• Materia întunecată a Universului poate fi scoasă la lumină.
  • Cercetătorii propun construirea unui accelerator de particule uriașe.
  • Prețul de 17 mld. lire ridică semne de întrebare: „cheltuiala e nesăbuită”.

95% din Univers nu este vizibil pentru cercetătorii de la CERN, care propun un proiect faraonic. Construirea unui accelerator de particule de 3 ori mai mare decât cel actual. Costul ar fi imens, dar și beneficii pe măsură, susțin fizicienii.

Noul Future Circular Collider (FCC), propus de CERN, ar putea fi cheia pentru a descoperi materie întunecată și energie întunecată, misterioasele componente ce formează 95% din Univers. Această mașină „frumoasă”, cum o numește Prof. Fabiola Gianotti, directoarea generală a Cern, ar putea fi de trei ori mai mare decât actualul Large Hadron Collider (LHC), având un tunel circular de 91km. LHC a marcat istoria prin detectarea particulei Higgs Boson în 2012, dar eforturile de a descoperi materie și energie întunecată au rămas fără rezultat. FCC promite să avanseze considerabil cunoștințele noastre fundamentale despre Univers.

Ce provocări întâmpină construcția acestui super accelerator de particule?

Costul masiv de 14 miliarde de euro pentru FCC ridică semne de întrebare privind viabilitatea economică și prioritățile științifice. Experți precum Prof. Sir David King și Dr. Sabine Hossenfelder contestă necesitatea unui astfel de proiect, având în vedere alte probleme globale urgente, cum ar fi criza climatică. Pe de altă parte, suporterii proiectului, inclusiv Prof. Gianotti, argumentează că descoperirile posibile ar putea revoluționa complet înțelegerea noastră a Universului.

ULTIMATUM PENTRU HAMAS
CÂT INVESTESC PARTIDELE ÎN PROPAGANDĂ
MACRON A IEȘIT LA ATAC
FERRARI LANSEAZĂ UN NOU BOLID
MAD MAX REVINE
SCHOLZ RĂMÂNE FĂRĂ NEMȚI

În plus, există dezbateri în cadrul comunității de fizicieni despre cel mai eficient design al coliderului, cu unele voci precum Prof. Aidan Robson sugerând că o configurație liniară ar putea fi mai economică și mai rapid de construit.

Ce reușite a avut până acum acceleratorul de particule de la CERN?

LHC a fost un triumf al ingineriei și fizicii, marcând descoperirea particulei Higgs Boson, o referință majoră în modelul standard al fizicii particulelor. FCC reprezintă următorul pas logic, un instrument necesar pentru a explora aceste frontiere neatinse. Prin dimensiunile și capacitățile sale superioare, FCC promite să depășească limitele cunoașterii actuale, oferind oportunități fără precedent pentru descoperiri fundamentale despre structura și originile Universului.