„Ochii pe mine!”, 10 noiembrie. Invitați Bogdan Neacșu, Adrian Vasilescu și Andrei Roșu

În prima parte a emisiunii, am luat la bani mărunți economia românească. Bogdan Neacșu, directorul general – președinte al Comitelui de Direcție al CEC Bank, a povestit cum stăm cu creditele, cât s-au mai îndatorat românii și dacă băncile mai pot susține o nouă suspendare a ratelor la credite.

Bogdan Neacșu a explicat și cum se pregătesc bancile să își susțină clienții în continuare, pentru că banii trebuie să circule indiferent dacă este criză sau nu.  Consilierul guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu, îți spune cum a afectat pandemia economia României și care sunt măsurile pe care le-a luat Banca Națională în această perioadă.

Bogdan Neacșu: ,,Am fost printre primii care am implementat înrolarea clientului de la distanță. Clientul poate să își deschidă cont, fără să vină la bancă. Cu un telefon mobil poți să faci treaba asta.”

Bogdan Neacșu: ,,Interesul nostru este să ne ținem clienții în acel confort psihologic. Datoria la bancă, desigur, trebuie plătită, dar trebuie să îi oferi acelui om o relaxare în funcție de contextul său.”

Adrian Vasilescu: ,,Nu poate fi nimeni ghicitor. Nu știm cum va evolua lumea. Este ca la război. La război nu se fac prognoze.”

Adrian Vasilescu: ,,Câte necazuri ne-a produs criza asta, a venit și cu această împingere din spate, să apelăm și să mergem înainte pe aplicarea tehnologiilor moderne.”

În prima parte a emisiunii, Vlad Craioveanu și Bogdan Neacșu fac o radiografie a economiei românești în pandemie, dar și a felului în CEC Bank face – ținând cont de nevoile clienților – un salt uriaș spre digitalizare.

Bancher cu patalama, invitatul lui Vlad Craioveanu îți spune cât s-au îndatorat românii în pandemie, cum li s-au schimbat obiceiurile de consum, dar și dacă băncile mai pot susține o nouă suspendare a ratelor la credite.

B. Neacșu: ,,Am văzut ce înseamnă să pui la punct procese digitalizate”

Bogdan Neacșu a înțeles care este rețeta succesului în această perioadă când lucrurile se mișcă altfel decât am fost obișnuiți până acum. Tocmai de aceea, CEC Bank a plusat și a mizat mai mult ca niciodată pe dezvoltarea tehnologiei și pe digitalizarea serviciilor.

,,Tehnologia este cheia. A fost demonstrat din primele momente în care a început să se discute depsre acest lockdown, cu atât mai mult cu cât au început să vină primele efecte. Am văzut ce înseamnă să pui la punct procese digitalizate, automatizate, să îi duci clientului la nas produsul bancar. Am văzut că asta este cheia sau rețeta succesului în această perioadă. Am fost printre primii care am implementat înrolarea clientului de la distanță. Clientul poate să își deschidă cont, fără să vină la bancă. Fără prezență fizică, totul de la distanță. Cu un telefon mobil poți să faci treaba asta.

Dorința mea personală și strategia pe care o urmăm este să urcăm produsele bancare în zona online și să îi permitem clientului, în decurs de doi, trei ani de zile, să se joace cu funcționalitățile produsului bancar, așa cum o face pentru un produs din zona Telekom. Cred că am trecut de perioada în care vindem un produs standard, îi băgam pe gât ceva ce ne-am gândit noi în laboratoarele noastre. Cred că trecem în era în care clientul dictează de-adevăratelea și spune: “asta vreau și dacă nu îmi dai, mă duc în altă parte”.

Cum reușește CEC Bank, cea mai veche bancă a Romaniei, să fie în topul primelor 10 bănci?

,,Cred că este o problemă de tradiție. Sunt lucruri moștenite. Avem un pod de încredere. Sunt peste 1000 și ceva de agenții, răspândite în toată România. Putem să penetrăm piața, să educăm lumea, să fim prezenți în rândul oamenilor și antreprenorilor. Apoi, calitatea serviciilor bancare”, conchide Bogdan Neacșu, director general, președinte al Comitetului de Direcție al CEC Bank.

B. Neacșu: ,,Interesul nostru este să ne ținem clienții în acel confort psihologic”

Cum se pregătește CEC Bank să își sprijine clienții în contextul unui nou lockdown?  Bogdan Neacșu vine cu o veste bună în ceea ce privește posibilitatea de a susține o nouă suspendare a ratelor.

,,Nu numai că băncile pot să susțină o nouă suspendare a ratelor la credite. Părerea mea este că trebuie să ne gândim, încă de pe acum, că trebuie să o facem și cât mai repede posibil. Interesul nostru este să ne ținem clienții în acel confort psihologic. Datoria la bancă, desigur, trebuie plătită, dar trebuie să îi oferi acelui om o relaxare în funcție de contextul său. Cred că primul pas pe care guvernanții trebuie să îl facă și noi, băncile, trebuie să îl sprijinim, este să prelungim aceste moratorii  private la plată și o să o facem.”

B. Neacșu: ,,Vedem cum clienții, persoane fizice, mai ales în perioada de pandemie, preferă depunerile în lei”

Președintele Comitetului de Direcție al CEC Bank îți dezvăluie care au fost provocările acestei perioade, dar și cât de mult a schimbat epidemia obiceiurile clienților.

,,Probabil că este un an fără precedent din acest punct de vedere. Rata de creștere a depozitelor este cea mai mare din ultimii zece ani, cel puțin și vorbim de 12 până la 15%, sau atât anticipăm. Lucru pe care îl vedem și noi la CEC. CEC-ul fiind o bancă tradițională, înclinată spre economisire.

Vedem cum clienții, persoane fizice, mai ales în perioada de pandemie, preferă depunerile în lei și depunerile la CEC sau la băncile mari. Au încredere în moneda națională și asta este bine, dar vedem că ritmul de economisire a scăzut. Fie că nu consumăm mai mult, fie că preferă să își pună bani pentru zile negre, fie că au alte proiecte investiționale care așteaptă să depășească perioada aceasta de pandemie, să vadă în ce direcție se duce și să facă investiția de care au nevoie.”

Bogdan Neacșu: ,,Vorbim de 5600 de angajați pe care trebuie să îi motivezi continuu”

,,Cred că cele mai mari provocări au fost cele care țin de continuitatea activității. Vorbim de o rețea de agenții de 1020 de locații. Vorbim de 5600 de angajați pe care trebuie să îi motivezi încontinuu, trebuie să îi convingem că trebuie să ne facem job-ul, meseria pentru care suntem plătiți pe de-o parte, pe de altă parte să vindem acel nivel de încredere clienților noștri.

Să ducem business-ul ăsta mai departe, să asigurăm intermedierea financiară, iar asta înseamnă să stai în fața clienților, în condițiile în care facem cu toții față  unei amenințări în probleme de sănătate. Lucrul aceasta a fost cel mai complicat, din punctul meu de vedere, în această perioadă.”

Bogdan Neacșu: ,,Ne preocupăm cum să aducem CEC-ul tradițional în secolul ăsta”

Viața de bancher are satisfacțiile ei, însă responsabilitățile sunt și ele pe măsură. Așteptările clienților sunt mari, iar activitățile nu se lasă deloc așteptate.

,,O zi plină, de la ora 8.00 dimineața. Ne preocupăm cum să aducem CEC-ul tradițional în secolul ăsta. Îmi place să spun că lucrul cu oamenii este cel mai complex aspect. Să punem oamenii potriviți în rolul potrivit.“

Care este motto-ul lui Bogdan Neacșu în profesie

,,Ca orice altă meserie trebuie să-ți placă. Trebuie să studiezi pentru meseria ta. O faci cum trebuie și la momentul la care trebuie, altfel nu ai rezultate. (…) Motto-ul meu este: fă ceea ce-ți place și  ce trebuie! (…)  Când faci o meserie și îți place ceea ce faci va veni și acea satisfactie financiară. Meseria ne-o alegem, nu ne-o impune nimeni.”

A.Vasilescu: ,,În economie este nevoie de bani”

Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR Mugur Isărescu s-a alăturat, într-o intervenție telefonică, emisiunii ,,Ochii pe mine!” Domnia-sa îți explică care sunt măsurile luate de BNR în contextul actualei crize economice, dar și ce anume a adus bun această perioadă care ne-a schimbat la 180 de grade viețile.

,,În economie este nevoie de bani, și aici vă spun cu o dublură, să se adauge la criza economică, una financiară. BNR a luat măsuri care să asigure pe de o parte, băncile să aibă lichiditate pentru finanțarea bugetului, pentru creditarea populației. Toate astea au cerut niște eforturi extraordinare.”

Consilierul guvernatorului BNR: ,,Nu știm cum va evolua lumea. Este ca la război!”

,,Eu sunt de părere că, pentru România și pentru lumea toată să mergem mai puțin pe calea prognozelor. Nu poate fi nimeni ghicitor. Nimeni pe planeta noastră nu poate să știe cum se va merge. Nu știm cum va evolua lumea. Este ca la război. La război nu se fac prognoze.”

A Vasilescu: ,,Oamenii au început să comunice cu băncile online. Nu mai vin la bancă”

,,Criza asta a venit și cu stimulente. Practic, niciodată nu cred că am sperat noi, în România, să vedem, inclusiv în domeniul bancar, dar nu numai în domeniul bancar, o atât de puternică anvergură, stimularea inteligenței artificiale. Comerțul s-a rarefiat foarte repede. Oamenii au început să comunice cu băncile online. Nu mai vin la bancă. Vorbesc cu banca prin mijloacele tehnice. S-a perfecționat munca la domiciliu. Nu poți să lucrezi la domiciliu, fără tehnologie. Câte necazuri ne-a produs criza asta, a venit și cu această împingere din spate, să apelăm și să mergem înainte pe aplicarea tehnologiilor moderne. Cu criza asta, toată lumea va fi schimbată.”

După ce ai aflat cum este să ții pasul cu banii, ai văzut dacă putem ține pasul cu maratonistul Andrei Roșu. Cu zeci de competiții la activ, în cele mai grele condiții, Andrei Roșu, a povestit cum poți să îți depășești limitele și să ajungi să ți se pară că nimic nu este imposibil. Maratonistul a explicat cum a reușit să bată record după record, ce competiție i s-a părut cea mai grea și care este următoarea cursă la care vrea să participe.

Maratonistul Andrei Roșu: ,,Nu te duci acolo pentru a câștiga ceva, ci pentru a te transforma”

Și după ce am aflat cât de complicat este să ții pasul cu banii, haideți încercăm să ținem pasul cu maratonistul Andrei Roșu. Cu zeci de competiții la activ, multe recorduri doborâte și antrenamente în cele mai grele condiții, acesta îți spune cum poți să îți depășești limitele și să ajungi să faci imposibilul posibil.

Când și cum a început povestea lui Andrei Roșu?

„Nu am niciun complex. Ma simt împăcat. Am început să fac mișcare prin 2009. Stăteam foarte mult acasă, pe canapea, iar copilul meu copia comportamentul meu…La vârsta de doi ani, ne-a văzut pe mine și pe soția mea alergând, iar la vârsta de șase ani, a participat la primul maraton”, susține Andrei Roșu.

,,Am fost cam în toate mediile, mai puțin în junglă. Fug de bătrânețe, de spitale, încerc așa să trișez prin sport, printr-o nutriție echilibrată.”

Andrei Roșu își spune și care este cea mai mare satisfacție privind participarea la astfel de competiții.

,,Nu se dau premii în bani. Poți să câștigi o medalie. Nu te duci acolo pentru a câștiga ceva, ci pentru a te transforma. În 2-3 ani de antrenamente ajungi la un nivel de disciplină foarte bună.”

Andrei Roșu: ,,Povestea mea este frumoasă pentru că de 10 ani abordez sporturi noi”

,,Sunt și curse la care nu termină nimeni. Au fost și curse unde au murit oameni sau și-au pierdut degetele. Povestea mea este frumoasă pentru că de 10 ani abordez sporturi noi. Am învățat să înot la 33 de ani. Corpul duce fără să vină cu o notă de plată foarte puternică dacă-l susții cu odihnă, cu hrană adecvată”

Andrei Roșu, maraton pentru salvarea pădurilor distruse

,,Bucureștiul este unul dintre cele mai poluate capitale din Europa. Suntem o specie ciudată să ne distrugem sursa de oxigen. Am atras atenția asupra tăierilor ilegale, în România în ultimii 30 de ani s-a tăiat mult. Am lansat o petiție și să vedem ce se va întâmpla.”