- Amazon, Google, Meta, TripAdvisor, Trustpilot și Yelp spun că fac tot posibilul pentru a împiedica recenziile înșelătoare să ajungă pe site-urile lor.
- Meta, de exemplu, va încerca mai mult să limiteze recenziile false în SUA, conform unei noi politici anunțate la 20 iunie.
- Firmele de recenzii plătite au apărut în întreaga lume, furnizând servicii întreprinderilor care plătesc pentru a-și spori în mod fals ratingurile pe platformele de recenzii.
Pe măsură ce pandemia COVID-19 continuă să supraîncarce comerțul electronic global, acest tip de fraudă a apărut ca unul dintre cei mai importanți factori care contribuie la erodarea încrederii consumatorilor în piața online.
Comentariile false au influențat anul trecut aproximativ 152 de miliarde de dolari în cheltuielile globale pentru produse și servicii mediocre, potrivit unui raport al Forumului Economic Mondial. Lumea recenziilor online este atât de invadată de falsuri, încât a devenit ca în Vestul Sălbatic, spune Dean. „Nu există repercusiuni”, spune ea. „Nu există sancțiuni. Trișatul este recompensat în mediul actual”.
Dean a creat Fake Review Watch după ce a trecut prin propria ei încercare chinuitoare în urmă cu cinci ani. Ea a ales un cabinet de psihiatrie pe baza recenziilor pe care le-a citit pe Google și Yelp, dar apoi a avut o experiență foarte negativă acolo, care a lăsat-o supărată și extrem de frustrată că a fost manipulată de recenzii. „Nu vorbim doar despre evaluări de cinci stele”, spune ea.
„Vorbim de povești false despre oameni care simulează diverse boli mintale și pretind că au fost ajutați de acest cabinet”. De atunci, ea s-a dedicat expunerii diverselor moduri în care întreprinderile încearcă să păcălească consumatorii prin manipularea recenziilor pe cont propriu sau prin angajarea serviciilor unor organizații dubioase care vând în masă recenzii false (denumite uneori ferme de recenzii plătite).
Firmele luptă contra recenziilor false
Lupta continuă a lui Dean pentru a face publică amenințarea tot mai mare a recenziilor false coincide cu eforturile reînnoite ale guvernului de a aborda această problemă. În aprilie, guvernul britanic a anunțat noi planuri pentru a înăbuși recenziile false, iar Comisia Federală pentru Comerț din SUA (FTC) a urmat exemplul în luna mai, propunând actualizarea orientărilor aferente pentru a le aduce la zi cu economia modernă și digitalizată.
Între timp, platformele majore de recenzii precum Amazon, Google, Meta, TripAdvisor, Trustpilot și Yelp spun că fac tot posibilul pentru a împiedica recenziile înșelătoare să ajungă pe site-urile lor.
Meta, de exemplu, va încerca mai mult să limiteze recenziile false în SUA, conform unei noi politici anunțate la 20 iunie. Aceștia sunt pași în direcția cea bună, dar experții spun că bătălia împotriva recenziilor false nu poate fi câștigată fără a ridica căldura la maxim.
Cum s-a ajuns aici
Pandemia a forțat o cohortă mai puțin experimentată de cumpărători online să facă mai multe cumpărături pe internet. Acești cumpărători au ajuns să se bazeze mai mult pe recenzii, spune Adrian Palmer, șeful departamentului de marketing și reputație al Henley Business School de la Universitatea din Reading.
„Mulți consumatori au trebuit să învețe ce indicatori ar trebui să folosească pentru a le fi mai ușor să cumpere online, în loc să meargă la magazin”, spune el. „În loc să ridice un produs, să-l atingă, să-l simtă, să-l miroasă, ei erau limitați la un ecran bidimensional și trebuiau să folosească toate instrumentele pe care le puteau folosi pentru a lua o decizie. Recenzile au fost unul dintre acestea”.
Firmele de recenzii plătite au apărut în întreaga lume, furnizând servicii întreprinderilor care plătesc pentru a-și spori în mod fals ratingurile pe platformele de recenzii. „De multe ori, companiile angajează aceste firme fără să vrea deoarece încearcă să se poziționeze ca firme de marketing online și de reputație”, spune Brian Hoyt, șeful departamentului de comunicare globală și afaceri industriale al TripAdvisor.