• Potrivit oamenilor de știință, situația ideală ar fi ca viitorii astronauți să profite de rezervele nesfârșite de pământ pentru a cultiva plante.
  • Cercetătorii din Florida speră să recicleze solul lunar mai târziu în acest an, plantând mai multe plante înainte de a trece la alte tipuri de vegetație.
  • Cea mai mare parte din stocul lunar a rămas închisă, obligându-i pe cercetători să experimenteze pe Pământ cu un sol simulat făcut din cenușă vulcanică.

Pentru prima dată, oamenii de știință au cultivat plante în solul de pe Lună colectat de astronauții de pe nava Apollo a Nasa. Cercetătorii nu aveau nicio idee dacă ar putea încolți plante în solul dur al Lunii și au vrut să vadă dacă acesta ar putea fi folosit pentru cultivare de către următoarea generație de exploratori lunari.

„Sfinte Sisoe. Plantele chiar cresc în materie lunară. Glumiți?”, a declarat Robert Ferl de la Institutul de Științe Agricole și Alimentare al Universității din Florida.

Ferl și colegii săi au plantat creson de talie în solul lunar returnat de Neil Armstrong și Buzz Aldrin de la Apollo 11 și de alți călători pe Lună și toate semințele au încolțit. Partea proastă a fost că, după prima săptămână, micile bucurieni au crescut mai încet decât răsadurile plantate în pământ lunar fals de pe Pământ. Cele mai multe dintre plantele lunare au sfârșit prin a se atrofia.

Rezultatele au fost publicate joi în Communications Biology. Cu cât solul a fost expus mai mult timp la radiațiile cosmice și la vântul solar de pe Lună, cu atât plantele se dezvoltau mai greu. Probele de pe Apollo 11 – expuse cu câteva miliarde de ani mai mult la elemente din cauza suprafeței mai vechi a Mării Tranchilității – au fost cele mai puțin propice pentru creștere, potrivit oamenilor de știință.

„Este un mare pas înainte să știm că se pot cultiva plante”, a declarat Simon Gilroy, un biolog de plante spațiale de la Universitatea Wisconsin-Madison, care nu a avut niciun rol în acest studiu. „Adevăratul pas este să mergem și să o facem pe suprafața Lunii”.

O soluție ar putea fi folosirea unor puncte geologice mai tinere de pe Lună, cum ar fi curgerile de lavă, pentru săparea solului pentru plantare. Mediul înconjurător ar putea fi, de asemenea, modificat, modificând amestecul de nutrienți sau ajustând iluminarea artificială.

Doar 382 de kilograme de roci lunare și sol au fost aduse înapoi de cele șase echipaje Apollo. O parte din primul praf lunar a fost presărat pe plantele aflate în carantină cu astronauții Apollo în Houston, după întoarcerea de pe Lună.