• Telescopul spațial James Webb a realizat un nou portret al lui Uranus, care prezintă inelele, sateliții, vremea și atmosfera gigantului de gheață.
  • Prima imagine pe care omenirea a avut-o asupra lui Uranus a fost realizată atunci când Voyager 2 a zburat pe lângă cea de-a șaptea planetă de la Soare în 1986.
  • Un an pe Uranus durează în jur de 84 de ani tereștri, iar timp de aproximativ un sfert din anul uranian, soarele strălucește direct deasupra unuia dintre polii planetei.

Telescopul spațial James Webb a realizat un nou portret al lui Uranus, care prezintă inelele, sateliții, vremea și atmosfera gigantului de gheață – caracteristici care nu au putut fi văzute nicăieri în prima fotografie close-up a planetei, realizată în urmă cu mai bine de trei decenii.

Webb este cunoscut pentru că surprinde în detaliu perspective inedite ale obiectelor cosmice îndepărtate, dar observatorul spațial este capabil să dezvăluie, de asemenea, noi perspective și despre Terra.

CA ÎNTRE PRIME DOAMNE
EFECTUL „SWIFT” BATE JOCURILE OLIMPICE
ANGELINA JOLIE, ACUZATĂ CĂ I-A ÎNDEPĂRTAT PE COPII DE BRAD PITT
PROTESTE LA EUROVISION
GRETA THUNBERG SE ALĂTURĂ PROTESTELOR
ZELENSKI DEMITE PE BANDĂ RULANTĂ

Prima imagine pe care omenirea a avut-o asupra lui Uranus a fost realizată atunci când Voyager 2 a zburat pe lângă cea de-a șaptea planetă de la Soare în 1986. Prin intermediul camerei de luat vederi a navei spațiale, care privea sistemul solar în lumină vizibilă, Uranus părea a fi o lume albastră strălucitoare, scrie CNN.

Dar Webb, care privește universul prin intermediul luminii infraroșii invizibile pentru ochiul uman, a surprins toate fațetele care lipsesc adesea din imaginile altor telescoape, dezvăluind natura dinamică a planetei.

Trimiterea unei misiuni dedicate pentru a studia Uranus a devenit o prioritate pentru astronomi, potrivit unui raport publicat în 2022.

Acest lucru înseamnă că planificatorii misiunii au nevoie de cât mai multe informații despre planeta înghețată – cum ar fi această imagine detaliată a lui Webb – înainte de a trimite o navă spațială pentru a o investiga. Publicată luni de NASA, imaginea include mai multe detalii decât o versiune anterioară publicată în aprilie.

Anotimpurile lui Uranus

Una dintre cele mai strălucitoare caracteristici din noua imagine este calota polară nordică albă sezonieră a lui Uranus, care este în centrul atenției atunci când polul este îndreptat spre Soare în timpul apropierii planetei de solstițiu, care se așteaptă să aibă loc în 2028.

Uranus se rotește pe o parte cu o înclinare de 98 de grade, ceea ce înseamnă că planeta înghețată experimentează anotimpurile într-un mod extrem.

Un an pe Uranus durează în jur de 84 de ani tereștri, iar timp de aproximativ un sfert din anul uranian, soarele strălucește direct deasupra unuia dintre polii planetei, ceea ce înseamnă că cealaltă jumătate a lui Uranus cunoaște o iarnă întunecată care durează 21 de ani tereștri.