• TSA testează tehnologia de recunoaștere facială pe aeroporturile din SUA pentru a spori securitatea.
  • În prezent, această tehnologie se află în 16 aeroporturi din SUA.
  • Tehnologia verifică atât dacă persoanele de la aeroport se potrivesc cu actele de identitate pe care le prezintă, cât și dacă acestea sunt reale.

Autoritățile spun că va accelera verificările de identitate la securitate, dar criticii sunt îngrijorați de prejudecățile algoritmului și de modul în care vor fi folosite datele oamenilor.

Un pasager se apropie de un punct de control de securitate al unui aeroport din America, introduce o carte de identitate într-o fantă și se uită într-o cameră aflată deasupra unui mic ecran.

Ecranul afișează ,,fotografie completă” și persoana trece de control, fără a fi nevoită să predea actele de identitate ofițerului care stă în spatele ecranului.

Recomandări

DATORIA PUBLICĂ A ROMÂNIEI CREȘTE
TRUMP RISCĂ NOI SANCȚIUNI
SADIQ KHAN CANDIDEAZĂ LA MANDATUL 3
TEMPERATURI RECORD ÎN INDIA
MENIU A LA GREC
O LUNĂ DE SCHENGEN

Totul face parte dintr-un proiect pilot al Administrației pentru Securitatea Transporturilor (TSA), care vizează evaluarea utilizării tehnologiei de recunoaștere facială în mai multe aeroporturi din țară, scrie AP.

,,Ceea ce încercăm să facem cu acest lucru este să-i ajutăm pe ofițeri să determine cu adevărat că sunteți cine spuneți că sunteți” , a declarat Jason Lim, managerul capacităților de gestionare a identității din cadrul TSA, în timpul unei demonstrații pentru reporteri la Aeroportul Internațional Thurgood Marshall din Baltimore-Washington, luna trecută.

Aceasta intervine într-un moment în care se intensifică utilizarea tehnologiei pentru a spori securitatea și a simplifica procedurile.

TSA susține că proiectul pilot este voluntar și precis, însă criticii au exprimat îngrijorare cu privire la aspectele legate de părtinirea tehnologiei de recunoaștere facială și la posibilele repercusiuni pentru pasagerii care doresc să renunțe la acest sistem.

Ce aeroporturi din SUA folosesc tehnologia de recunoaștere facială și cum funcționează aceasta?

În prezent, această tehnologie se află în 16 aeroporturi. Pe lângă Baltimore, este folosită la Reagan National, lângă Washington DC, pe aeroporturile din Atlanta, Boston, Dallas, Denver, Detroit, Las Vegas, Los Angeles, Miami, Orlando, Phoenix, Salt Lake City, San Jose, precum și la Gulfport-Biloxi și Jackson din Mississippi.

Cu toate acestea, nu se află la toate punctele de control TSA, astfel încât nu toți călătorii care trec prin acele aeroporturi vor avea neapărat această experiență.

Funcționează astfel: călătorii își introduc permisul de conducere într-o fantă care citește cardul sau își plasează fotografia pașaportului în fața unui cititor de carduri. Apoi se uită la o cameră de pe un ecran de mărimea unui iPad, care le captează imaginea și o compară cu cea a cărții de identitate.

Tehnologia verifică atât dacă persoanele de la aeroport se potrivesc cu actele de identitate pe care le prezintă, cât și dacă acestea sunt reale. Un ofițer TSA se află în continuare acolo și semnează controlul.

Un mic semn îi avertizează pe călători că poza lor va fi făcută în cadrul proiectului pilot și că pot renunța dacă doresc. Acesta include, de asemenea, un cod QR pentru ca aceștia să obțină mai multe informații.

De ce este tehnologia de recunoaștere facială controversată?

Încă de la lansare, proiectul pilot a fost analizat de unii oficiali aleși și avocați ai vieții private. Într-o scrisoare trimisă în februarie către TSA, cinci senatori au cerut agenției să oprească programul, spunând: ,,Creșterea supravegherii biometrice a americanilor de către guvern reprezintă un risc pentru libertățile civile și dreptul la viață privată” .

,,Creșterea supravegherii biometrice a americanilor de către guvern reprezintă un risc pentru libertățile civile și drepturile la intimitate. ”

Diferite forme de tehnologie care utilizează informații biometrice, cum ar fi identificarea feței, scanarea retinei sau potrivirea amprentelor digitale, au devenit tot mai răspândite atât în sectorul privat, cât și în guvernul federal.

Acest lucru a stârnit îngrijorări în rândul celor care militează pentru protecția vieții private cu privire la modul în care sunt colectate aceste date, cine are acces la ele și ce se întâmplă în cazul în care acestea sunt piratate.

Meg Foster, cercetător în domeniul justiției la Centrul pentru confidențialitate și tehnologie al Universității Georgetown, spune că există îngrijorări cu privire la prejudecățile din cadrul algoritmilor diferitelor tehnologii de recunoaștere facială.

De exemplu, unele recunosc mai greu fețele minorităților. De asemenea, există îngrijorarea că hackerii externi găsesc modalități de a intra în sistemele guvernamentale în scopuri ilegale.

Tehnologia de recunoaștere facială ne stochează fețele?

În ceea ce privește proiectul pilot al TSA, Foster spune că este îngrijorată de faptul că, deși agenția spune că nu stochează în prezent datele biometrice pe care le colectează, ce se întâmplă dacă acest lucru se schimbă în viitor?

În timp ce oamenii au dreptul de a renunța la această opțiune, ea spune că nu este corect să se pună responsabilitatea pe umerii pasagerilor care ar putea fi îngrijorați că își vor pierde zborul dacă o fac.

,,S-ar putea să fie îngrijorați că, dacă se opun recunoașterii faciale, vor fi suspectați și mai mult” , a spus Foster.

Jeramie Scott, de la Electronic Privacy Information Center, spune că, deși acum este voluntară, s-ar putea să nu mai fie pentru mult timp.

El remarcă faptul că David Pekoske, care conduce TSA, a declarat în timpul unei conferințe din aprilie că, în cele din urmă, utilizarea biometriei va fi obligatorie, deoarece este mai eficientă și mai eficace, deși nu a dat un termen limită.

Scott spune că ar prefera ca TSA să nu folosească deloc această tehnologie. Cel puțin, el ar dori să vadă un audit extern pentru a verifica dacă tehnologia nu afectează în mod disproporționat anumite grupuri și dacă imaginile sunt șterse imediat.

De ce este nevoie de tehnologia de recunoaștere facială, potrivit autorităților?

TSA spune că scopul pilotului este de a îmbunătăți acuratețea verificării identității fără a încetini viteza cu care pasagerii trec prin punctele de control – o problemă cheie pentru o agenție care are 2,4 milioane de pasageri zilnic.

Agenția spune că primele rezultate sunt pozitive și nu arată nicio diferență vizibilă în ceea ce privește capacitatea algoritmului de a recunoaște pasagerii în funcție de aspecte precum vârsta, sexul, rasa și etnia.

Lim spune că imaginile nu sunt compilate într-o bază de date și că fotografiile și ID-urile sunt șterse.

Deoarece este vorba de o evaluare, în anumite circumstanțe limitate, unele date sunt colectate și împărtășite cu Direcția pentru știință și tehnologie a Departamentului pentru Securitate Internă. TSA spune că datele sunt șterse după 24 de luni.

Lim spune că camera se aprinde doar atunci când o persoană își introduce cartea de identitate – deci nu colectează la întâmplare imagini ale oamenilor din aeroport. De asemenea, acest lucru le oferă pasagerilor controlul asupra faptului dacă doresc să o folosească sau nu, spune el.

Și spune că cercetările au arătat că, deși unii algoritmi au performanțe mai slabe în cazul anumitor date demografice, acestea arată, de asemenea, că algoritmii de calitate superioară, precum cel pe care îl folosește agenția, sunt mult mai exacți. El spune că utilizarea celor mai bune camere disponibile este, de asemenea, un factor important.

,,Luăm foarte în serios aceste preocupări legate de confidențialitate și de drepturile civile, deoarece atingem atât de mulți oameni în fiecare zi” , spune el.

Keith Jeffries, un oficial pensionar al TSA, spune că pandemia a accelerat foarte mult lansarea diferitelor tipuri de tehnologie ,,fără atingere” , prin care pasagerul nu înmânează un document unui agent.

El preconizează un ,,punct de control al viitorului” , în care fața pasagerului poate fi folosită pentru a verifica bagajele, a trece prin punctele de control de securitate și a urca în avion – toate acestea fără a fi nevoie sau aproape deloc să scoată un card de îmbarcare sau documente de identitate.

El recunoaște preocupările legate de confidențialitate și lipsa de încredere pe care mulți oameni le au atunci când vine vorba de furnizarea de date biometrice guvernului federal, dar spune că, în multe privințe, utilizarea biometriei este deja adânc înrădăcinată în societate prin utilizarea tehnologiei private.

,,Tehnologia este aici pentru a rămâne” , spune el.

Citește și

VIDEO. Un profesor din SUA a bătut recordul mondial pentru timp petrecut sub apă: „Îmi lipsește cel mai mult este soarele”

Procesul prințului Harry: Un jurnalist va depune mărturie în procesul de piraterie informatică

Marea Britanie promite mai multe rachete și drone de atac pentru Ucraina după întâlnirea dintre Volodimir Zelenski și Rishi Sunak