• Descoperirea de la Muzeul de Istorie Naturală arată că reptilele au trăit în perioada Triasicului târziu.
  • O fosilă găsită ascunsă într-un dulap de la Muzeul de Istorie Naturală din Londra a schimbat originile șopârlei moderne cu 35 de milioane de ani în urmă.
  • Fosila din Tortworth indică faptul că ele existau deja în perioada Triasicului târziu – între aproximativ 237 milioane și 201,3 milioane de ani în urmă.

Fosila celei mai vechi șopârle de pe Pământ descoperită la Muzeul de Istorie Naturală arată că reptilele au trăit în perioada Triasicului târziu. Omul de știință care a făcut această descoperire o consideră una dintre cele mai importante realizări în domeniu din ultimele decenii. Ruda fosilizată a șopârlelor vii – cum ar fi șopârla monitor, monstrul gila și viermii lenți – a fost identificată într-o colecție muzeală depozitată, descoperită inițial în anii 1950 într-o carieră din apropierea satului Tortworth, în Gloucestershire, în sud-vestul Angliei.

Anterior se credea că șopârlele își aveau originea în perioada Jurasicului mijlociu, între aproximativ 174,1 milioane și 163,5 milioane de ani în urmă. Dar fosila din Tortworth indică faptul că ele existau deja în perioada Triasicului târziu – între aproximativ 237 milioane și 201,3 milioane de ani în urmă.

„Aceasta este o fosilă foarte specială și este posibil să devină una dintre cele mai importante descoperite în ultimele câteva decenii”, a declarat David Whiteside, cercetător asociat la Școala de Științe ale Pământului de la Universitatea din Bristol.

CINE VA PRELUA ȘEFIA C.E.
NOU COD PENTRU SCHENGEN
NE LIPSEȘTE EDUCAȚIA FINANCIARĂ?
NE-A SALVAT VACCINUL?
CIOLACU: COALIȚIA NU SE RUPE
O ROMÂNCĂ ARBITREAZĂ LA UEFA

„Este un noroc că se află într-o colecție națională, în acest caz la Muzeul de Istorie Naturală din Londra.” Whiteside a adus un omagiu paleontologului care a descoperit fosila la mijlocul secolului al XX-lea.

„Am dori să-i mulțumim regretatei Pamela L Robinson, care a recuperat fosilele și a făcut o mulțime de lucrări de pregătire a specimenului tip și a oaselor asociate. A fost un mare păcat că nu a avut acces la tehnologia de scanare CAT care să o ajute să observe toate detaliile specimenului.”

Descoperirea înseamnă acum că toate estimările privind originea șopârlelor și a șerpilor, numite împreună ordinul Squamata al reptilelor, vor fi afectate, la fel ca și ipotezele privind ritmul lor de evoluție. Echipa, condusă de Whiteside, și-a numit descoperirea Cryptovaranoides microlanius, ceea ce înseamnă „mic măcelar”, în semn de omagiu pentru maxilarele sale pline de dinți tăietori cu margini ascuțite, scrie The nationalnews.

„Am zărit prima dată specimenul într-un dulap plin de fosile de Clevosaurus în depozitele Muzeului de Istorie Naturală din Londra, unde sunt asociat științific”, a declarat Whiteside.

„Clevosaurus a fost o reptilă fossilizată destul de comună, o rudă apropiată a tuatarei din Noua Zeelandă, care este singura supraviețuitoare a grupului Rhynchocephalia, care s-a desprins de squamați cu peste 240 de milioane de ani în urmă. Specimenul nostru era pur și simplu etichetat „Clevosaurus și o altă reptilă. Pe măsură ce am continuat să investigăm specimenul, am devenit din ce în ce mai convinși că acesta era de fapt mai apropiat de șopârlele din zilele noastre decât de grupul tuatara. Am făcut scanări cu raze X ale fosilelor la universitate, iar acest lucru ne-a permis să reconstruim fosila în trei dimensiuni și să vedem toate oasele minuscule care erau ascunse în interiorul rocii.”

Co-autorul, profesorul Mike Benton, tot de la Școala de Științe ale Pământului a Universității din Bristol, a declarat că șopârla ar fi trăit într-o perioadă în care avea loc o restructurare majoră a ecosistemelor. „În ceea ce privește semnificația, fosila noastră deplasează originea și diversificarea squamatelor înapoi din Jurasicul mijlociu în Triasicul târziu”, a spus el.

„Aceasta a fost o perioadă de restructurare majoră a ecosistemelor terestre, cu origini ale unor noi grupuri de plante, în special coniferele de tip actual, precum și noi tipuri de insecte și unele dintre primele grupuri actuale, cum ar fi broaștele țestoase, crocodilienii, dinozaurii și mamiferele. Adăugarea celor mai vechi squamate moderne completează apoi tabloul. Se pare că aceste noi plante și animale au intrat în scenă ca parte a unei reconstrucții majore a vieții pe Pământ după extincția în masă de la sfârșitul Permianului, acum 252 de milioane de ani.”