Trei obiceiuri fundamentale pentru a-ți stimula memoria pe măsură ce îmbătrânești

memorie Foto: Hepta
  • Exercițiile fizice, alimentația și un stil de viață sănătos sunt esențiale pentru funcționarea creierului.
  • Există un număr considerabil de dovezi științifice care arată că trei factori ajută în stimularea memoriei pe măsură ce îmbătrânești.
  • S-a demonstrat că menținerea unei alimentații sănătoase poate reduce declinul cognitiv legat de vârstă și riscul de a dezvolta mai multe boli neurodegenerative.

Începând cu vârsta de 40 de ani, creierul nostru începe să treacă prin ceea ce neurologii numesc o recablare radicală”: diferitele circuite neuronale, anterior specializate în procese cerebrale distincte, încep să se integreze unele cu altele. Această dezvoltare răspunde nevoii creierului de a redirecționa resursele pentru a le dedica anumitor sarcini și, ca urmare, aspecte precum vocabularul sau cunoștințele generale tind să se îmbunătățească. Totuși, acest lucru se întâmplă în detrimentul altor funcții, cum ar fi atenția sau funcția de execuție, care tind să se deterioreze.

Prin urmare, începând cu al treilea sau al patrulea deceniu de viață, este normal ca adulții să înceapă să manifeste o gândire mai puțin flexibilă (de exemplu, dificultăți mai mari în formarea de noi concepte, raționament abstract, mai puțină inhibiție a răspunsului și mai puțin raționament verbal și numeric). Cu toate acestea, există diferite modalități de a preveni acest lucru (sau, mai degrabă, de a întârzia acest proces). După cum explică portalul de știri științifice INC., genetica joacă un rol și nu se poate face nimic în această privință (cel puțin deocamdată). Dar există totuși un număr considerabil de dovezi științifice care arată că trei factori ajută în această privință.

Ele sunt atât de bine cunoscute încât în domeniul neurologiei sunt cunoscute sub numele de cei trei mari”: alimentația, exercițiile fizice și stilul de viață sănătos. Astfel, s-a demonstrat că menținerea unei alimentații sănătoase poate reduce declinul cognitiv legat de vârstă și riscul de a dezvolta mai multe boli neurodegenerative.

Pe de altă parte, exercițiile fizice pot încetini și chiar inversa deteriorarea fizică a creierului: contrar concepției populare, se știe că noi neuroni continuă să fie generați pe tot parcursul vieții. Prin urmare, exercițiile fizice cresc dimensiunea hipocampusului chiar și între 60 și 70 de ani, atenuând pierderile de memorie legate de vârstă.

În cele din urmă, în ceea ce privește stilul de viață, somnul insuficient este legat de atrofia accelerată a creierului și de probleme de conectivitate neuronală. Ceva similar se întâmplă cu consumul de alcool, tutun și alte substanțe, care au un impact direct asupra creierului și îl fac să îmbătrânească mai repede, să se atrofieze și să își piardă capacitatea funcțională.