• „Termenul pentru modificarea Legilor Justiției este jumătatea anului 2023. România avea tot timpul pentru obținerea avizului Comisiei de la Veneția. (…) Nu cred că fenta cu îndeplinirea jalonului din PNRR va ține”
  • „Pentru guvernarea actuală contează foarte mult aparența, nu conținutul”
  • „Dacă mă uit în urmă, legile care există acum sunt mai bune decât ce a venit din mâna guvernului PSD – PNL. Ce s-a făcut în 2018 pare o reformă extraordinară față de ce s-a modificat acum”
  • „Politicienii folosesc ridicarea MCV pentru a insera în legi tot ce le convine. Foarte multe chestiuni nocive în aceste legi au rămas”
  • „Juridic nu există o consecință imediată dacă va exista un raport negativ al Comisiei de la Veneția, dar anticipez că va fi foarte greu să se ridice MCV”
  • „Noi vrem să intrăm în Schengen, dar vrem în stilul nostru, cu legile noastre, cu menținerea controlului pe Justiție”
  • „Îmi pare rău că am avut încredere, în mod naiv, în Klaus Iohannis. Am crezut că Florin Cîțu este mai breaz decât Ludovic Orban – s-a dovedit fals”
  • „Într-un Guvern transformat în cazarmă era foarte greu de lucrat, dar asta nu înseamnă că nu am fi încercat. Decizia de a scoate USR de la guvernare a fost a lui Klaus Iohannis”
  • „În sistemul judiciar sunt șefii de instanțe, parchete, CSM – ei vor deține toată puterea. Este periculos: dacă ai acces la aceste persoane, controlezi întreg sistemul judiciar”
  • „USR a fost foarte ferm: deciziile CCR sunt obligatorii”
  • „Trebuie să facem lumină pe tema „acoperiților din Justiție”
  • „Politicienilor le place în cazarmă, au fost aliniați. Faptul că sunt la putere și au bani de tocat din fonduri publice – asta le închide gura”
  • „Mă înfioară ideea că am putea avea printre procurori și judecători persoane care au relații cu serviciile secrete”
  • „Avem jalon PNRR pentru adoptarea CP și CPP. Dacă vor băga șopârle și în coduri, va ieși cu scântei și pe aceste legi”
  • „Nu cred că șeful DNA îl va proteja pe domnul Bode dacă va găsi ceva acolo”
  • „Mă încăpățânez să am încredere în Justiția din România, deși am multe dezamăgiri”.

„Termenul pentru modificarea Legilor Justiției este jumătatea anului 2023. România avea tot timpul pentru obținerea avizului Comisiei de la Veneția. Jaloanele îndeplinite din PNRR pe adoptarea legilor se raportează la momentul intrării în vigoare. Legile Justiției urmează să fie contestate la CCR. Nu este îndeplinit nici jalonul referitor la Legea avertizorului de integritate. Pentru guvernare contează foarte mult aparența, nu conținutul. În jalonul PNRR se scrie de garanții și sporirea independenței Justiției. Nu cred că fenta cu îndeplinirea jalonului din PNRR va ține. (…) Chestiunea MCV putea fi rezolvată de mai multă vreme. Eu pornisem în 2021 pe un drum mai bun decât cel pe care suntem acum. Dacă mergeam pe acel drum, aveam și legile votate și poate că nici nu mai aveam MCV. Raportul din 2021 pe MCV ne dădea speranțe. Dacă mă uit în urmă, legile care există acum sunt mai bune decât ce a venit din mâna guvernului PSD – PNL. Ce s-a făcut în 2018 pare o reformă extraordinară față de ce s-a modificat acum. Politicienii folosesc ridicarea MCV pentru a insera în legi tot ce le convine. Foarte multe chestiuni nocive în aceste legi au rămas. (…) Juridic nu există o consecință imediată dacă va exista un raport negativ al Comisiei de la Veneția, dar anticipez că va fi foarte greu să se ridice MCV. Dacă avizul Comisiei de la Veneția va fi foarte critic, este foarte greu să aduci argumente în sprijinul ridicării MCV. În 2021, când a fost învestit Guvernul, ei și-au luat angajamentul să sesizeze Comisia de la Veneția înainte de trimiterea legilor. Când ai negociat programul de guvernare, nu știai care este situația? Coaliția profită acum de contextul favorabil extern pentru ridicarea MCV și intrarea în Schengen. Noi vrem să intrăm în Schengen, dar vrem în stilul nostru, cu legile noastre, cu menținerea controlului pe Justiție. Era bine să avem avizul Comisiei de la Veneția pentru că Legile Justiției au declanșat o dezbatere aprinsă pe multe puncte. Pe Legile Justiției, CSM, Înalta Curte, parchetele și asociațiile de magistrați au avut mii de amendamente. Pe Legile Justiției, nu este bine să ai un reper din afara luptei politice?”, a declarat Stelian Ion, vicepreședinte și deputat USR, fost ministru al Justiției, în emisiunea OFF/OnTheRecord, pe Aleph News.

În legătură cu plecarea USR de la guvernare, fostul ministru al Justiției Stelian Ion spune că decizia finală i-a aparținut președintelui Klaus Iohannis:

„Îmi pare rău că am avut încredere, în mod naiv, în Klaus Iohannis. Am crezut că Florin Cîțu este mai breaz decât Ludovic Orban – s-a dovedit fals. În niciun moment nu s-a discutat să ieșim de la guvernare, ci să găsim o formulă de a continua împreună. Lui Nicolae Ciucă i se potrivea mai bine funcția de ministru al Apărării. Într-un Guvern transformat în cazarmă era foarte greu de lucrat, dar asta nu înseamnă că nu am fi încercat. Decizia de a scoate USR de la guvernare a fost a lui Klaus Iohannis”.

Recomandări

MACRON CERE ARMĂ NUCLEARĂ PENTRU UE
CE FACEM CU POLUAREA?
CHINA AVERTIZEAZĂ SUA
BANII PENTRU UCRAINA RĂMÂN ÎN SUA
NO MORE EMMA?
SORANA MERGE ÎN TURUL 3 LA MADRID OPEN

Stelian Ion a descris pe Aleph News și ce înseamnă „oligarhizarea Justiției”, prin modificările recente aduse celor trei legi ale Justiției:

„Oligarhizare înseamnă deținerea puterii de către un număr restrâns de persoane. În sistemul judiciar sunt șefii de instanțe, parchete, CSM – ei vor deține toată puterea. Este periculos: dacă ai acces la aceste persoane, controlezi întreg sistemul judiciar. Magistrații vor ști că le va fi foarte greu dacă nu îi vor face pe plac șefului. Promovarea la judecătorii, tribunale, parchet, Înalta Curte se va tranșa prin interviu subiectiv și nu examen, criteriul obiectiv. Așa creezi niște pârghii prin care stimulezi obediența în sistemul judiciar, să faci pe plac șefilor.Nu trebuie să-ți spună șeful că are nevoie de o anumită soluție, dar înțelegi tu din comportamentul lui. Dacă cazi în dizgrația șefului, ești băgat într-o cascadă de anchete disciplinare, de nu se mai termină. Este un sistem odios: ori te potolești de tot și le faci pe plac, ori te exclud din magistratură. Am mai avut sistemul acesta pe vremea lui Adrian Năstase, Rodicăi Stănoiu, pe vremea lui Cătălin Voicu, când a fost sufocată întreaga Justiție. Dacă partidul decidea că o speță trebuia câștigată, se găseau pârghii. Oligarhizarea se face prin promovarea nemeritocratică. În Legile Justiției nu s-a venit cu nicio soluție de diminuare a factorului politic din numiri. Eu văd pericolul în aceste pârghii, în aceste numiri politice. Șeful unui parchet numit de președinte – asta nu înseamnă că este servitorul Președintelui. Noi trebuie să gândim un sistem sănătos care să funcționeze indiferent de cine va fi șef de stat și procuror șef. Dacă regulile sunt proaste, este greu de lucrat cu ele”.

Vicepreședinte al USR, deputat în comisia care a modificat legile Justiției dar și ca fost ministru al Justiției, Stelian Ion este de părere că în continuare deciziile CCR și cele ale ÎCCJ sunt obligatorii pentru magistrații din România:

„USR a fost foarte ferm: deciziile CCR sunt obligatorii. Când s-a pronunțat o decizie a CJUE care intra în coliziune cu decizia CCR, s-a creat impresia că în România nu se dorește respectarea tratatelor UE. Pe chestiunea aceasta am considerat că nu are rost să avem o dezbatere la nivel european. Și până în 2012, vorbeam de supremația și de respectarea Constituției. Deciziile CCR nu au devenit obligatorii pentru că exista acel articol. Dacă nu respecți legea, poți fi sancționat disciplinar ca magistrat. Pe acel text, dacă o decizie CCR s-ar fi contrazis cu o decizie CEDO, judecătorul ce face? Este total nejustificat să nu-i lași judecătorului libertatea de a acorda prioritate fie deciziei CCR, fie deciziei CEDO”.

La fel ca asociațiile de magistrați din Justiție, Stelian Ion, vicepreședinte al USR, crede că mecanismul CSAT de verificare al „acoperiților” din Justiție trebuie să fie eficient, astfel încât asupra magistraților să nu mai poată plana niciun fel de suspiciune:

„Președintele Iohannis spunea cu aroganță că a ținut cont de avize, adică le-a citit. Trebuie să facem lumină pe tema „acoperiților din Justiție”. CSAT

trebuie să dea verdict și de colaborare și de necolaborare iar actele să poată fi contestate în instanță. USR va face sesizare de neconstituționalitate pe Legile Justiției. Politicienilor le place în cazarmă, au fost aliniați. Faptul că sunt la putere și au bani de tocat din fonduri publice – asta le închide gura. Bode ne spunea: de ce îndrăznești să critici pe cutare? Pentru că ți-a dat bani în campanie… Ne-a spus: nu ți-e rușine? Omul acela te-a ajutat și tu vii și-l critici că a primit milioane de euro pe contract cu dedicație? Cei din coaliție sunt orbiți de putere și de bani. Noi eram ca un ghimpe în coastă pentru ei. Mă înfioară ideea că am putea avea printre procurori și judecători persoane care au relații cu serviciile secrete”.

În emisiunea OFF/OnTheRecord, pe Aleph News, Stelian Ion a declarat că un al jalon al PNRR pe care România trebuie să-l îndeplinească în acest an ține de punerea în acord a Codului Penal și a Codului de Procedură Penală cu deciziile CCR și crede că în „afacerea BMV” șeful DNA nu-l va proteja pe vecinul său Lucian Bode:

„Cu siguranță contestăm Legile Justiției la CCR. Avem jalon PNRR pentru adoptarea CP și CPP. Dacă vor băga șopârle și în coduri, va ieși cu scântei și pe aceste legi. Modificările la Coduri trebuie făcute până la sfârșitul anului 2022. Unii politicieni au făcut sesizare la EPPO pe afacerea BMW, există dosar. Trebuie verificată competența: ori a EPPO, ori a DNA. Nu cred că șeful DNA îl va proteja pe domnul Bode dacă va găsi ceva acolo. Mă încăpățânez să am încredere în Justiția din România, deși am multe dezamăgiri. Justiția din România trebuie să funcționeze mai bine”.