- Avioanele X, care au ajutat la deschiderea programului spațial american, sunt pline de secrete.
- Acestea au recent o altă misiune – să elimine zgomotul produs de călătoriile cu viteză supersonică.
- Legenda avioanelor X americane a luat naștere la mijlocul anilor 1940 și a evoluat până în anii 1960, când avioanele cu rachete au zburat până la granița cu spațiul.
Avioanele X, care au ajutat la deschiderea programului spațial american, sunt pline de secrete. Recent, acestea au o altă misiune – să elimine zgomotul produs de călătoriile cu viteză supersonică, scrie BBC. În 2023, cel mai nou avion X – aeronava X-59 Quiet SuperSonic Technology – își propune să repete o performanță realizată de primul avion X – să spargă din nou bariera sunetului. Numai că, de data aceasta, dacă totul decurge conform planului, nimeni de la sol nu va observa.
Advertisment
În 1973, guvernul american a interzis zborurile comerciale supersonice deasupra solului din Statele Unite. Odată cu această interdicție – și cu altele asemănătoare – a dispărut și argumentul comercial pentru aeronave precum Concorde.
Recomandări
Acest lucru s-ar putea schimba dacă anii de cercetare pentru a crea un boom sonic silențios vor da roade. Nasa a încearcă să construiască o aeronavă care să creeze un astfel de boom. În ciuda progreselor înregistrate în modelarea computerizată și în tehnologia tunelurilor de vânt, este încă prea riscant să se construiască un avion supersonic silențios care să transporte pasageri fără a avea dovezi reale că tehnologia va funcționa.
Povestea avioanelor X americane a luat naștere la mijlocul anilor 1940 și a evoluat până în anii 1960, când avioanele cu rachete au zburat până la marginea spațiului. Cele mai rapide avioane X aveau să ducă piloții la viteze de șase ori mai mari decât viteza sunetului.
În 1947, primele indicii pe care le-au avut privitorii de la Muroc Army Airfield, California, despre faptul că bariera sunetului fusese spartă au fost un zgomot asemănător unui tunet sau o explozie a unei bombe. A fost cel de-al nouălea zbor cu motor al aeronavei experimentale Bell X-1, iar la bordul aeronavei pilotul se confrunta cu dificultăți ale panoului de control în timp ce stabilitatea aeronavei fluctua odată cu creșterea vitezei.
Citește și:
- Cercetătorii sunt pe urma miresmelor din trecut. Care erau parfumurile din antichitate
- Femeia care a cheltuit 12.500 de euro pentru examenele auto. Și-a luat permisul după 960 de încercări
- FOTO Portrete canine vechi de 300 de ani. Legătura dintre oameni și câini
Partenerii noștri