• NASA a surprins o fotografie uimitoare a două galaxii care fuzionează încă de acum aproximativ 700 de milioane de ani.
  • Cea mai recentă imagine include mult mai multe detalii decât o fotografie din 2008 a galaxiei Arp 220.
  • Arp 220, zdrobirea colectivă a două galaxii, este o galaxie ultra-luminoasă în infraroșu, cu o luminozitate de peste un trilion de sori.

Telescopul spațial James Webb de la NASA a surprins o fotografie uimitoare a două galaxii care fuzionează încă de acum aproximativ 700 de milioane de ani, scrie Fox News.

Arp 220, zdrobirea colectivă a două galaxii, este o galaxie ultra-luminoasă în infraroșu, cu o luminozitate de peste un trilion de sori. Ca referință, galaxia Calea Lactee are o luminozitate de doar 10 miliarde de sori. Situată la 250 de milioane de ani-lumină depărtare, în constelația Serpens, denumirea „Arp 220” își trage numele de la faptul că este al 220-lea obiect din Atlasul galaxiilor ciudate, realizat de astronomul Halton Arp în 1966.

NASA a declarat că cele două galaxii au început să se ciocnească în urmă cu aproximativ 700 de milioane de ani, declanșând o explozie enormă de formare de stele. Aproximativ 200 de roiuri stelare uriașe se află într-o regiune aglomerată și prăfuită cu un diametru de aproximativ 5.000 de ani lumină – sau 5% din diametrul Căii Lactee. Cantitatea de gaz din această regiune este egală cu tot gazul din întreaga Cale Lactee.

ONU DECIDE DACĂ RECUNOAȘTE SAU NU AUTORITATEA PALESTINIANĂ
CE SECRETE ASCUNDE CHINA
CUM ÎNGRIJEȘTI MEDIUL ÎNCONJURĂTOR
FRANCEZII SUNT PESIMIȘTII EUROPEI

Webb a observat Arp 220 – care strălucește cel mai puternic în infraroșu – cu ajutorul camerei sale pentru infraroșu apropiat (NIRCam) și al instrumentului pentru infraroșu mediu (MIRI).

Observațiile anterioare ale radiotelescoapelor au dezvăluit aproximativ 100 de rămășițe de supernove într-o zonă mai mică de 500 de ani-lumină, a precizat NASA. Telescopul spațial Hubble a reușit să descopere nucleele galaxiilor-mamă la o distanță de aproximativ 1.200 de ani-lumină.

Cea mai recentă imagine include mult mai multe detalii decât o fotografie din 2008 a lui Arp 220.

La începutul acestei luni, NASA a publicat o imagine uimitoare a planetei Uranus, capturată de telescopul spațial James Webb, care arată caracteristicile luminoase ale gigantului de gheață din atmosfera planetei și 11 dintre cele 13 inele cunoscute.