• Catedrala Notre Dame a ars pe 15 aprilie 2019, lăsând în urmă pagube foarte mari.
  • O colecție unică de picturi religioase din secolul al XVII-lea a fost scoasă din catedrală, umedă, dar în mare parte nevătămată.
  • Expoziția prezintă alte nouă picturi religioase salvate din incendiu, precum și o parte din covorul de 27 de metri de lungime al bisericii Notre Dame.

A existat un moment, pe 15 aprilie 2019, când flăcările care mistuiau Catedrala Notre Dame au răbufnit și părea că totul va fi pierdut. Pompierii au împiedicat focul să ajungă la clopotnițe – a căror prăbușire ar fi pus aproape sigur la pământ fațada – și să distrugă clopotele, Marea Orgă și rozetele cu vitralii ale monumentului parizian, conform The Guardian.

În săptămânile care au urmat, pe măsură ce pagubele provocate de incendiu, fum și apă au fost evaluate, o colecție unică de picturi religioase din secolul al XVII-lea a fost scoasă din catedrală, umedă, dar în mare parte nevătămată. Cele 13 Mays – care fac parte dintr-o serie de 76 de lucrări mari în ulei pictate de cei mai buni artiști din Franța între 1630 și 1707 – fuseseră atârnate în capelele laterale slab luminate ale catedralei, adesea trecute cu vederea de vizitatori.

Acum vor fi expuse publicului, după ce au fost restaurate de experții de la Mobilier National, organismul cultural însărcinat cu conservarea obiectelor istorice ale Franței, înainte de a fi returnate la Notre Dame pentru redeschiderea planificată în decembrie.

Recomandări

DATORIA PUBLICĂ A ROMÂNIEI CREȘTE
ROMÂNI EVACUAȚI DIN GAZA
MACRON A IEȘIT LA ATAC
CÂTE LOCUINȚE DEȚINE TAYLOR SWIFT?
RECONSTRUCȚIA FACIALĂ A UNEI FEMEI DE 75.000 DE ANI
CEI MAI BOGAȚI OAMENI DIN SUA

Emmanuel Pénicaut, Director al colecțiilor Mobilier National, a declarat: „Am fost norocoși să le scoatem destul de repede, cu doar câteva deteriorări cauzate de apă și praf. A fost mai degrabă un miracol.

Am început să le scoatem a doua zi după incendiu și am decis ca toate să fie restaurate. Expoziția este o șansă de a le vedea pe toate la un loc, în ordinea în care au fost pictate, adică așa cum ar fi fost expuse inițial. Ceea ce vedeți acum este modul în care ar fi arătat în ziua în care au fost finalizate.”

În timpul Revoluției Franceze, picturile, ca și multe opere religioase, au fost împrăștiate. Câteva dintre ele au fost readuse în catedrală în 1802 și au rămas acolo până în 1862, când arhitectul Eugène Viollet-le-Duc, care a adăugat turla la Notre Dame, le-a considerat incompatibile cu noile sale planuri arhitecturale, iar ele au fost plasate la Luvru.

„Picturile au suferit două catastrofe majore, Revoluția și sosirea lui Viollet-le-Duc, care a scăpat de o mare parte din decorațiile medievale de la Notre Dame”, a spus Pénicaut. „În 1905, acestea au fost puse la loc, dar nu de-a lungul stâlpilor naosului, ca înainte, ci în capelele laterale, ceea ce a însemnat că am pierdut unitatea colecției”.

Expoziția prezintă alte nouă picturi religioase salvate din incendiu, precum și o parte din covorul de 27 de metri de lungime al bisericii Notre Dame, comandat de Regele Carol al X-lea al Franței, care a fost depozitat într-o cutie în momentul incendiului și care a suferit doar pagube minore din cauza apei. Covorul a fost folosit doar de câteva ori pentru evenimente majore, inclusiv pentru căsătoria lui Napoleon al III-lea, primul Președinte al Franței și ultimul său Împărat, care a murit în exil în Anglia în 1873.

Vizitatorii vor putea vedea, de asemenea, 14 tapiserii mari țesute în secolul al XVII-lea pentru corul Notre Dame, care sunt acum în proprietatea catedralei din Strasbourg și care înfățișează scene din viața Fecioarei Maria, precum și lucrări și mobilier contemporan – inclusiv 1.500 de scaune de congregație din stejar – care vor fi instalate în catedrală.

Citește și