• Matt Turner de la Business Insider a participat la Forumul Economic de la Davos din Elveția.
  • Matt Turner a avut peste 20 de conversații despre A.I., în decursul a 4 zile.
  • Matt Turner a făcut rezumatul celor auzite la Davos privind automatizarea task-urilor, piața muncii și altele.

Discuțiile despre Inteligența Artificială au fost prezente la tot pasul în cadrul Forumului Economic Mondial de la Davos. Evenimentul i-a reunit pe liderii lumii, miliardari, CEO, academicieni și reprezentanți ai ONG-urilor.

Tema de anul acesta la Davos a fost „reconstruirea încrederii”. Deși multe discuții au gravitat în jurul schimbării ordinii mondiale, riscurilor geopolitice și alegerilor cruciale din 2024, A.I. a fost fără îndoială topicul anului de la Forum, scrie Business Insider.

Companiile tech au dominat Promenada Davos, cu AWS, C3.ai, Infosys, IBM, Builder.ai, Cisco, Qualcomm, Salesforce și altele plătind pentru spații de prim plan pe strada principală. CEO-ul OpenAI, Sam Altman, a vorbit la eveniment. Mai multe companii și-au promovat produsele bazate pe Inteligența Artificială la Forumul Economic Mondial de la Davos anul acesta.

Recomandări

ALICIA KEYS E NOMINALIZATĂ LA TONY AWARDS
CINE-I „DI VINĂ”?
O GENERAȚIE DE SINGURATICI
MENIU A LA GREC
UE DĂ 9 MIL € PT. CHIRURGIA CU HOLOGRAME
AVEREA LUI MUSK CREȘTE

Matt Turner, editor șef la departamentul de Business de la Business Insider, a avut peste 20 de conversații despre Inteligența Artificială în decursul a patru zile la Davos. Iată concluziile sale:

Copiloți peste tot

Rob Goldstein, COO al BlackRock, a declarat că gigantul de investiții implementează copiloți de Inteligență Artificială pentru personal, anticipând că A.I. va putea produce primele schițe ale conținutului, cum ar fi documente de întâlnire sau ghiduri. Jason Girzadas, CEO al Deloitte US, a spus că tocmai s-a antrenat în Copilot-ul Microsoft 365; iar firma de consultanță Oliver Wyman Group a creat o unealtă de A.I. generativă numită LenAI, care, potrivit unor utilizatori, le-a salvat opt ore pe săptămână.

Sarcini versus locuri de muncă

În mijlocul îngrijorărilor legate de modul în care A.I. va afecta forța de muncă, mai mulți dintre cei cu care a vorbit Matt Turner au făcut o distincție între sarcini, care au un proces și un rezultat definit îngust, și locuri de muncă, care sunt o colecție de sarcini. Acești oameni au spus că A.I. nu va înlocui în general locurile de muncă, ci va automatiza cu siguranță sarcinile. De exemplu, în cazul unei persoane care lucrează în recrutare: munca lor implică documentare, identificarea și întâlnirea cu candidați și oferirea de consiliere strategică angajatorilor și candidaților potențiali. Documentarea poate fi probabil automatizată în mare măsură, lăsându-i timp pentru interacțiunile umane.

Economii mari

Deb Cupp, președintele Microsoft Americas, a spus într-o discuție în cadrul unui panel că gigantul software a economisit 100 de milioane de dolari în operațiunile sale de servicii pentru clienți prin implementarea A.I.

Similar, Mihir Shukla, CEO al Automation Anywhere, a spus că firma a redus costurile serviciilor pentru clienți cu 40%, în timp ce a observat o performanță îmbunătățită, tot prin introducerea A.I.

Îngrijorări cu privire la forța de muncă

Ori de câte ori se vorbește despre economii și creșterea productivității, există îngrijorări că acest lucru înseamnă pierderea locurilor de muncă.

„Există o măsură egală între dorința angajaților de a interacționa cu A.I. și neliniștea despre ceea ce va face cu locurile lor de muncă”, a spus Tanuj Kapilashrami, directorul de resurse umane al Standard Chartered. Un sondaj recent a arătat că 51% dintre directorii executivi globali, 50% dintre CEO și 52% dintre directorii executivi americani au spus că înlocuirea locurilor de muncă ar putea fi unul dintre efectele adoptării A.I. în afacerile lor. Ana Kreacic de la Oliver Wyman a spus că, în unele cazuri, productivitatea scădea de fapt pentru că angajații erau paralizați de frica tehnologiei.

Recalificare

Va fi crucial să găsim modalități de a recalifica angajații pentru sarcinile umane care sunt încă necesare în era A.I.

La Automation Anywhere, care, după cum sugerează numele, lucrează la automatizarea muncii, echipa de servicii pentru clienți s-a micșorat când a fost implementată Inteligența Artificială. Unii dintre acei agenți de servicii pentru clienți au găsit noi roluri în companie, bazate pe abilitățile lor transferabile.

Shukla a spus că lumea afacerilor a definit tot mai „îngust” rolurile angajaților, pe măsură ce companiile au căutat să industrializeze operațiunile. În era Inteligenței Artificiale, forța de muncă va fi mai fluidă, a spus el.

Becky Frankiewicz, directorul comercial al ManpowerGroup, a subliniat același lucru, spunând că era locului de muncă static a luat sfârșit, iar angajații vor trebui să-și îmbunătățească și să-și recalifice continuu abilitățile în viitor.

De la mic la mare

Dacă 2023 a fost anul studiului pilot, atunci 2024 va fi anul operaționalizării Inteligenței Artificiale, i-a spus Lareina Yee lui Matt Turner.

Alții cu care Matt a vorbit au fost de acord: Multe afaceri au experimente cu A.I. la scară mică în desfășurare, iar rezultatele sunt promițătoare până acum. Provocarea constă în a duce experimentul la scară largă.

Modele diferite

În timp ce „LLM” (Large Language Model) ar fi putut fi la fel de cunoscut ca WEF (Forumul Economic Mondial) ca acronim la Davos 2024, mulți dintre cei cu care a vorbit Matt au subliniat dificultățile asociate cu modelele „multipurpose” antrenate pe seturi de date gigant precum GPT-4 de la OpenAI. În multe cazuri, instrumentele de A.I. cele mai eficiente, în special în utilizarea corporativă, sunt cele cu scopuri îngust definite și au fost antrenate sau ajustate fin pe seturi de date exclusive și personalizate.

De exemplu, McKinsey a dezvoltat o unealtă de A.I. antrenată pe arhiva bogată a firmei de consultanță, care include prezentări PowerPoint, documente de cercetare și foi de calcul Excel și ajută consultanții să se familiarizeze mai rapid cu subiecte specifice.

„Vor exista clase diferite de modele pentru contexte diferite”, a afirmat Satish H.C., un vicepreședinte executiv la Infosys.

Costuri

Aceste proiecte de Inteligență Artificială sunt costisitoare și nu fiecare companie dispune de capital financiar sau uman pentru a urma o strategie ambițioasă în domeniul A.I.

Mai mult, nu fiecare proiect de A.I. va genera un randament pozitiv al investiției, în special când se iau în considerare nu doar costul tehnologiei în sine, ci și costurile schimbării fluxului de lucru și reantrenării personalului.

Augmentare

Întotdeauna apar câteva cuvinte la modă la fiecare Davos, iar „augmentarea” a fost unul dintre acestea la ediția din 2024.

Ideea este simplă: în loc să înlocuiască oamenii, A.I. le va da mai multă putere, preluând unele dintre cele mai plictisitoare și repetitive sarcini și eliberându-i pentru a face o muncă de nivel superior.

„Pe măsură ce mașinile devin mai bune în a fi mașini, oamenii pot deveni mai buni în a fi oameni”, a spus Kapilashram de la Standard Chartered.

Aceasta afirmație pare să fie susținută de cercetările efectuate până acum, însă unii s-au întrebat cât timp poate dura acest lucru.

Mustafa Suleyman, cofondator DeepMind, care acum conduce startup-ul Inflection AI, a prezis că până în 2030, A.I. va fi atât de pricepută în afaceri încât ar putea acționa ca un antreprenor, un mini-manager de proiect sau un inventator, producând, promovând și vânzând produse în scopuri profitabile.

„Vom avea nu doar acele capacități, ci acele capacități disponibile pe scară largă, la un preț foarte mic”, a spus el. „Cred că asta schimbă complet economia”.

Azeem Azhar, autorul newsletter-ului Exponential View, a remarcat că atunci când motoarele de joc alimentate de A.I. au apărut, combinația dintre jucătorii umani și AI a avut performanțe mai bune timp de aproximativ opt ani. Acum, totuși, jucătorul A.I. iese învingător.

Dan Vahdat, fondatorul și CEO-ul Huma Therapeutics, a spus că, în timp ce am putea considera empatia drept o caracteristică umană, cercetările publicate anul trecut au arătat că pacienții au considerat chatboții A.I. mai empatici în comunicare decât profesioniștii medicali.

Concluzii

Omul de știință al computerelor, Roy Amara, este considerat ca fiind primul care a afirmat că tindem să supraestimăm impactul unei tehnologii pe termen scurt și să subestimăm impactul său pe termen lung. Probabil că și în cazul A.I. va fi la fel.

Citește și