• Roverul marțian al NASA a găsit dovezi care sugerează că pe planeta roșie au curs râuri adânci și puternice.
  • Roverul Perseverance a realizat pentru prima dată imagini de aproape o anumită regiune din craterul Jezero.
  • Descoperirea ar putea ajuta oamenii de știință să își dea seama ce fel de viață străveche a existat pe planetă.

Roverul Mars Perseverance al NASA a realizat noi imagini care arată că unele dintre râurile antice ale planetei roșii erau mult mai sălbatice decât credeau oamenii de știință. Este pentru prima dată când vedem astfel de medii pe Marte”, a declarat Katie Stack Morgan, cercetător adjunct al proiectului Perseverance, într-un comunicat al NASA, scrie Business Insider.

Oamenii de știință care studiază formațiunile de rocă, caracteristicile și văile de pe Marte, până acum, au găsit dovezi care sugerează că Marte a fost cândva acoperită de apă. Acum, datorită primelor imagini de aproape ale roverului cu benzi curbate de rocă stratificată din interiorul craterului Jezero – un loc supranumit Skrinkle Haven” – oamenii de știință au o imagine mai bună a apei din acea regiune.

Craterul Jezero a fost cândva un lac, iar noile fotografii sugerează că râurile care se revărsau în el erau râuri mai adânci și mai puternice decât se credea până acum, potrivit NASA. Una dintre imagini arată boabe de sedimente grosiere și pietricele, care sunt suficient de mari pentru a indica un râu cu energie mare, care se deplasează cu camionul și transportă o mulțime de resturi”, a declarat Libby Ives, cercetător la NASA, în comunicat.

Cu cât fluxul de apă este mai puternic, cu atât mai ușor este capabil să deplaseze bucăți mai mari de material”, a adăugat Ives. Cu alte cuvinte, un râu mai puțin adânc, mai blând, probabil că nu ar putea crea formațiuni precum cele prezentate aici. O altă imagine din Perseverance susține și mai mult această idee a unui râu antic puternic care a răbufnit cândva prin craterul Jezero.

Imaginea arată un deal aflat la aproximativ 400 de metri de Skrinkle Haven. Ceea ce este interesant la acest deal sunt straturile sedimentare care se curbează spre cer. Aceste straturi sunt anormal de înalte pentru râurile de pe Pământ”, a declarat Ives în comunicat. Dar, în același timp, cel mai comun mod de a crea aceste tipuri de forme de relief ar fi un râu”.

Noua descoperire făcută de roverul Perseverance, care traversează Marte de doi ani, ar putea ajuta oamenii de știință în căutarea vieții extraterestre străvechi pe Marte, deoarece viața microbiană dispărută de mult timp ar putea fi păstrată chiar în aceste roci. Roverul Perseverance are mai multe obiective în timp ce traversează craterul Jezero, printre care se numără vânătoarea de dovezi ale vieții microbiene antice, precum și studierea geologiei regiunii, a climatului din trecut și pregătirea terenului pentru primii oameni pe Marte.

Ceea ce este interesant aici este că am intrat într-o nouă fază a istoriei lui Jezero”, a declarat Morgan în comunicatul NASA. Ne gândim la râuri la o scară diferită de cea pe care am avut-o până acum”.