înconjurător.

Cu toate acestea, studiul sugerează că aceste cicluri circadiene ale studenților de la UW au întârziat cu până la 40 de minute iarna, comparativ cu vara. „Lumina din timpul zilei – în special dimineața – devansează ceasul, astfel încât obosești mai devreme seara, dar expunerea la lumină la sfârșitul zilei sau la începutul nopții va întârzia ceasul, împingând înapoi momentul în care te vei simți obosit”, a declarat Dr. de la Iglesia.

„În cele din urmă, momentul în care adormiți este rezultatul împingerii și tragerii între aceste efecte opuse ale expunerii la lumină în diferite momente ale zilei”, a adăugat el.

Noua cercetare sugerează, de asemenea, că expunerea la lumină în timpul zilei poate avea un impact mai mare decât expunerea la lumină seara. Aceasta a constatat că fiecare oră de lumină în timpul zilei a „devansat” fazele circadiene ale studenților cu aproximativ 30 de minute.

Fiecare oră de lumină de seară, cum ar fi cea provenită din surse de interior, cum ar fi lămpile, a întârziat fazele ceasului biologic cu o medie de 15 minute, spun oamenii de știință.

„Este acel efect de împingere și tragere. Iar ceea ce am descoperit aici este că, din moment ce studenții nu erau suficient de expuși la lumină în timpul zilei în timpul iernii, ceasurile lor circadiene au fost întârziate în comparație cu cele de vară”, a explicat Dr. de la Iglesia.

Având în vedere că un număr tot mai mare de oameni din întreaga lume se mută să locuiască în orașe și orașe cu lumină artificială și cu un stil de viață care îi ține în casă în timpul zilei, cercetătorii fac apel la acești orășeni să iasă afară, „chiar și pentru puțin timp și mai ales dimineața”, pentru a se expune la lumina naturală.