• Te-ai întrebat vreodată ce s-ar întâmpla dacă planeta Pământ ar fi tăiată brusc în jumătate?
  • Dacă planeta albastră pe care o numim cu toții „acasă” ar fi tăiată brusc și simetric, rezultatul ar fi destul de similar cu efectele secundare aplicate și pe un om.
  • Sigur, ar exista bucăți împrăștiate, fragmente desprinse și din cauza tăierii nucleului Pământului, iar cutremurele s-ar declanșa în întreaga lume.

De fapt, planeta în sine este aproape garantată că va supraviețui, deși ar trece printr-o metamorfoză, iar acea transformare ar dura probabil sute de ani și ar costa miliarde de vieți. Iată cum începe.

Etapa 1: Pământ tăiat până la miez

În funcție de arma (sau entitatea) care efectuează tăierea, procesul prin care Pământul este tăiat până la miez poate să fie lent și dureros, sau scurt și mortal. ScienceAlert raportează că în prezent și în mod terifiant avem în posesia noastră un laser care poate trece direct prin atmosfera planetei noastre. Este important de subliniat că, deși oamenii de știință susțin că este foarte puternic, în viața reală, a fost testat doar pe o distanță de aproximativ 870 de metri.

Pe măsură ce planeta este tăiată în jumătate, râurile și oceanele s-ar scurge, provocând nu numai secetă, ci și o invazie de apă sărată care ar otrăvi câmpurile și plantele. Asistăm deja la asta pe o scară mică de-a lungul râului Mekong din Vietnam, de unde minerii au extras aproximativ 55 de milioane de tone de nisip, în detrimentul locuitorilor locali.

Dacă ar fi posibil să se taie Pământul rapid și în mod deliberat, procesul ar avea ca rezultat o erupție de cutremure, pe măsură ce plăcile tectonice sunt tăiate și deplasate, iar cele două jumătăți ale Pământului spiralează în vidul spațiului.

Etapa 2: Cerul negru coboară

Perturbațiile geomagnetice intense, precum și cutremurele, uraganele și alte dezastre naturale care ar putea avea loc într-un eveniment extrem, cum ar fi tăierea Pământului în jumătate, au capacitatea de a supraîncărca complet rețelele electrice. Când aceste rețele se supraîncărcă, au loc întreruperi de curent în masă, un fenomen numit pe bună dreptate „cerul negru”. Deoarece rețelele electrice moderne nu sunt doar conectate, ci și interconectate în mod esențial la aproape toate necesitățile de bază, o întrerupere de curent la nivelul planetei ar avea un impact mai mare decât întunericul și semnalele Wi-Fi moarte.

Institutul pentru Reducerea Riscurilor și a Dezastrelor raportează că întreruperile de curent în masă pot avea un efect în cascadă devastator, făcând loc la probleme de sănătate, contaminare, otrăvire cu monoxid de carbon, lipsa apei și alimentelor, întreruperea bruscă a serviciilor de salubritate, o creștere bruscă a panicii și criminalității, incendii, accidente de mașină și, în general, oamenii sunt prinși în capcană, indiferent dacă asta înseamnă în mașini, case, birouri sau lifturi etc. Impactul socio-economic negativ al tuturor celor de mai sus ar fi o problemă mai presantă dacă cineva ar putea supraviețui. Singurul supraviețuitor al acestui scenariu este Pământul însuși.

Etapa 3: Separat, dar atras magnetic

Dacă prima ta impresie despre un Pământ tăiat a fost că cei dragi sunt despărțiți cu mâinile întinse pe măsură ce o planetă a devenit două, imagineză-ți același scenariu și aplică-l nu numai celor dragi, ci și acestor două jumătăți noi ale planetei. De fapt, atunci când Pământul este întreg, acest magnetism care înconjoară planeta este cunoscut sub numele de magnetosferă. Face ceva greu atunci când vine vorba de protejarea planetei de lucruri precum particulele solare încărcate și vânturile solare mortale, ca să nu mai vorbim de razele toxice de radiație care ne sunt aruncate din spațiu.

Pe scurt, magnetosfera funcționează făcând polii nord și sud în continuă schimbare să se atragă unul de celălalt, iar acest lucru ar fi încă cazul dacă planeta ar fi tăiată în jumătate. Cele două jumătăți care se învârt s-ar atinge una de cealaltă ca doi magneți cu sarcini opuse care se luptă pentru a se uni și a fi întregi. Pe măsură ce Pământul este rupt violent, cele două jumătăți ar arunca bucăți uriașe de materie înainte și înapoi pe cer într-o bătălie intergalactică pentru a readuce planeta la starea anterioară. Acest lucru ar fi în detrimentul oricăror supraviețuitori umani, care și-ar petrece ultimele zile ascultând bucăți de orașe de beton care cad din cer.

Etapa 4: Pământul se ciocnește cu el însuși

Puterea magnetosferei Pământului este atât de proeminentă încât planeta nu ar putea rămâne separată pentru o perioadă reală de timp. Aproape imediat după ce ar fi împărțită complet, planeta ar încerca să se lipească cu mici crăpături. De altfel, Live Science raportează că astfel de cicatrici există deja pe Lună, ceea ce face scenariul mai plauzibil decât pare la suprafață.

În timp ce Pământul se reîntoarce fără probleme sună mult mai puțin apocaliptic decât alternativa, două bucăți sferice topite care se rotesc în spațiul profund, această prăbușire ar fi într-adevăr catastrofală. Masa aproximativă a planetei noastre este de 6 septilioane de kilograme. Dacă impactul cauzat de prăbușirea celor două jumătăți ar fi suficient pentru a deversa energia care depășește 100 de milioane de megatone, atunci numai daunele aduse mediului ar face loc extincției în masă, punând capăt întregii vieți de pe Pământ cu o explozie.

Etapa 5: Iarnă de impact

Deși este puțin probabil ca vreun om să supraviețuiască coliziunii pe măsură ce Pământul se reunește, există încă multe alte catastrofe la orizont. Coliziunea cu impact puternic ar face loc unui fenomen meteorologic ciudat. În stadiile inițiale, planeta ar fi în flăcări ca urmare a furtunilor globale cauzate de ploaia de materie. În cele din urmă, praful s-ar depune în stratosferă, iar întunericul total ar acoperi planeta luni de zile. Cerul din jurul planetei ar fi un foc de artificii al meteorilor care cad, oferind un spectacol fierbinte pe care nimeni nu l-ar vedea.

Pe măsură ce praful se curăță, Pământul ar intra într-o etapă de temperaturi frigide prelungite, un scenariu denumit științific ca iarnă de impact. Mulți bănuiesc că această perioadă prelungită de frig înghețat a ucis ceea ce a mai rămas din dinozauri, dar nimeni nu știe sigur.