• Astronomii au detectat o explozie de unde radio care au avut nevoie de 8 miliarde de ani pentru a ajunge pe Pământ.
  • Primul FRB a fost descoperit în 2007 și, de atunci, au fost detectate sute de astfel de flash-uri cosmice rapide.
  • Radiotelescoapele i-au ajutat pe astronomi să urmărească aceste flash-uri cosmice rapide, inclusiv rețeaua de radiotelescoape ASKAP.

Astronomii au detectat o explozie de unde radio care au avut nevoie de 8 miliarde de ani pentru a ajunge pe Pământ. Această explozie radio rapidă este una dintre cele mai îndepărtate și mai energetice observate vreodată, scrie CNN.

Exploziile radio rapide sau FRB (Fast Radio Bursts) sunt explozii intense de unde radio, de milisecunde, cu origini necunoscute. Primul FRB a fost descoperit în 2007 și, de atunci, au fost detectate sute de astfel de flash-uri cosmice rapide, provenind din puncte îndepărtate din întregul univers.

Explozia, denumită FRB 20220610A, a durat mai puțin de o milisecundă, dar în acea fracțiune de clipă a eliberat echivalentul emisiilor energetice ale Soarelui nostru pe parcursul a 30 de ani, potrivit unui studiu publicat joi în revista Science.

CRESC TENSIUNILE CHINA-TAIWAN
CIOLACU: ROMÂNIA ȘI TURCIA NU SUNT COMPETITORI
STRESUL NE DOBOARĂ
FRANȚA SCHIMBĂ DOCTRINA
CE ȚINUTE AU ALES VEDETELE LA CANNES
CONFLICT VIOLENT ÎN PARLAMENTUL ROMÂNIEI

Multe FRB eliberează unde radio super-strălucitoare care durează cel mult câteva milisecunde înainte de a dispărea, ceea ce face ca exploziile radio rapide să fie dificil de observat.

Radiotelescoapele i-au ajutat pe astronomi să urmărească aceste flash-uri cosmice rapide, inclusiv rețeaua de radiotelescoape ASKAP, situată în Țara Wajarri Yamaji din Australia de Vest. Astronomii au folosit ASKAP pentru a detecta FRB-ul din iunie 2022 și pentru a determina de unde a provenit.