• Telescopul spațial James Webb a făcut numeroase descoperiri importante în ultimul an, printre care analiza temperaturii exoplanetei stâncoase TRAPPIST-1b.
  • Folosind instrumentul MIRI al telescopului, cercetătorii au descoperit că TRAPPIST-1b nu are o atmosferă semnificativă.
  • Stelele mici, cum ar fi cele din sistemul planetar TRAPPIST-1, au de două ori mai multe șanse de a găzdui planete stâncoase decât stelele precum Soarele, dar pot fi și foarte active.

Un grup internațional de cercetători a prezentat o serie de descoperiri făcute cu ajutorul telescopului spațial James Webb, de la lansarea acestuia acum mai mult de un an. Una dintre aceste descoperiri a fost măsurarea temperaturii exoplanetei TRAPPIST-1b, o planetă stâncoasă situată la 41 de ani-lumină distanță de Pământ și descoperită în 2017. ESA, care face parte din proiectul Webb, a dat publicității o declarație în acest sens, scrie 20Minutos.

Pe această exoplanetă sunt în jur de 230 de grade Celsius

Instrumentul MIRI al telescopului a fost folosit pentru a analiza temperatura, deoarece este capabil să măsoare energia termică sub formă de lumină infraroșie emisă de exoplanetă. Potrivit constatărilor, pe această exoplanetă sunt în jur de 230 de grade Celsius, pe partea pe care este zi, sugerând „că nu există nicio redistribuire a căldurii pe întreaga planetă, rol oferit de o atmosferă”, a precizat CEA care a proiectat instrumentul MIRIM.

„Există de zece ori mai multe astfel de stele în Calea Lactee decât stele precum Soarele”, spune Thomas Greene, autor principal al studiului, „iar acestea au de două ori mai multe șanse de a avea planete stâncoase decât stelele ca Soarele. Dar ele sunt, de asemenea, foarte active: sunt foarte strălucitoare atunci când sunt tinere (stelele mici) și emit explozii și raze X care pot distruge o atmosferă.”

ONU DECIDE DACĂ RECUNOAȘTE SAU NU AUTORITATEA PALESTINIANĂ
CE SECRETE ASCUNDE CHINA
CUM ÎNGRIJEȘTI MEDIUL ÎNCONJURĂTOR
FRANCEZII SUNT PESIMIȘTII EUROPEI

TRAPPIST-1 este un laborator excelent pentru a înțelege posibilitatea existenței unor condiții de habitabilitate pentru planetele stâncoase care orbitează în jurul stelelor M, spune Elsa Ducrot, coautoare a studiului de la CEA (Franța).

Trappist-1b „nu are, sau are puţină, atmosferă”

În concluzie, Trappist-1b „nu are, sau are puţină, atmosferă” după cum a declarat Elsa Ducrot, subliniind că va fi necesar să se apeleze la alte lungimi de undă pentru a putea susţine acest lucru cu certitudine. Însă, în cazul în care există atmosferă, aceasta nu conţine dioxid de carbon, a exprimat astrofiziciana.

Un telescop anterior, Spitzer, nu a reuşit să detecteze aceste detalii „în pofida observării a 28 de eclipse secundare ale lui Trappist-1b”. „James Webb le-a văzut la o singură eclipsă!”, a spus cercetătoarea salutând această performanţă.

Citește și