- Prețurile transportului maritim au ajuns la valori nemaiîntâlnite din cauza lipsei containerelor.
- Mii de containere goale au rămas blocate în Europa și în SUA în prima jumătate a anului 2020, iar când cererea de mărfuri din Asia a fost reluată, tarifele pentru transport au explodat.
- Perturbările comerțului și întârzierile încep să afecteze lanțurile globale de aprovizionare.
Costul transportului de mărfuri din China spre Europa s-a triplat în ultimele opt săptămâni, înregistrând valori record, din cauza lipsei de containere goale, informează Financial Times.
Advertisment
Transportul unui container de 12 metri din Asia spre nordul Europei costa în noiembrie aproximativ 2.000 de dolari, iar acum depășește 9.000 de dolari.
Mii de containere goale au rămas blocate în Europa și în SUA în prima jumătate a anului 2020, când liniile maritime au anulat sute de călătorii, carantina impusă în timpul pandemiei provocând o încetinire bruscă a comerțului mondial.
Recomandări
Când Occidentul a reluat cererea de mărfuri din Asia în a doua jumătate a anului, concurența dintre expeditori pentru containerele disponibile a făcut ca tarifele pentru transportul de marfă să atingă cote nemaivăzute.
John Butler, președintele Consiliului Mondial de Transport Maritim, a declarat: „Am trecut de la o scădere extraordinară la un volum de marfă imens și acum ne confruntăm cu o situație pe care terminalele nu o pot gestiona în mod eficient”.
Aglomerarea din porturi contribuie la creșterea prețurilor, liniile de transport maritim cerând taxe suplimentare pentru compensarea timpului de așteptare mai lung, a adăugat el.
Philip Edge, director executiv al expeditorului britanic Edge Worldwide, a declarat că unele companii au fost taxate cu 12.000 de dolari pe container, față de aproximativ 2.000 dolari, cât era în octombrie.
Timpii de livrare ai furnizorilor din zona euro au scăzut
Asociația Producătorilor de Electrocasnice din Marea Britanie a declarat că membrii săi au raportat creșteri ale costurilor de transport de până la 300 la sută de la începutul anului 2020, inclusiv cazuri „în care creșterea costurilor de transport maritim este mai mare decât profitul.., astfel încât aceste costuri va trebui transferate utilizatorilor finali”.
Un importator de bunuri de agrement cu sediul în Manchester, care nu a dorit să fie numit, a declarat că deficitul de containere are „un impact enorm” asupra afacerilor, unele comenzi plasate în noiembrie încă așteptând să fie expediate din China.
Un sondaj recent, realizat de IHS Markit a constatat că, în decembrie, timpii de livrare ai furnizorilor din zona euro au atins cele mai scăzute niveluri din luna aprilie a anului trecut.
Peter Sand, economist la asociația internațională de transport maritim Bimco, a declarat că penuria de containere va continua probabil mult timp în 2021, chiar dacă transportatorii au plasat recent noi comenzi pentru containere, pe care le consideră „prea mici” și „tardive”.
Partenerii noștri