• Animalele se bazează pe un ceas biologic de 24 de ore, cunoscut sub numele de ritmuri circadiene, pentru a controla comportamentele zilnice.
  • Oamenii de știință s-au întrebat dacă animalele zburătoare, cum ar fi păsările și insectele, s-ar aduna pe cer, confundând schimbarea de lumină cu apusul soarelui.
  • O echipă de oameni de știință a montat o serie de camere de filmat în timp și de aparate de înregistrare a sunetului de-a lungul traseelor naturale pentru a monitoriza animalele sălbatice.

În ocazii foarte speciale, atunci când condițiile se aliniază perfect, Luna ascunde Soarele, iar cerul este cuprins de întuneric. Deși eclipsele totale de Soare durează doar câteva momente trecătoare, ele pot avea efecte profunde asupra oamenilor, inspirând sentimente de uimire și mirare. Dar este mai greu de prezis cum vor reacționa animalele atunci când sunt cufundate în întuneric în timpul zilei, scrie BBC.

Animalele se bazează pe un ceas biologic de 24 de ore, cunoscut sub numele de ritmuri circadiene, pentru a controla comportamentele zilnice, cum ar fi somnul, căutarea hranei și vânătoarea. Modul în care eclipsele perturbă aceste rutine înrădăcinate este relativ neexplorat, deoarece evenimentele cosmice sunt fenomene atât de rare – care apar într-un anumit loc aproximativ o dată la 400 de ani – și, de asemenea, deoarece nu toate animalele reacționează la fel.

Lumina este un indiciu atât de mare care afectează totul, de la plante la animale. În calitate de biologi, nu putem opri Soarele, dar, din când în când, natura îl oprește pentru noi”, spune Cecilia Nilsson, ecologistă comportamentală la Universitatea Lund din Suedia.

DATORIA PUBLICĂ A ROMÂNIEI CREȘTE
TRUMP RISCĂ NOI SANCȚIUNI
SADIQ KHAN CANDIDEAZĂ LA MANDATUL 3
TEMPERATURI RECORD ÎN INDIA
MENIU A LA GREC
O LUNĂ DE SCHENGEN

În august 2017, o eclipsă care a blocat razele Soarelui timp de două minute și 42 de secunde a permis oamenilor de știință să repete acest experiment. De data aceasta, spectacolul a avut rezultate mai surprinzătoare. Pe măsură ce se apropia întunericul, girafele au galopat nervos și broaștele țestoase s-au împerecheat într-o grădină zoologică din Carolina de Sud, iar bondarii au încetat să mai bâzâie în statele Oregon, Idaho și Missouri.

Grădina zoologică a fost nebună în acea zi”

Adam Hartstone-Rose, un om de știință care lucrează cu grădina zoologică Riverbanks Zoo and Garden din Carolina de Sud, a crezut inițial că locuitorii grădinii zoologice nu vor fi deranjați de eclipsa din 2017 – o vor ignora ca pe trecerea norilor sau ca pe o furtună, spune el.

În ciuda acestui fapt, cercetători instruiți și hoarde de cetățeni cercetători s-au adunat la grădina zoologică pentru a observa 17 specii înainte și după eclipsă. A fost remarcabil pentru că grădina zoologică a fost nebună în acea zi. Erau mii de oameni, toată lumea era entuziasmată”, spune el.

Mai mult de trei sferturi dintre animalele care au fost observate au avut o reacție perceptibilă la evenimentul uimitor” și care le-a schimbat viața”, spune Hartstone-Rose.

Amestecul de reacții a fost clasificat în patru categorii – animale care s-au comportat normal, cele care și-au îndeplinit rutina de seară și cele care au manifestat anxietate sau comportamente noi.

Unele animale, cum ar fi urșii grizzly, au fost total nedumerite de experiența unui eveniment cosmic rar. Practic, dormeau și se relaxau în timpul întregii experiențe”, spune Hartstone-Rose. Chiar în momentul eclipsei, unul dintre ei și-a lăsat capul pe spate, aproape pentru a sublinia faptul că nu-i păsa deloc”, adaugă el.

În sălbăticie

O abordare bazată mai mult pe date a fost aceea de a exploata datele de la aproximativ 143 de stații meteorologice, care se întind de pe coasta de est până pe coasta de vest a SUA.

Avem această rețea care urmărește mereu cerul, ceea ce reprezintă o oportunitate extraordinară de a investiga aceste evenimente cu adevărat rare la scară largă”, spune Nilsson, care a condus studiul.

Oamenii de știință s-au întrebat dacă animalele zburătoare, cum ar fi păsările și insectele, s-ar aduna pe cer, confundând schimbarea de lumină cu apusul soarelui. Cu toate acestea, este greu de observat păsările care își iau zborul prin întunericul eclipsei – și aici intervin stațiile meteo.

În loc să urmărim păsări individuale, obținem o măsură generală a cantității de material biologic din aer”, spune Nilsson.

Un radar simplu trimite un semnal și apoi măsoară returul ca un sonar, rezultând o valoare numită reflexivitate. Un nor de ploaie mare sau o pasăre mică vor avea profile diferite de reflectivitate, spune Nilsson.

Efecte secundare

În Valea râului Platte din Nebraska, care este un loc de cuibărit critic și un punct de oprire pentru păsările migratoare, a fost mai ușor să se distingă tendințele comportamentale în timpul eclipsei din 2017.

Cu toate acestea, păsările au reacționat în moduri diverse, spune Emma Brinley Buckley, cercetător la Universitatea Nebraska din Kearney. La un grad de obscuritate de 95%, apelurile păsărilor de pajiște vestice s-au înăbușit sau, în unele locuri, s-au oprit cu totul. Pe de altă parte, jilțul american și vrăbiuțele cântătoare și-au intensificat apelurile în timpul eclipsei, spune ea.

La fel ca oamenii, animalele reacționează la eclipse în moduri diferite. În unele studii, peștii au căutat adăpost, iar păianjenii au distrus pânzele pe măsură ce se apropiau de eclipsă. Într-un experiment mai recent, în care microfoane mici au fost suspendate printre flori, bondarii au încetat să mai bâzâie atunci când au fost aruncați în întuneric.