• Toți cei 379 de pasageri și membri ai echipajului de la bordul avionului Airbus A350 au supraviețuit accidentului.
  • JAL este numită în mod regulat printre cele mai sigure companii aeriene din lume.
  • La câteva secunde după ce avionul s-a oprit, parașutele de salvare au fost umflate, iar cei aflați la bord au fost scoși rapid.

Urmărind imaginile de la coliziunea cu avionul Japan Airlines de pe aeroportul Haneda din Tokyo, pare un miracol că cineva a scăpat nevătămat.

În timp ce cinci dintre cei șase membri ai echipajului avionului Dash 8 al Gărzii de Coastă japoneze, au murit, toți cei 379 de pasageri și membri ai echipajului de la bordul avionului Airbus A350 au supraviețuit.

În timp ce investigațiile privind ceea ce s-a întâmplat în incident sunt în curs de desfășurare, experții spun că evacuarea reușită se datorează unei combinații de standarde moderne de siguranță și culturii de siguranță riguroase a companiei Japan Airlines, scrie CNN.

Recomandări

CUM PUTEA FI EVITAT RĂZBOIUL RUSO-UCRAINEAN?
XI JINPING RESTRUCTUREAZĂ ARMATA
BIDEN CĂLĂTOREȘTE CU MARINE ONE
PAPA VIZITEAZĂ O ÎNCHISOARE DE FEMEI
IOHANNIS CAUTĂ JOB LA C.E.
LIGHT MAKES YOU FEEL BETTER

„Din ceea ce am văzut pe filmare, am fost surprins și ușurat că toată lumea a reușit să iasă”, spune Graham Braithwaite.

„Este un impact atât de sever pentru orice aeronavă care trebuie să reziste. Dar știind ce știu despre această companie aeriană și cât de mult efort au depus pentru siguranță și pentru pregătirea echipajului, faptul că au făcut o treabă atât de bună nu ar trebui să fie o surpriză. De fapt, un accident catastrofal de acum aproape 40 de ani a fost cel care a contribuit la transformarea Japan AIrlines într-o companie aeriană atât de sigură”, spune el.

Cel mai grav accident aviatic din istoria aviației

La 12 august 1985, zborul JAL 123 de la Tokyo la Osaka s-a prăbușit. Au murit 520 din cei 524 de la bord, după o reparație defectuoasă a cozii de către tehnicienii Boeing.

„În mod clar, efectul a fost profund asupra companiei aeriene”, spune Braithwaite. „Într-o cultură precum cea japoneză, și-au asumat această responsabilitate ca grup. Au vrut să se asigure că nu se va mai întâmpla niciodată așa ceva. Așa că, atunci când lucrurile merg prost, ei le văd în termeni de modul în care pot învăța. Totul este o oportunitate de a se îmbunătăți”.

În 2005, JAL a deschis un spațiu în sediul central al companiei în care sunt expuse părți din epavă, precum și poveștile echipajului și ale pasagerilor.

La aproape patru decenii de atunci, accidentul încă are un efect profund asupra mentalității companiei.

Deși nu este clar cine a fost vinovat pentru accidentul de marți, Braithwaite spune că evacuarea reușită este un lucru pozitiv pentru Japan Airlines. „Dacă vreți să vedeți un motiv pentru care ar trebui să zburați cu ei, cred că acesta este”, spune el.

JAL este numită printre cele mai sigure companii aeriene din lume într-o listă anuală realizată de site-ul Airlineratings.com.

O evacuare ca la carte

Incursiunile pe pistă, așa cum este clasificată această situație, sunt „rare, dar pot fi catastrofale”, spune Braithwaite. Este prea devreme pentru a ști cum au ajuns cele două aeronave să se afle pe pistă în același timp.

Cu toate acestea, mesajul din partea industriei aviatice este același. Se pare că reacțiile rapide ale echipajului au fost cele care au salvat sute de vieți. La câteva secunde după ce avionul s-a oprit, parașutele de salvare au fost umflate, iar cei aflați la bord au fost scoși rapid, chiar dacă cabina s-a umplut de fum.

„Sunt excepțional de impresionat de piloți, echipaj și pasageri. A fost o evacuare ca la carte în cele mai extreme condiții”, a declarat un pilot.

„Procedurile au fost perfecționate pe măsură ce aeronavele au devenit mai mari, astfel încât toți pasagerii pot fi evacuați în 90 de secunde. Însoțitorii de zbor de la unele companii aeriene pot să inițieze o evacuare dacă este vorba de o catastrofă.”

Cât de mare este un Airbus A350-900?

Un alt accident care a avut efecte majore asupra siguranței în viitor a fost dezastrul British Airtours din 1985 de pe aeroportul Manchester din Regatul Unit. Aeronava a suferit o decolare eșuată, luând foc. Deși s-a oprit pe pistă, iar pompierii au sosit rapid, 55 de persoane au murit.

„Din acest caz au rezultat o mulțime de recomandări care au influențat multe dintre caracteristicile aeronavelor moderne”, spune Braithwaite.

Standardele internaționale de siguranță stabilite de Organizația Aviației Civile Internaționale impun ca echipajul să exerseze anual evacuările de urgență. De asemenea, producătorii de avioane trebuie să demonstreze că orice avion nou poate fi evacuat complet în 90 de secunde.

În plus, fiecare companie aeriană în parte poate avea cerințe suplimentare. British Airways are reguli mai stricte în ceea ce privește materialele folosite în cabină.

De reținut

De fapt, una dintre lecțiile pe care ar trebui să le învățăm din acest incident este să fim mai atenți. Erlich citează faptul că pasagerii s-au evacuat fără să-și ia cu ei bagajele de mână – o practică îngrozitoare.

Mika Yamake, al cărei soț se afla la bord, a declarat: „A ieșit doar cu telefonul mobil. A trebuit să lase tot restul în urmă”.

„Orice întârziere a evacuării ar fi putut fi catastrofală, totul de dragul unui laptop sau al unui bagaj de mână. Incidentul ar fi putut fi mai grav dacă pasagerii nu ar fi ținut cont de avertismentele de a-și lăsa bunurile în urmă.”

Braithwaite spune că este timpul să începem cu toții să ne concentrăm

„Am stat lângă cineva în avion, acum câteva săptămâni, care nu a ascultat când a început ședința de siguranță, pentru că era convins că dacă ceva nu merge bine, asta a fost tot”, spune el. „Ei bine, astăzi, aproape 400 de persoane din Japonia au dovedit că nu este așa. Este o dovadă a cât de mult am făcut pentru a arăta că se poate supraviețui accidentelor.”

Citește și