• Neanderthalienii probabil au creat un tip de lipici din doi compuși naturali pentru a-i ajuta să prindă mai bine uneltele de piatră, conform unei noi analize a artefactelor uitate redescoperite recent într-un muzeu din Berlin.
  • Capacitatea de a crea o substanță adezivă din ingrediente disparate arată că hominidele ancestrale erau capabile să inoveze materiale pentru propriile lor nevoi și deschide o fereastră către modelele lor de gândire, spun cercetătorii.
  • Artefactele, descoperite la un sit arheologic francez numit Le Moustier, care datează de acum între 120.000 și 40.000 de ani, prezintă reziduuri ale unor substanțe organice, inclusiv urme de ocru și bitumen.

Neanderthalienii probabil au creat un tip de lipici din doi compuși naturali pentru a-i ajuta să prindă mai bine uneltele de piatră, conform unei noi analize a artefactelor uitate redescoperite recent într-un muzeu din Berlin, conform CNN.

„Faptul că neanderthalienii au făcut o astfel de substanță oferă o perspectivă asupra capacităților lor și a modului lor de gândire,” a spus Patrick Schmidt, un cercetător de la departamentul de preistorie timpurie și ecologie cuaternară de la Universitatea Tübingen, care a condus studiul.

DATORIA PUBLICĂ A ROMÂNIEI CREȘTE
ROMÂNI EVACUAȚI DIN GAZA
MACRON A IEȘIT LA ATAC
CÂTE LOCUINȚE DEȚINE TAYLOR SWIFT?
RECONSTRUCȚIA FACIALĂ A UNEI FEMEI DE 75.000 DE ANI
CEI MAI BOGAȚI OAMENI DIN SUA

Uneltele de piatră au fost scoase la lumină în jurul anului 1910 la un sit arheologic francez numit Le Moustier, pe care oamenii de știință cred că neanderthalienii le-au folosit acum între 120.000 și 40.000 de ani. De la anii 1960, uneltele au rămas neatins și ambalate individual la Muzeul de Preistorie și Istorie Timpurie din Berlin. Existenta lor a ieșit la iveală doar în timpul unei revizuiri interne recente a colecției.

Când Schmidt și colegii săi au examinat artefactele în detaliu pentru prima dată, au descoperit că uneltele purtau încă reziduuri ale unor substanțe organice, inclusiv urme de ocru, un pigment terestru care apare în mod natural, și bitumen, care există în sol (deși poate fi produs și din petrol).

În prezent nu este posibil să se stabilească data când au fost făcute uneltele de piatră, iar straturile de sediment în care au fost găsite în adăpostul stâncos superior al lui Le Moustier nu au fost datate, a spus Schmidt. Cu toate acestea, datele din adăpostul inferior al sitului, unde au fost găsite schelete de neanderthalieni și unelte similare, sugerează că acestea au între 40.000 și 60.000 de ani.

Schmidt spune că este „foarte probabil” ca acestea să fi fost făcute de neanderthalieni, care au dispărut acum aproximativ 40.000 de ani, deși Homo sapiens timpurii erau în regiune în același timp.

Marie-Hélène Moncel, director de cercetare la Muzeul Național de Istorie Naturală din Paris, a spus că lipiciul a fost găsit la alte situri arheologice neanderthaliene din Europa și că nu ar fi surprinzător dacă neanderthalienii ar fi făcut și adezivul lipit de acele unelte de piatră. Ea nu a fost implicată în studiu.