• Cercetarea s-a făcut pe un grup de 300 de copii cu vârste între trei și cinci ani.
  • 60% dintre copiii cărora li s-a spus „Ești cu adevărat inteligent!” au trișat la ultima încercare.
  • În investigația lor, cercetătorii au oservat că băieții au trișat mai des decât fetele.

Cercetătorii de la Institutul de Științe Psihologice din China și cei de la Institutul pentru Studii în Educație din Toronto, spun că elogierea abilităților unui copil are efecte negative asupra comportamentului lui.

Cercetătorii au evaluat 150 de copii de trei ani și 150 de copii de cinci ani din grădinițe. Fiecare copil a trebuit să joace un joc de ghicit cu experimentatorul, folosind un pachet de cărți. Li s-a promis că vor câștiga un premiu dacă au ghicit corect de cel puțin trei din șase ori.

După aceea, cercetătorii au spus unei treimi dintre copii: „Sunteți cu adevărat deștepți!”. Unei alte treimi le-au spus: „Ai facut o treaba buna!” Copiii din ultima treime nu au primit însă nicio laudă.

CINE-I „DI VINĂ”?
UE DĂ 9 MIL € PT. CHIRURGIA CU HOLOGRAME
AVEREA LUI MUSK CREȘTE
CAMPUS „MADE IN CHINA”
TU CE CONDUCI AZI?
XENOTRANSPALNTUL E NOUA ARMĂ A MEDICINII

Următoarele cinci încercări au fost manipulate astfel încât copilul să aibă două răspunsuri corecte și trei incorecte.
Prin urmare, dacă copilul a câștigat sau nu un premiu, depinde de performanța lor la ultima probă.

Apoi experimentatorul s-a ridicat pentru a părăsi camera. Dar, înainte de a pleca, i-a făcut pe copii să promită că nu se vor uita la răspunsul la ghicitoare cât timp era plecat. O cameră ascunsă a surprins orice înșelăciune.

Cu acest experiment, oamenii de știință au vrut să valideze ipoteza conform căreia lăudarea abilităților unui copil îl încurajează să trișeze mai mult decât să-și laude performanța.

Rezultatul a fost că aproximativ 40% dintre copiii cărora li s-a spus „Ai făcut o treabă bună!” au înșelat. Aceeași proporție a fost și în rândul copiilor care nu primiseră laude. Pe de altă parte, 60% dintre copiii cărora li s-a spus „Ești cu adevărat inteligent!” au înșelat la ultima încercare.

„Se pare că atunci când copiii sunt complimentați pentru inteligența lor, ei simt o anumită presiune pentru a se ridica la nivelul așteptărilor celorlalți, chiar dacă trebuie să trișeze pentru a face acest lucru”, explică profesorul Li Zhao și coautor al studiului.

În investigația lor, cercetătorii au examinat și rolul sexului sau vârstei copiilor. Ei nu au găsit diferențe semnificative între copiii de trei ani și cei de cinci ani. Cu toate acestea, băieții au trișat mai des decât fetele. Carol Dweck, co-autor al studiului, concluzionează că este mai bine să lăudăm eforturile unui copil decât abilitățile, deoarece acest lucru îl face mai motivat să reușească. Abilitățile sunt naturale și specifice fiecărui individ, în timp ce efortul este o alegere conștientă pe care o facem pentru a ne dezvolta abilitățile sau pentru a realiza ceva anume.